حذف صفر در شرایط فعلی ارزش پول ملی را باز نمی گرداند


حذف صفر در شرایط فعلی ارزش پول ملی را باز نمی گرداند

نکو شرایط فعلی اقتصاد کشور را برای اجرای طرح حذف 4 صفر از پول ملی مناسب ندانست و گفت: در این موقعیت این طرح نمی تواند ارزش را به پول ملی بازگرداند.

«ابراهیم نکو» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، با اشاره به ارسال لایحه حذف 4 صفر از پول ملی به مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی حذف صفرهای پول ملی نمی تواند ارزش واقعی را به آن بازگرداند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف تعدادی از صفرها از پول ملی به خودی خود می تواند اثر بخش باشد، افزود: این مساله به شرطی است که در زمان و شرایط مناسبی که اقتصاد کشور دارای تعادل است، اعمال شود.

در خبرگزاری شبستان بخوانید: داستان ۱۱ ساله لایحه «حذف صفر از پول ملی»

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر در اقتصاد کشور ثبات وجود داشته باشد و همه مولفه ها روند ثابتی را برای تغییری در پیش بگیرند امکان هر گونه پیش بینی در اقتصاد وجود خواهد داشت. در این صورت حذف صفر از پول ملی می تواند تاثیر مثبتی بر تجارت کشور داشته باشد.

نکو با یادآوری این نکته که حذف صفر از پول ملی پیش از این در کشورهایی مانند آلمان، ترکیه و فرانسه اجرا شده است، اظهار داشت: در این کشورها این طرح توانست اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد زیرا در زمان اجرا شرایط متعادلی بر اقتصاد آن ها حاکم بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که من در مجلس بودم چندین بار تقاضای ارایه این لایحه را در مصاحبه های مختلف اعلام کردم زیرا آن زمان بهترین شرایط برای اجرای این طرح حاکم بود. در آن زمان این طرح می توانست اتفاق بیافتد زیرا بی ثباتی امروز را در قواعد اقتصادی شاهد نبودیم و حذف صفر از پول ملی می توانست قوامی به ارزش پول ملی ببخشد.

نکو در ادامه با تاکید براین نکته که البته بازهم حذف صفر از پول ملی در این برهه هم به ضرر اقتصاد کشور نخواهد بود و می تواند فوایدی به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: این فواید موجب بازگشت ارزش به پول ملی نخواهد شد اما می تواند از حجم تعداد اسکناس های چاپ شده کاسته و هزینه چاپ اسکناس را برای دولت و بانک مرکزی کم کند.

وی فایده دیگر اجرای این طرح را تسهیل حمل و نقل اسکناس دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که حجم اسکناس با این طرح کاهش می یابد خطراتی که حمل حجم بالای اسکناس را تهدید می کند کاهش می یابد. همچنین اگر واقعا بانک مرکزی اراده ای در کاهش تعداد شعب بانکی داشته باشد با اجرای این طرح فرصت مناسبی برای آن ایجاد می شود.

نکو توضیح داد: اگر صفرهای پول ملی حذف شود، حجم فعالیت بانک ها و شعبات بانکی نیز کاهش می یابد و شمارش پول توسط دستگاه ها و عملیات مختلف بانکی زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل فرصت مناسبی ایجاد می شود تا بانک مرکزی تعدادی از شعب بانک ها را تعطیل کند و صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. علاوه براین بسیاری از بانک ها از تهدید ورشکستگی نجات می یابند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان افزایش اعتماد به نفس عمومی نسبت به پول ملی را دیگر اثر مثبت حذف صفر دانست و تاکید کرد: در این صورت در تبادل پول ملی با پول خارجی شهروندان اعتماد به نفس به شهروندان باز می گردد. البته دولت باید حقوق ها و در آمدها را به شرط کنترل تورم و نرخ کالا افزایش دهد تا رفته رفته عزت به پول ملی باز گردد./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد