نظارت بر سلامت رانندگان کلید فوری کاهش تلفات جاده ای است


نظارت بر سلامت رانندگان کلید فوری کاهش تلفات جاده ای است

شیراز- جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا با اشاره به آمار بالای تلفات جاده ای استان فارس گفت: راهکارهایی از جمله تقویت فرهنگ ترافیکی توسط رسانه ها و تقویت نظارت بر خودروها و سلامت رانندگان از راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش شمار جانباختگان در جاده های این استان است.

سردار سرتیپ دوم سیروس سجادیان یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این راستا، نظارت بر سلامت روحی و جسمی رانندگان به ویژه در مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی باید تقویت شود.
این کارشناس مسائل امنیتی و انتظامی همچنین ایفای نقش رسانه ها در زمینه تقویت فرهنگ ترافیکی را در کاهش تلفات جاده ای موثر خواند و گفت: توجه به معاینه فنی خودروها و مقابله با تردد خودروهای حمل مسافر غیرمجاز از دیگر راهکارهای تحقق این هدف به ویژه در استان فارس محسوب می شود.
فرمانده انتظامی پیشین استان فارس در ادامه تقویت زیرساخت های فنی و هوشمند در شهرها، روستاها و جاده های استان فارس را گام دیگری در مسیر کاهش شمار جانباختگان حوادث جاده ای در این استان برشمرد و گفت: به طور همزمان، توجه عابران پیاده در گذر از جاده ها، خیابان ها و معابر به رعایت نکات ایمنی باید جلب شود.
وی یادآور شد: تصادف ها از بیشترین عوامل مرگ و میر و صدمات وارده بر انسانهاست، انسان‌هایی که معمولاً در بهترین دوران حیات، عمر آنان به پایان می رسد و بازماندگان آنها ضمن تحمل درد و رنج های فراوان، هزینه های مادی ، معنوی و روانی زیادی بر خانواده‌ها و جامعه را می پردازند.
سردار سجادیان با بیان این که بزرگترین سرمایه هر کشوری منابع انسانی آن کشور است، گفت: این در حالی است که متاسفانه در استان فارس سالانه نزدیک به یک هزار و 300 نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و بیش از 20 هزار نفر مصدوم می شوند.
این کارشناس مسائل انتظامی و امنیتی اظهار داشت: سازمان ها و دستگاه ها از جمله استانداری، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر، اورژانس، دادگستری، صداوسیما و دیگر رسانه های جمعی مهم ترین واحدهایی هستند که می توانند با درک صحیح از پیامدهای ناگوار تصادفات ترافیکی در جهت پیشگیری از وقوع تصادفات و فوت انسانهای بی گناه نقش مؤثری ایفا کنند.
وی با اشاره به این که عوامل اصلی در بروز تصادفات ترافیکی، رانندگان خوروها، جاده ، خودروها ، مسئولان سازمان ها و نهادهای مسئول و عابرین پیاده هستند گفت: در نشست های تخصصی و اظهار نظرها نیز بیشتر به سه عامل جاده، انسان (راننده) و خودرو پرداخته می شود، اما اگر قوانین تصویب، جاده ها مرتب و خودروها نیز استانداردهای لازم را داشته باشند، اما مجریان و سایر موضوع ها، مورد غفلت واقع شوند فرآیند کاهش و پیشگیری از کاهش تصادفات تحقق پیدا نمی کند.
سردار سجادیان گفت: برقراری امنیت اجتماعی در هر جامعه بر اساس نظم اجتماعی است، افراد جامعه در کارهای اجتماعی در چارچوب قانون و مقررات می توانند با نظم اجتماعی از بروز تخلفات پیشگیری کنند.
وی ادامه داد: با اجرای انضباط اجتماعی، انضباط ترافیکی همراه با اثر اجتماعی شدن و نهادینه کردن هنجارهای ترافیکی به وجود می آید و در پی انضباط ترافیکی و انضباط اجتماعی که ناظر بر امنیت جان ، مال و روان انسان ها است، امنیت ترافیکی حاصل می شود.
جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا گفت: با اجرای مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها ، قوانین و مقررات از سوی کاربران ترافیک (رانندگان و عابران پیاده هنگام تردد در کوچه، خیابان، میدان ، اتوبان ، بزرگراه ها و ...، خودروسازان، مسئولان و ماموران ناظر و اجرایی در سازمانها و نهادها برای اجرای وظایف قانونی ) فرهنگ ترافیکی و یا همان فرهنگ راهنمایی و رانندگی در جامعه نهادینه و فرآیند کاهش تلفات جاده ای تحقق می یابد.
وی افزود: استان فارس از جمله استان هایی است که در سطح کشور محل تردد خودروهای پرشماری از استانهای اقتصادی جنوب کشور به عمق کشور و استان های شمالی و شمال غرب و همچنین ترددهای سیاحتی و زیارتی هموطنان و گردشگران خارجی است.
فرمانده انتظامی پیشین استان فارس گفت: در این راستا، افزایش کنترل تردد خودروها به ویژه اتوبوس ها و خودروهای حامل قاچاق انسان و افزایش نظارت و کنترل موتورسواران گام مهمی در کاهش تلفات جاده ای در این استان خواهد بود.
وی ادامه داد: افزایش شمار پل های عابر پیاده در بزرگراه ها به ویژه اطراف شهر شیراز، تعیین کردن سهم سازمان های مسئول در تصادف ها، شدت بخشیدن به اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مورد متخلفان وعدم استفاده از افراد غیر متخصص در امورات ترافیکی نیز از دیگر راهکارهای کاهش تلفات جاده ای در کوتاه مدت تلقی می شود.
سردار سجادیان ضمن آن که بر ضرورت تلاش مستمر متولیان امر در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز در راههای اصلی و فرعی تاکید کرد، بهره مندی از افراد دارای تجربه برای تدوین طرح های ترافیکی را نیز ضروری دانست.
این کارشناس مسائل امنیتی و انتظامی همچنین کنترل و نظارت بر ایفای وظایف مسئولان دستگاه های ذیربط در مقوله کاهش تلفات جاده ای را نیز از دیگر الزامات کاهش تلفات جاده ای دانست.
9873/ 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در