به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛ فیلترینگ شبکه های اجتماعی بخش عظیمی از جامعه را درگیر خود کرده است. امری که نه تنها نتوانسته استفاده مردم را از این شبکه ها محدود کند بلکه معضلی به عنوان استفاده از فیلترشکن و اتصال به سرورهای خارج از کشور را نیز به همراه آورده است. در مورد بازنگری در مسئله فیلترینگ شبکه اجتماعی و راهکار های موثر دیگر ، با امیرحسین شمشادی، استاد ارتباطات دانشکده خبر گفتگو کرده ایم.

امیر حسین شمشادی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، وظیفه دولت را حمایت از کسب و کارهای اینترنتی دانست: در حال حاضر با توجه به وضعیت دشوار ایجاد اشتغال در کشور، زمانی که فردی یک کسب و کار خانگی را راه می اندازد، وظیفه دولت حمایت از این کارهاست که با استفاده از فضای سایبری به وجود آمده است.

وی فیلترینگ را عامل اختلال در تبادل اطلاعات و ضربه به اقتصاد کشور معرفی کرد و گفت: فیلترینگ تأثیر منفی حتی بر مباحث اقتصاد کلان کشور دارد؛ زیرا علاوه بر هزینه هایی که دولت به صورت مستقیم برای سرپا نگه داشتن این سیستم فیلترینگ پرداخت می کند تا از دسترسی کاربران به محتواهایی که به تشخیص خودش نامناسب می داند، جلوگیری کند؛ به صورت کلان هم در دنیا حدود یک پنجم رشد ناخالص ملی کشورها به ویژه در حوزه هایی مانند تجارت و کارآفرینی متکی به اینترنت است. هنگامی که به طور عامدانه سرعت انتقال اطلاعات را کند و دسترسی کاربران را محدود می کنیم، به صورت غیرمستقیم به رشد ناخالص ملی کشورمان لطمه زده ایم.

این کارشناس رسانه افزود: بسیاری از کسب و کارهای خرد که مردم کشور مثلا در شبکه های اجتماعی تلگرام راه اندازی کرده اند، اعم از فروش لباس و کالاهای دستی که در منزل تولید می کنند و کسب و کارهای خانگی، تحت تأثیر فیلترینگ یا در خطر نابودی قرار دارد یا با کاهش فروش و درآمد مواجه شده است.

اگر شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و فیس بوک فیلتر نبودند، دلیلی وجود نداشت که نوجوان ما بر روی تبلت یا گوشی خود فیلترشکن نصب کند و باعث دلمشغولی و نگرانی خانواده ها شود.

شمشادی با اشاره به تجربه ناموفق در فیلترینگ شبکه اجتماعی اظهار کرد: ارزیابی موضوع فیلترینگ تلگرام نشان می دهد که این امر چندان موفق نبوده است؛ به خاطر اینکه بخش زیادی از مردم به وسیله نصب فیلترشکن ها بر روی دستگاه های هوشمند خود، از شبکه اجتماعی تلگرام همچنان استفاده می کنند. آمارها در این زمینه نشان می دهد که استفاده کنندگان از تلگرام، کاهش چشمگیر و قابل توجهی بعد از فیلترینگ نداشته اند و کاهش اولیه هم به تدریج بعد از چند ماه جبران شده است و تقریبا به نقطه اول برگشته است. همینطور مواردی مانند تلگرام طلایی و هاتگرام که به نوع خاص دیگری دسترسی مردم به تلگرام را میسر می کردند هم از طرفداران خاص و میلیونی خود برخوردار است؛ لذا به نظر می رسد سیاستی که مبتنی بر این است که دسترسی به شبکه های اجتماعی به صورت کلی فیلتر شود تا به امروز خیلی موفق نبوده و ما باید به دنبال این باشیم که فقط آن بخش از محتواهای شبکه های اجتماعی که از نظر اخلاقی یا امنیتی نامناسب است را هدف قرار دهیم و دسترسی شهروندان را محدود کنیم.

استاد ارتباطات دانشکده خبر با بیان اینکه راه اندازی شبکه های اجتماعی داخلی بدون زیرساخت های مناسب، راهکار حل این مسئله نیست، گفت: درست یا غلط، بخشی از مخاطبین شبکه های اجتماعی داخل کشور اعتماد کافی به امنیت اطلاعات مبادله شده در بستر این شبکه ها را ندارند. از طرفی هم مدیران و مؤسسان این شبکه های اجتماعی به جای رفع این نقص ها دچار نوعی زیاده خواهی شده اند و با اتکا به دولت، پیوسته به دنبال گرفتن وام یا امکانات خاصی هستند، به امید اینکه بتوانند شبکه اجتماعی خود را ارتقا دهند اما تا زمانی که اعتماد عمومی به این شبکه ها حل نشود، به نظر نمی رسد که بتوانند در جهت جایگزینی تلگرام یا سایر شبکه های اجتماعی گام بردارند.