شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه


هر کشور برای پذیرش دانشجویان خارجی قوانینی دارد. آخرین اصلاحات این قوانین در ترکیه، توسط جلسه شورای عالی سیاست گذاری وزارت علوم و آموزش عالی در تاریخ 17 مارس 2010 انجام شد. در این مطلب به برخی از این قوانین اشاره خواهیم کرد.

هر کشور برای پذیرش دانشجویان خارجی قوانینی دارد. آخرین اصلاحات این قوانین در ترکیه، توسط جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری وزارت علوم و آموزش عالی در تاریخ 17 مارس 2010 انجام شد. در این مطلب به برخی از این قوانین اشاره خواهیم کرد.

قوانین پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه

طبق ماده 3 اصل 2922، تمام دانشگاه‌های ترکیه با اخذ مجوز می‌توانند برای جذب دانشجو اقدام کنند. سهمیه پذیرش دانشجو از سوی موسسه آموزش عالی تعیین و به سازمان سنجش اعلام می‌گردد. دانشگاه‌ها می‌توانند سهمیه خود را که تکمیل نشده به دانشگاه یا رشته‌های دیگری که درخواست بیشتری دارند انتقال دهند.

روش‌های تحصیل در ترکیه

در مقطع لیسانس به سه روش روزانه، شبانه و غیرحضوری می‌توان ادامه تحصیل داد. سهمیه هر یک، توسط آموزش عالی کشور ترکیه اعلام خواهد شد.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی

برای پذیرش دانشجویان خارجی، هر دانشگاه معیار و ملاک مشخصی دارد. اغلب دانشگاه‌ها یکی از موارد زیر را معیاری برای سنجش قرار می‌دهند.

معدل دوران متوسطه قبولی در آزمون‌های مانند آزمون آبیتور، اینترنشنال بککالوریت، جی.سی.ایی، توجیهی و...

شهریه‌ها

حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه‌ها از طریق هیئت نظارت بر امور بانکی کشور ترکیه اعلام می‌شود. این هیئت بدون اینکه بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تمایزی قائل باشد، مبلغ موردنظر خود را به وزارت آموزش عالی اعلام می‌کند. شهریه مؤسسات آموزشی‌ای که به صورت وقفی اداره می‌شوند بر اساس شهریه سال‌های گذشته است؛ مگر این‌که مصوبات جدید اعلام شود.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

دانشجویان باید مدرک فارغ‌التحصیلی دوران متوسطه را در دست داشته باشند یا در حال تحصیل سال آخر متوسطه باشند. دانشجویان باید تابعیت خارجی داشته باشند؛ در صورت دو تابعیتی می‌توانند هم‌وطن یکی از کشورهای ترکیه یا جمهوری ترک‌نشین قبرس باشند. افرادی که تابعیت ترکیه هستند ولی دوران متوسطه خود را در جمهوری ترک‌نشین قبرس گذرانده باشند به عنوان داوطلب خارجی محسوب می‌شوند. دانشجویان خارجی نباید از دانشگاه یا موسسه‌ای به دلیل مسائل انضباطی اخراج شده باشند.

شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه

شرایط دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو

بر اساس مصوبات شورای عالی، دانشگاه‌های ترکیه هر کدام معیاری مشخص برای پذیرش دانشجویان خارجی دارند. این معیارها می‌توانند آزمون‌های بین‌المللی، معدل دوران متوسطه، امتیاز کنکور در کشور دانشجویان خارجی، آزمون‌های ورودی خود دانشگاه‌ها و... باشند. دانشگاه‌ها علاوه بر شروط عمومی، تامین مالی هر دانشجو را به عنوان پشتوانه مالی مد نظر قرار می‌دهند و از دانشجویان خارجی این پشتوانه را درخواست می‌کنند. دانشگاه‌ها به هنگام پذیرش دانشجویان اقامت تحصیلی آن‌ها را طلب می‌کنند. هم‌چنین باید شرایط اقامت تحصیلی را برای دانشجویان شرح دهند و برگه پذیرش و مدارک موردنظر را برای اخذ اقامت تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه دهند. دانشگاه‌ها و موسسات عالی ترکیه برای جذب هر چه بیشتر دانشجویان خارجی، کاتالوگ و برگه‌های راهنما را تهیه می‌کنند. همچنین جشنواره‌ها، شعب و دوایر مختلفی برای جذب دانشجویان خارجی تدارک می‌بینند. دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی و اطلاع رسانی به آن‌ها تقویمی سالانه تهیه می‌کنند و به طور مشخص ظرفیت سالانه خود را اعلام کنند. یکی از مدارکی که دانشجویان خارجی در کنار دیگر مدارک باید ارائه دهند، مدرک معتبر در خصوص تسلط بر زبان ترکی است.

شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه



1397/10/17 | کد مطلب: 4391
برچسب‌ها: استانبولترکیه
شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه
شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه سیما رفیعی
شروط لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!