بیجار، رکوددار آثار تاریخی کردستان


بیجار، رکوددار آثار تاریخی کردستان

میراث فرهنگی شامل آثار باقیمانده از گذشتگان بوده و نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ است و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می­‌شود و از این طریق زمینه­ های عبرت برای انسان فراهم می‌آید.

‌به گزارش ایسنا‌، صنایع‌دستی مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی ایران شامل آبگینه، بافته‌ها و نساجی سنتی، بافته‌های داری( به استثنای فرش دستباف)، پوشاک سنتی، اثار چرمی و کاغذی، چاپ‌های سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوبی و حصیری، رودوزی‌های سنتی،هنرهای فلزی و هنرهای سنگی است که با محوریت هنر و ذوق و زیبا شناختی ایرانی و بهره‌گیری از مواد اولیه قابل دسترس و بومی به کمک دست و ابزار مورد نیاز و با کاربری در زندگی فردی و جمعی تولید شده و ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد.


شناساندن استان کردستان، و آشنا ساختن مردم کشور و سایر ملل با خصوصیات فرهنگی، سنتی و آثار تاریخی و گردشگری استان، کمک شایانی به رونق و توسعه منطقه خواهد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار گفت: شهرستان بیجار در سطح استان کردستان با دارا بودن ۵۳۰ اثر تاریخی بیشترین تعداد آثار تاریخی را دارد‌.

الیاسوند رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز‌(دوشنبه ‌۱۷ مرداد)‌ در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ در پاسخ به این که از آغاز سال ۹۷ تا کنون چند نفر مسافر وارد شهرستان بیجار شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر مسافر ورودی به شهر بوده است که یک سوم این رقم مسافرین مقیم بوده اند و مابقی به صورت عبوری بوده است، البته گفتنی است آمار دقیقی در دست نمی باشد.

وی در مورد اقدامات انجام شده جهت حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی بیجار نیز گفت: هرساله علاوه بر اعتباری که شهرستان می دهد، اعتبار ملی جهت مرمت بناهای تاریخی سطح شهرستان نیز داشته ایم که می توان به مرمت مسجد تاریخی خسرو آباد، مقبره الله یار خان، پل صلوات آباد، بازار و مرمت تیمچه حاج شهباز و بازسازی بازار قدیمی بیجار، تیمچه امیر تومان، برج آجری اشقون بابا، قلعه صلوات آباد، امامزاده روستای قاضی قوشچی، امامزاده خضر، امامزاده عقیل شهر یاسوکند، امامزاده حمزه عرب، بخشی از حمام یاسوکند اشاره کرد که بسته به نوع پروژه زمان انجام آن ها متفاوت بوده است‌.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبار سال ۹۷ تا کنون به دست ما نرسیده است ولی در سال ۹۷ آغاز انجام کمپ گردشگری روستای گردشگری قمچقای، کمپ گردشگری کوه نسار که مطالعات آن در حال انجام است و یک پروژه چند بخشی مربوط به چند اداره است، همچنین مرمت و کاوش تپه قلعه بالا که در سال کاری ۹۸ آغاز می شود و شامل لایه نگاری و تعیین حریم قعله است، مرمت اضطراری بخش عمده ای از پل صلوات آباد، آموزش رشته های صنایع دستی در روستا ها و شهر بیجار انجام شده است‌.

وی در مورد جزئیات ساخت موزه بیجار هم گفت: موزه بیجار در ابتدای کمربندی فجر و جنب میدان جهاد است که طرح بخش سازه ای موزه آماده است، اعتبارات موزه بیجار زیاد است ولی متاسفانه تخصیص آن کم است که در سال ۹۸ بخش اجرایی ساختمان موزه و دیوار کشی محوطه آن صورت می گیرد، موزه بیجار مجموعه موزه منطقه ای در غرب کشور‌ شامل ساختمان های موزه فرش، موزه مردم شناسی و موزه باستان شناسی، پارکینگ و ساختمان اداری است، البته اولویت ما احداث موزه فرش است، ابعاد زمین تملک شده برای این مساله هم ۱۲ هزار متر مربع است که ۴۲۰۰ متر مربع آن موزه فرش است‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار در مورد بازسازی و مرمت بازار قدیمی بیجار نیز اظها‌ر کرد: بازسازی و مرمت بازار بیجار از اواخر دهه ۸۰ آغاز شده است و تا کنون هر ساله به صورت مستمر بخش هایی از آن باز سازی شده است، اعتبار بازار بیجار به صورت ملی است و امسال نیز بخشی از بازار بازسازی و سر در بازار بر روی خیابان فاضل احداث شده است که از بازاریان درخواست می شود همکاری لازم جهت بازسازی بازار را داشته باشند‌.

وی در ادامه در‌باره مراحل ثبت جهانی فرش دستباف بیجار نیز گفت: بحث ثبت جهانی فرش دستباف وجود دارد ولی فرش در حوزه کاری اداره صمت است و جزء صنایع دستی محسوب نمی شود و ثبت جهانی کردن مراحل و شرایط سختی دارد ولی باید هر چه سریعتر تشکیل پرونده آن را انجام داده و پیشنهاد ثبت جهانی فرش بیجار داده شود ولی لازم به ذکر است فرش قدیمی موجود در حسینیه بیجار به ثبت ملی رسیده است‌.

الیاسوند به مکان‌های تاریخی و گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: ‌ در شهرستان بیجار حدود ۵۳۰ اثر تاریخی وجود دارد و حدود ۲۱۰ اثر به ثبت ملی رسیده است که شهرستان بیجار در سطح استان کردستان بیشترین آثار تاریخی را دارد و بیشترین آثار ثبت شده در سطح شهرستان های استان مربوط به بیجار است‌.

وی افزود: از جمله رویداد های گردشگری انجام شده در سال ۹۷ هم می توان به برگزاری جشنواره ترشی هفت بیجار، پنحمین جشنواره اسب اصیل کُرد، جشنواره انگور انجام شده است که برنامه هایی مانند کنگره امیر نظام گروسی، جشنواره بیجار گروس و شب فرهنگی بیجار گروس و نمایشگاه دستاورد های منطقه گروس در مرکز استان کردستان در سال ۹۸ می‌توان اشاره کرد‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار در پایان گفت: در ادامه اقدامات در حال انجام در بیجار می‌توان به‌ به پیشرفت ۹۰ درصدی مجموعه سوارکاری و طبیعت گردی با اسب، مجتمع گردشگری در جاده بیجار به زنجان که به طور احسن در حال توسعه است، مجموعه کمپ گردگشری کوه نسار ‌که به طور جدی در حال انجام بوده و شامل اسکی روی برف و چمن، موتور سواری و دوچرخه سواری کوهستان، سوارکاری، ورزش های هوایی و زمینه سازی برای بخش خصوصی و... است، اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...