«شبی با عبدی»: معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب برای جذب اسپانسر!


«شبی با عبدی»: معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب برای جذب اسپانسر!

حضور اکبر عبدی در قامت مجری برنامه این سوال‌ را ایجاد می‌کند که آیا هر بازیگری می‌تواند مجری باشد؟

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - شبی با عبدی نام یک برنامه تلویزیونی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با اجرای اکبر عبدی است که از 8 تیر 1397 از شبکه نسیم پخش می‌شود.

این مجموعه یک بخش نمایشی دارد و با محوریت خود اکبر عبدی و آثار وی و کاراکترهایی که بازی کرده‌است تولید می‌شود. بخشی از برنامه نیز به صورت گفتگو محور است و مهمانانی که در سریال یا مجموعه ای با اکبر عبدی همبازی بوده‌اند به برنامه دعوت می‌شوند و او درباره? آن آثار حرف می‌زند و به نوعی خاطره بازی است.

حضور عبدی در قامت مجری برنامه این سوال‌ را ایجاد می‌کند که آیا هر بازیگری می‌تواند مجری باشد؟! این موقعیت تا چه اندازه تخصصی است؟ مجری‌گری به چه توانایی‌هایی نیاز دارد؟ صرف این‌که فردی محبوب است، برای این جایگاه کافی است؟

تهیه کننده برنامه در جایی اشاره کرده بود که دلیل انتخاب عبدی این بوده است که : « او سرمایه ملی است و آدم منحصربه‌فردی است، او در ذهن همه ما در مقاطع مختلف خاطره‌هایی برجای گذاشته.» باید اذعان داشت اگر اکبر عبدی یکی از بازیگران نادر تاریخ سینمای ایران است و از او به «مرد هزار چهره» سینمای ایران یاد می‌شود، ولی مجری‌گری مقوله متفاوتی از بازیگری است و هر بازیگر موفقی نمی‌تواند مجری موفقی هم باشد و قطعا برعکس این قضیه هم صادق است.

«شبی با عبدی»: معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب برای جذب اسپانسر!
یکی از بزرگترین ضعف‌های برنامه پرش صحنه‌ها و قطع موضوع به شیوه‌ای بسیار مشهود است شاید غیر قابل کنترل بودن اکبر عبدی باعث می‌شود که غالبا در نظارت، بخش‌هایی از حرفهایش را کوتاه کنند. این اتفاق حس سرخوردگی مخاطب از برنامه و تلویزیون را به همراه دارد.

مخاطب امروزی که به دلیل انقلاب تکنولوژی و شبکه های اجتماعی هر کسی به نوعی هم فیلمبرداری می‌کند، هم تدوین و چنین اتفاقاتی را دیگر نمی پذیرد، آن هم تا این اندازه تابلو، مثلا مخاطب حرفه‌ای و اهل فن در برنامه‌ خندوانه هم چنین مواردی را می تواند تشخیص دهد اما به اندازه‌ای حرفه‌ای صورت می‌گیرد که ارتباط تماشاگر با برنامه قطع نمی‌شود.

گاهی اوقات در بخش دعوت مهمان هم خود اکبر عبدی از مهمان برنامه بیشتر خاطره تعریف می‌کند، گاهی اوقات خاطره‌های غیر مرتبط به مهمان برنامه تعریف می‌کند که باعث می‌شود او هم مانند یکی از تماشاگران حاضر در استودیو برای عبدی دست بزند.

با این‌که محمدحسین لطیفی، کارگردان در جایی گفته بود تا امروز برنامه‌ای مثل «شبی با عبدی» در دنیا ندیده‌ام، اما بر خلاف گفته ایشان این نمونه های این شکل برنامه‌سازی که موسوم به Talk show یا «گفتگو محور» همراه با بخشهای نمایشی نه تنها در جهان بلکه در همین تلویزیون خودمان بسیار زیاد است. مانند خندوانه، دورهمی و ...

از تماشاگران حاضر در استودیو هیچ استفاده‌ای نمی شود که دلیل حضور این جمعیت را در این استودیو مشخص شود تنها استفاده صدای خنده و دست زدن گاهگاه آنان است و نشان دادن آنها برای قطع یا کوتاه کردن قسمتهایی از اجرا اکبر عبدی!

«شبی با عبدی»: معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب برای جذب اسپانسر!
غیر کاربردی بودن دکور برنامه که هیچ خصوصیتی ندارد و علاوه بر آنکه چشم نواز نیست حتی زشت و تو ذوق زننده است. در چند قسمت میز و صندلی بزرگ (مدیریتی)در وسط صحنه دیده می شود که هیچگاه هم کاربردی ندارد و خود عبدی هم پشت آن قرار نمی گیرد و زمانی که مهمان برنامه هم حضور دارد عبدی بر روی مبل‌های که در دور همان میز برگ قرار گرفته می نشیند!؟

چنین صحنه های را در زمانی می‌بینیم که مدیرکل یا رئیس اداره‌ای وقتی مهمان یا ارباب رجوعی دارد به احترام او پشت میز ریاستش نمی‌نشیند و در کنار یا روبروی مهمان قرار می‌گیرد.

تنها وجه تمایز «شبی با عبدی» این است که گروه‌های تئاتری از شهرهای مختلف به برنامه می‌آیند و اجرای خود را انجام می‌دهند. این قالب تئاتری اما زمینه‌ساز خنده قابل توجه از طرف مخاطبان در خانه و تماشاچیان در صحنه نمی‌شود و متاسفانه به لحاظ انتخاب موضوع، متن نمایشی و اجرا در سطح پایینی قرار دارد.

انتظارهای مردم با توجه به تماشای برنامه‌هایی همین شبکه نسیم مثل دورهمی و خندوانه بالا رفته است، آنها به این راحتی‌ها نمی‌خندند. شوخی‌های «شبی با عبدی» تازه و خلاقانه نیست و به نوعی می‌توان گفت قدیمی و تاریخ گذشته است.

«شبی با عبدی»: معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب برای جذب اسپانسر!
تمام این نقدها و این ضعف هایی که اشاره شد هیچ ربطی به اکبر عبدی ندارد بلکه تیم برنامه‌ساز این برنامه باید به این موارد فکر کند و تلاش کند تا چنین نقیصه های ابتدایی دامنگیر محصولشان نشود، که متاسفانه شده است.

جواد فرحانی تهیه کننده سری‌های اولیه برنامه خندوانه به عنوان یکی از تهیه کنندگان برنامه شبی با عبدی و محمد حسین لطیفی (کارگردان برنامه) هم با سابقه فیلمسازی چنین ساده انگاری‌هایی در تولید برنامه، واقعا دور از انتظار است.

باز تاکید می کنم که اکبر عبدی یکی از چند چهره ماندگار و بزرگ دنیای بازیگری در تاریخ سینمای ایران است و شاید تنها موردی که تیم سازنده روی آن حساب کرده اند، استفاده از اکبر عبدی برای جذب اسپانسر باشد! جذب اسپانسر در واقع معامله تلویزیون با چهره‌های محبوب است!

اگر قرار است زمان آنتن را پر کنیم راه های بهتری هم وجود دارد که هم تاثیر گذارتر است و هم کم خرج‌تر، باور کنید خود اکبر عبدی بر روی یک صندلی ساده می نشست و همین حرفها را می‌زد شاهد برنامه جذابتری بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در جا مانده