اعتراضات در بلگراد وارد هفته پنجم شد/ برن و بوداپست عرصه تظاهرات مردمی


اعتراضات در بلگراد وارد هفته پنجم شد/ برن و بوداپست عرصه تظاهرات مردمی

علاوه بر شهرهای فرانسه، شماری از شهرهای اروپایی هم روز شنبه صحنه تظاهرات و اعتراض به سیاست‌های مربوط به شرایط کاری، اقتصادی و پایان خشونت علیه روزنامه‌نگاران بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اعتراضات عمومی به سیاستهای دولتی در اروپا، دیروز شنبه باز هم شماری از معترضان جلیقه زرد در شهر «برن» سوئیس تجمع کردند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی «در بوند»، این تجمع در پی فراخوان «جلیقه زرد‌های سوئیس» در شبکه‌های اجتماعی و با وجودی که پلیس برگزاری چنین تجمعی را تائید نکرده بود، برگزار شد. این افراد در قالب نوشته‌هایی خواسته‌های مختلفی، از جمله تحقق عدالت بیشتر در جهان و اعتراض به جرایم دولتی را مطرح کردند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفت که بیشتر این افراد از غرب سوئیس به این ناحیه آمده بودند و به خصوصی‌سازی بخش خدمات درمانی اعتراض داشتند.

اعتراضات در بلگراد وارد هفته پنجم شد/ برن و بوداپست عرصه تظاهرات مردمی

در مجارستان هم شنبه شب بار دیگر هزاران نفر از مردم این کشور با تجمع در بوداپست به طرح جدید قانون کار که از آن به «قانون برده‌داری» تعبیر می‌شود، اعتراض کردند.

پیش از این هم چندین تظاهرات در واکنش به طرح «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر این کشور برگزار شده بود. حالا بزرگترین اتحادیه کاری مجارستان هم تهدید کرده است که روز نوزدهم ژانویه (29 دی‌ماه) اعتصاب خواهد کرد.

دیشب حدود ده‌هزار نفر از مردم در سرمای شدید هوا بیرون ساختمان پارلمان تجمع کردند. آنها شعار می‌دادند: «ما تبدیل به برده نخواهیم شد.» و با اشاره به حزب «فیدس» فریاد می‌زدند: «فیدس کثیف».

اوربان و حزب متبوعش با کنترل رسانه‌های این کشور و تغییراتی در ساختار انتخاباتی این کشور توانستند دو سوم اکثریت کرسی‌های پارلمان مجارستان را کسب کنند.

تغییر در قانون کار که حزب راست‌گرای اوربان این کشور پیشنهاد داده است، به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا کارکنان خود را وادار کنند تا 400 ساعت بیشتر برای آنها کار کنند. در حال حاضر میزان ساعت کاری 250 ساعت اعلام شده است با این حال، دولت اعلام کرده است که به انعطاف‌پذیری هر چه بیشتر کارکنان نیاز دارد.

طبق پیش نویس این طرح، علاوه بر اینکه کارفرمایان می‌توانند از کارکنان درخواست اضافه‌کاری بیشتری بکنند، دوره پرداخت خسارت هم بیشتر شده است.

روسای اتحادیه‌های کاری چنین قانونی را به قانون برده‌داری تعبیر کرده‌اند و دولت اوربان را متهم کرده‌اند که به بهای کار بیشتر کارگران می‌خواهد منافع شرکت‌ها را تامین کند.

اعتراضات در بلگراد وارد هفته پنجم شد/ برن و بوداپست عرصه تظاهرات مردمی

در صربستان هم هزاران نفر برای پنجمین هفته متوالی با حضور در خیابان‌های بلگراد علیه «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور این کشور و حزب (SNS) تظاهرات کردند. آزادی رسانه‌ها و پایان دادن به خشونت علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان و اصلاحات انتخاباتی از خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان در جریان چندین هفته اعتراض است.

این درحالیست که سرمای بسیار شدید مانع از حضور حدود 15 هزار نفر از مردم در مرکز بلگراد و در برابر دفاتر شبکه تلویزیونی RTS نشده بود. این شبکه رادیو تلویزیونی کاملا تحت کنترل ووچیچ است. معترضان سپس به سمت کاخ ریاست‌جمهوری ادامه مسیر دادند. آنها با خود نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود؛ «ما انسان هستیم.»، «خیانت را متوقف کنید» و «دزدان را برکنار کنید».

این تظاهرات‌ها که از آغاز ماه دسامبر برگزار شده‌اند، نخستین اعتراض‌های شدید به معنای واقعی علیه ووچیچ در پی پیروزی وی در انتخابات سال ۲۰۱۷ است. جرقه تظاهرات اخیر به اواخر ماه نوامبر بر می‌گردد، یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر «کروسواچ» واقع در جنوب صربستان حمله شد.

طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

انتهای‌پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...