سندی از تلاش امارات برای اشغال جزیره جنوبی یمن فاش شد


سندی از تلاش امارات برای اشغال جزیره جنوبی یمن فاش شد

یک وبگاه خبری به سندی دست یافته که تلاش امارات برای اشغال مجمع الجزایر راهبردی سقطری از طریق اعطای تابعیت به مردم آنجا را فاش می‌کند.

خبرگزاری فارس: وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد «سالم السقطری»، استاندار سابق مجمع الجزایر سقطری در آب‌های جنوبی یمن، در روند اعطای تابعیت از طرف امارات عربی متحده به شهروندان یمنی اهل استان سقطری دخیل بوده است.

این سند عبارت از نامه‌ای خطاب به «حمید النعیمی»، فرماندار عجمان امارات است تا به یکی از اهالی جزیره عبدالکوری سقطری تابعیت بدهد.

السقطری در حال حاضر عضو شورای انتقالی جدایی‌طلب جنوب یمن است که مورد حمایت ابوظبی قرار دارد.

سندی از تلاش امارات برای اشغال جزیره جنوبی یمن فاش شد

اخیرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک مسئول اماراتی، جزیره سقطری یمن را اماراتی می‌داند و به مردم آن وعده‌های اعطای تابعیت می‌دهد. این فیلم با موج شدیدی از انتقاد کاربران یمنی در توئیتر همراه شد و ناظران سیاسی گفتند این مسئله نشان از تلاش امارات برای اشغال جزیره و تطمیع مردم آن دارد.

«حمد المطروشی» مورخ اماراتی در عجمان، اخیرا میزبان تعدادی از افراد سرشناس جزیره سقطری بود. وی در این ضیافت گفت که اهالی سقطری بدون اینکه خودشان مطالبه کنند استحقاق دریافت تابعیت اماراتی را دارند.

استدلال المطروشی این بود که دو سوم اهالی امارت عجمان در امارات ریشه‌شان به سقطری یمن باز می‌گردد و از حیث تاریخی اماراتی‌ها با اهالی سقطری پیوند دارند.

سندی از تلاش امارات برای اشغال جزیره جنوبی یمن فاش شد

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز پیش از این در توئیتی تلاش کرد، اشغال جزیره سقطری از سوی نظامیان اماراتی را توجیه کند؛ او نوشت: برخی قصد دارند حضور نظامیان اماراتی در سقطری را اختلاف میان عربستان و امارات معنی کنند، در حالی که ما روابط تاریخی با سقطری و ساکنان آن داریم و کمک های ما تنها برای امنیت بیشتر، آموزش و معیشت بهتر آنها است.

وزیر اماراتی در حالی از روابط تاریخی با سقطری سخن به میان آورده که تاریخ تشکیل امارات به کمتر از 50 سال می رسد.

نیروهای ارتش امارات در نیمه اردیبهشت ماه 1397 با دو هواپیمای نظامی در قالب ائتلاف عربی قدم به خاک جزیره زیبای سقطری گذاشتند و حتی نظامیان «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور را از فرودگاه فراری دادند.

امارات در قالب حضورش در ائتلاف عربی وارد سقطری شد با اینکه سقطری از جمله مناطق جنگ و درگیری نبود.

بیش از یک سال است امارات درصدد تسلط بر سقطری است با وجود اینکه به دلیل مخالفت‌های مردمی و رسمی یمن و محکومیت بین المللی در نیمه ماه مه گذشته مجبور به خروج نیروهای نظامی خود از آنجا شده است.

امارات سپس سعی کرد تا از طریق ایجاد هرج و مرج توسط ابزارهای سرمایه گذاری و عوامل بومی خود، زندگی مردم در آنجا را غیرممکن سازد، منظور از عوامل بومی، مقامات سابقی است که با شورش علیه دولت مستعفی منصور هادی به ابوظبی پیوستند و کمکش کردند تا آنجا را تحت کنترل بگیرد.

سقطری مجمع‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد. این جزایر راهبردی از آن کشور یمن است.

سقطری (Socotra) نام جزیره‌ای است که مردم از آن با نام جواهری در دریای عرب یاد می کنند و دلایل زیادی را هم برای این نامگذاری دارند. جزیره‌ای که سرشار از تنوع زیستی عجیب و غریب، مناظر طبیعی فوق العاده، سواحل افسانه‌ای، غارهای آتشفشانی تحسین‌ برانگیز، آب‌های بلوری و صخره‌های مرجانی طبیعی و دست نخورده است به احتمال فراوان شایسته این نامگذاری است و البته اینها تنها نمونه‌هایی از مشخصات این جزیره‌ی جادویی هستند.

بدون شک یکی از شگفت انگیزترین مجمع الجزایرهای دنیا سقطری (Socotra) است که در شمال غربی اقیانوس هند واقع شده است و در حدود ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد. این جزیره که به عنوان یک میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته می‌شود،امکان ورزش‌های زمین و دریایی زیادی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری