کمبود سرویس بهداشتی و نگرانی های گردشگری


«حمید درودیان» که راهنمای گردشگری در پایتخت است و سال ها در این حرفه فعالیت دارد، گفت: مشکلات سرویس های بهداشتی گردشگران طی سال های گذشته همچنان حل نشده، باقی مانده اند. به گزارش ایرنا، اینهمه در دین اسلام بر نظافت تاکید شده؛ آنقدر در تاریخ ایرانیان توصیه برای ایجاد زمینه پذیرایی از مهیمان و […] نوشته کمبود سرویس بهداشتی و نگرانی های گردشگری...

«حمید درودیان» که راهنمای گردشگری در پایتخت است و سال ها در این حرفه فعالیت دارد، گفت: مشکلات سرویس های بهداشتی گردشگران طی سال های گذشته همچنان حل نشده، باقی مانده اند.
به گزارش ایرنا، اینهمه در دین اسلام بر نظافت تاکید شده؛ آنقدر در تاریخ ایرانیان توصیه برای ایجاد زمینه پذیرایی از مهیمان و گردشگر داریم، اما هنوز آمارها از کمبود توالت سخن می گویند، آن هم در قرن ۲۱٫
به نظر، دیگر نیازی نباشد کسی بیاید و از ضرورت وجود سرویس های بهداشتی تمیز و در فاصله های مکانی استاندارد در کشور به ویژه پایتخت سخن بگوید، اما نگاهی به وضع موجود نشان می دهد هنوز لازم است در این باره گفته شود زیرا متولیان امر آنچنان که باید در عمل این موضوع را مهم ندیده اند.
برای تشریح وضع موجود که در نتیجه بی توجهی به مساله سرویس های بهداشتی در کشور و نیز پایتخت به وجود آمده کافی است انتقادهای برخی تورگردانان را بشنویم.
درودیان افزود: یکی از دغدغه های ما همواره این است که اگر مسافران نیاز به دستشویی داشتند، چکار کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه سرویس بهداشتی در سطح شهر تهران یا جاده های بین شهری محدود است و همین میزان دستشویی نیز کثیف هستند یا بوی نامطبوع دارند.
این راهنمای گردشگری با یادآوری خاطره ای گفت: در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰۰ گردشگر خارجی از ۶۰ کشور جهان به ایران آمدند و بعد از برگزاری یک همایش مقرر شد که آنان با اتوبوس از شیراز به یزد و از اصفهان به کاشان ببریم اما به دلیل نبود سرویس بهداشتی مناسب در طول راه ناگزیر شدیم مسافران را با هواپیما به این شهرها منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه کمبود یا نبود سرویس های بهداشتی مناسب در شهرها و بین راه ها گردشگران داخلی و خارجی را با مشکل روبه رو کرده است، ادامه داد: مسئولان امر باید به این مساله مهم توجه کنند تا صنعت گردشگری با چالش روبه رو نشود.
درودیان اضافه کرد: آنقدر وضعیت سرویس های بهداشتی نامناسب است که من به عنوان لیدر (سرپرست تور گردشگری) حاضرم پول مورد نیاز برای تامین سرویس بهداشتی تمیز برای هر گردشگر را شخصا بپردازم تا مسافران با خاطره بدی ایران را ترک نکنند.
وی تصریح کرد: حتی برخی کاخ- موزه های بزرگ و مطرح تهران نیز با وجود داشتن چند چشمه توالت فرنگی و ایرانی متاسفانه مورد رسیدگی قرار نمی گیرند و یا بوی نامطبوع می دهند، خشک کن دست آنها خراب است یا حتی دستمال کاغذی آنجا وجود ندارد و این وضع، زیبنده پایتخت نیست.
درودیان خاطرنشان کرد: ناگزیریم مسافران را برای استفاده از سرویس بهداشتی به پارک ها و مساجد ببریم و برخی از سرویس های بهداشتی پارک ها بسته است و مساجد نیز فقط موقع اذان باز هستند.

** اهمیت جهانی توالت
اهمیت موضوع سرویس های بهداشتی در جهان تا حدی است که سازمان ملل متحد ۱۹نوامبر (۲۸ آبان) را به عنوان روز جهانی توالت (World Toilet Day) نام نهاده است.
این مناسبت نمادین برای آگاهی بخشی به جوامع بشری درباره آسیب هایی است که استفاده نکردن از سرویس های بهداشتی مناسب برای انسان و کره زمین به دنبال خواهد داشت.
به همین مناسبت از سال ۲۰۰۱ میلادی سازمان بین المللی توالت (World Toilet Organizatin) تاسیس شد تا توسعه سرویس بهداشتی مدرن را در سراسر جهان در دستور کار قرار دهد.

** وضعیت توالت ها در پایتخت
در حالی از نظر برخی شاخص های جهانی فاصله سرویس های بهداشتی مناسب بین ۲۵۰ متر تا ۵۰۰ متر بیشتر نباید باشد که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در صحن این شورا با اذعان به کمبود سرویس های بهداشتی در سطح پایتخت، گفت: در تهران تنها ۹ هزار و ۴۳۷ سرویس بهداشتی وجود دارد.
به گفته سید ‘محمود میرلوحی’ در سال های گذشته تنها یک هزار و ۳۶۵ چشمه سرویس بهداشتی در پایتخت ساخته شده است.
وی افزود: ایجاد سرویس بهداشتی، نیازی ظاهری نیست بلکه برای رونق گردشگری هم باید به آن توجه کرد.
این عضو شورا همچنین نسبت به کمبود سرویس های بهداشتی در پایتخت از وضعیت سرویس‌های بهداشتی پمپ بنزین ها و مساجد نیز انتقاد و با طرح این پرسش که چرا سرویس‌های بهداشتی این مکان ها نباید در تمام طول روز قابل استفاده باشد، تاکید کرد: باید نسبت به این موضوع تدابیر جدی اندیشید.
به گزارش ایرنا، آمارهای شهرداری تهران حاکیست: در تهران مناطق ۴، ۵ و ۱۵ پایتخت بیشترین و مناطق ۷،۹، ۱۱ و ۱۷ کمترین سرویس های بهداشتی موجود را به خود اختصاص داده اند.
براساس این آمار، ۷۵ درصد سرویس های بهداشتی عمومی در پارک ها، ۱۰ درصد در سطح شهر، ۹ درصد میادین میوه و تره بار، چهار درصد در پایانه های اتوبوسرانی و دو درصد نیز در فروشگاه های زنجیره ای شهروند (زیرنظر شهرداری) احداث شده است.
برابر همین آمارها، تنها چهار درصد از سرویس های بهداشتی تهران دارای فضای مناسب مادر و کودک هستند.
همچنین ۴۸ درصد چشمه‌های سرویس بهداشتی تهران (چهار هزار و ۵۱۶ چشمه) به زنان و ۵۲ درصد شامل افزون بر چهار هزارو ۸۰۰ چشمه به مردان اختصاص دارد.

** شهرداری های مناطق موظف به تمیزی توالت ها
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درحالی نیروهای شهرداری های مناطق پایتخت را موظف به نگهداری تمیز سرویس های بهداشتی معرفی می کند که معتقد است: استاندارد یا مصوبه خاصی در خصوص فواصل سرویس های بهداشتی نداریم اما این مکان ها با توجه به سرانه جمعیتی ساخته می شوند.
‘یاسر جعفری’ افزود: فاصله پل های عابر پیاده، ایستگاه های مترو و بی آر تی (اتوبوس های تندرو) ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر است و برای سرویس های بهداشتی نیز به طور معمول فاصله ۵۰۰ متری در نظر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه ۲۶۰ نقطه از تهران سرویس بهداشتی وجود دارد ادعا کرد که برای گرم کردن آب سرویس های بهداشتی ۳۴۰ چشمه به آبگرمکن خورشیدی مجهز شده است.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص تابلوهای راهنما برای دسترسی به سرویس های بهداشتی نیز گفت: سرویس های بهداشتی عمومی در مکان های قابل رویت ساخته می شوند و در خیابان ها از تابلوهای راهنما برای دسترسی به این سرویس ها استفاده نشده است.

**مشکل جانمایی توالت ها
جعفری ادامه داد: متاسفانه مشکلات شهری، جانمایی سرویس های بهداشتی را با دردسر روبه رو کرده چرا که شهروندان اجازه نمی دهند نزدیک خانه آنها سرویس بهداشتی ساخته شود.
وی تصریح کرد: پیشنهاد داده ایم به جای هزینه برای ساخت سرویس های بهداشتی از سرویس های عمومی نظیر مساجد، مدارس و پارک ها استفاده شود اما مسئولان این اماکن به شهرداری اجازه چنین کاری را نمی دهند.

** تاکید اسلام بر نظافت
گرچه نیازی نیست برای تشریح ضرورت وجود سرویس های بهداشتی پاکیزه و مناسب حدیث و مستندات مذهبی و فقهی بیاوریم، اما باتوجه به وضع موجود به نظر می رسد اشکال نداشته باشد از نظر مذهبی هم به این موضوع بنگریم.
کارشناس مذهبی در این زمینه گفت: توجه به نظافت، بهداشت شخصی و عمومی در دین مبین اسلام بارها و به شیوه های مختلفی به شکل عیان مورد تاکید قرار گرفته است.
حجت الاسلام سید حمید حسینی وردنجانی گفت: باید مکان هایی برای دفع فضولات انسانی درنظر گرفت که بتوان در آنها اصول شرعی مورد تایید و تاکید را نیز به خوبی رعایت کرد.
وی با بیان اینکه طهارت شرعی علاوه بر احساس مطبوع انسانی موجب جلوگیری از برخی بیماری ها نیز می شود، ادامه داد: ایجاد مکان هایی برای رفع نیاز ضروری دفع در انسان امری غیرقابل انکار به شمار می رود، همانطور که در دین اسلام نیز جلوگیری از دفع امری نکوهیده شده است.
وی با بیان اینکه برخی نمازگزاران به علت مشکلات مفصلی در قسمت پا و کمر نیازمند سرویس بهداشتی فرنگی هستند، ادامه داد: برای این افراد نیز باید فکری شود تا آنان نیز بتوانند فرایض خود را در طول مسیر مسافرت انجام دهند و دچار مشکل نشوند.
این کارشناس مذهبی همچنین با اشاره استحباب به برخی ذکرها و دعاها در هنگام ساختن وضو بیان کرد: خوب است این اذکار و ادعیه بر دیوار سرویس های بهداشتی نصب شود تا مسلمانان و مومنان بتوانند از آن برای بالا بردن معنویت انجام مقدمات واجبات استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، در حالی که بیشتر کشورهای دنیا به کمبود سرویس های بهداشتی عمومی به عنوان معضلی مهم که ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت شهروندان و اعتبار جوامع نزد سایر ملت ها دارد، نگریسته، اما در ایران بحث کمبود سرویس های بهداشتی عمومی و نیز کیفیت نگهداری آنها همچنان حل نشده باقی مانده است.
این درحالی است که در برخی کشورها که مشکل سرانه های سرویس بهداشتی و کیفیت خدمات رسانی در آنها را حل کرده اند به موضوعات دیگری مانند مناسب سازی سرویس ها برای استفاده کودکان، معلولان، سالمندان، زنان باردار و نیز دیگر بیماران پرداخته اند.

کمبود سرویس بهداشتی و نگرانی های گردشگری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل