انقلاب ایران موفق ترین نهضت در سالهای اخیر بوده است/کمال حوزه علمیه در انقلاب رقم خورد


انقلاب ایران موفق ترین نهضت در سالهای اخیر بوده است/کمال حوزه علمیه در انقلاب رقم خورد

سی و هشتمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «روحانیت و حوزه‌های علمیه» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سی و هشتمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «روحانیت و حوزه‌های علمیه» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش، امروز شنبه ۱۵ دی ماه ۹۷ در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم، روحانیون، بزرگان و صاحب نظرانی چون؛ حجت الاسلام دکتر محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر، حجت الاسلام دکتر مهدی رستم نژاد معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام محسن قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده معاون پژوهش مؤسسه تمهید و مسئول پژوهش‌های خاص و نشست‌های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، خانم معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان استانداری قم و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.

انقلاب اسلامی ایران موفق ترین نهضت در سالهای اخیر بوده است

حجت الاسلام دکتر محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر در ابتدای این نشست اظهارداشت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دستاوردهای انقلاب اسلامی در 40 ساله اخیر در عرصه های مختلف برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تا حربه دشمن برای کمرنگ کردن این دستاوردها و برجسته کردن مشکلات جزیی کشور که وجود آنان نیز طبیعی است، خنثی شود.

وی ادامه داد: در این راستا، نهادهای متعددی در کشور اقداماتی را انجام داده اند و جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی نیز در قالب برنامه شنبه های انقلاب به معرفی و تبیین این دستاوردها در حوزه های مختلف می پردازد که برنامه امروز در موضوع «روحانیت و حوزه‌های علمیه» برگزار می شود.

زمانی گفت: انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با رویدادها و نهضت های اخیر موفق ترین انقلاب بوده است و این گزاره را با توجه به حضور عینی در 30 کشور جهان اعلام می کنم، به طور مثال نهضت های صورت گرفته در قالب بیداری اسلامی در کشورهای مصر، لیبی و تونس با توطئه های دشمن منحرف شدند و نتوانستند به آرمان های نهایی خود دست پیدا کنند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ملت ایران صادقانه پای اهداف الهی ایستاده است و خدا نیز وعده های الهی را برای این انقلاب محقق کرده است که این کشور موفق شده، پیروزمندانه برابر توطئه های 40 ساله دشمن، ایستادگی کند و امیدواریم این موفقیت تا نیل به انقلاب امام زمان (عج) ادامه داشته باشد.

حوزه علمیه، شجره طیبه ای است که سنگ بنایش را پیامبر(ص) نهاد و کمالش در انقلاب رقم خورد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام دکتر مهدی رستم نژاد معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهارکرد: حوزه علمیه به مثابه یک شجره طیبه است که سنگ بنای آن توسط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بنا شده است که قریب 14 قرن گذشت تا توانست به کمال خود رسیده و یک حکومت بر مبنای احکام اسلام بنا کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه، دستاوردهای متعدد علمی و آموزشی در این 40 ساله انقلاب اسلامی داشته است، تصریح کرد: قبل از انقلاب فعالیت حوزه علمیه، محدود در مساجد و مجالس مذهبی بود اما بعد از انقلاب اسلامی این فعالیت در تمامی عرصه ها رشد و گسترش داشت و در بخش دانشی جهش گسترده ای را پشت سر گذاشت.

رستم نژاد با بیان اینکه توسعه مرزهای دانشی و تنوع بخشی در رشته های تخصصی دینی از دستاوردهای حوزه های علمیه بوده است، گفت: حوزه بعد از انقلاب اسلامی باید وارد عرصه های جدید می شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد، در حالی که قبل از انقلاب فعالیت های حوزه تنها در فقه و اصول منحصر بود.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه های علمیه بعد از انقلاب براساس نیازهای روز در ده ها گرایش و رشته دانشی وارد شد به طوری که امروزه حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای و دانشی در حوزه مطالعات است که تحول عظیمی در صدها متن آموزشی و هزاران پایان نامه رقم زده است که قبل از انقلاب بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه بعد از انقلاب اهتمام جدی به مسئله فقه معاصر و فقه مضاف در راستای حل مسائل فقهی مورد نیاز جامعه داشته است، تصریح کرد: در این عرصه کرسی های تدریس دروس خارج در ده ها رشته فقهی ایجاد شده است که در 10 قرن اخیر فعالیت ها حوزه بی سابقه است که به طور مثال می توان به عقود جدید، فقه پزشکی، فقه تربیتی، فقه سیاسی، فقه خانواده و ... اشاره کرد.

رستم نژاد اضافه کرد: طراحی و اجرای دهها رشته تخصصی فقه برای تربیت کارشناسان در عرصه فقه معاصر از دیگر اقدامات حوزه های علمیه بعد از پیروزی انقلاب است که در این راستا دهها مرکز علمی و پژوهشی فقه مانند موسه دایره المعارف فقه اسلامی یا موسسه دایره المعارف فقه معارف تاسیس شده است.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مشارکت فضلا و فقهای حوزوی در کنفرانس های فقهی معاصر هم در ایران و هم در خارج از کشور از دیگر اقدامات تحولی حوزه های علمیه بعد از انقلاب است، گفت: فقه هنر، فقه حکومتی، نقش زمان و مکان در اجتهاد، بانگداری اسلامی و اقتصاد اسلامی از جمله موضوعات مهمی است که در عرصه فقه معاصر شاهد ورود حوزویان به آنها هستیم.

وی با بیان اینکه توجه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های علیمه است، افزود: حضور در این عرصه موجب پشتیبانی از نظام، مبناسازی و اسلامی سازی علوم می شود که از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است که برای فعالیت در این عرصه ها، موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و علوم و ... تاسیس شده است که آثار این مجموعه ها در جشنوراه های کتاب حوزه و کشور توانسته رتبه های برتر را کسب کند.

رستم نژاد گفت: تبیین معارف دینی و ارائه خدمات به عرصه های مورد نیاز نظام و جامعه از دستاوردهای انقلاب در حوزه های علمیه است زیرا قبل از انقلاب حداکثر حضور حوزه در امکان مذهبی، مدارس دینی، مساجد و هیات ها بود اما بعد از انقلاب گستره این حضور تمام کشور را فراگرفت و به خارج از مرزها نیز رسید.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: در زمینه تبیین معارف اسلامی آثار متعددی از سوی حوزویان در نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده است، به طوری که هیچ زمانی حوزه تا این میزان دارای نویسنده و اهل قلم نبوده است و حتی این میزان تولید کتاب و آثار علمی نداشته است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید