درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟


درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟

درمان خانگی سیاتیک : سیاتیک کمر را چگونه درمان کنیم ؟ درمان های خانگی سیاتیک کمر چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان خانگی سیاتیک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     درمان سیاتیک با زالو ، درمان خانگی سیاتیک     روش های درمان خانگی سیاتیک سیاتیک دردیست که … نوشته درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟ اولین بار در پورتال...

درمان خانگی سیاتیک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟

درمان سیاتیک با زالو ، درمان خانگی سیاتیک

روش های درمان خانگی سیاتیک

سیاتیک دردیست که ناشی از تحریک و تحت فشار بودن اعصاب سیاتیک است. این مسئله معمولا یک قسمت از بدن را درگیر می کند ولی دردی شدید و ناتوان کننده دارد.

این درد معمولا از قسمت پایین کمر شروع و به پشت ران رسیده و در نهایت به کل پا می رسد. این درد همراه با علائمی نظیر احساس سوزش و مومور شدن پا، درد شدید پا در حالت ایستاده و نشسته، و بی حسی و ضعف در کل پا و انگشتان است.

سیاتیک معمولا به علت فتق و یا تضعیف دیسک اتفاق می افتد. همچنین سیاتیک ممکن است به علت آسیب و عفونت ستون فقرات، بیماری های تخریب کننده ی دیسک، بارداری، تنگی کانال نخاعی و … روی دهد.

گرچه درمان های مرسوم زیادی برای سیاتیک است، اما این نوع درمان ها صرفا برای مدت زمانی معلوم درد را تخفیف می دهند. علاوه بر این تزریق استروئید عوارض جانبی زیادی دارد.

شما می توانید درمان خانگی سیاتیک را امتحان کنید. علاوه بر این در بیشتر موارد پس از ۶ هفته بیماری درمان می شود.

درمان خانگی سیاتیک در ۱۰ روش جدید

۱- کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و تورم سیاتیک مفید است. گرما، گرفتگی عضلات را آرام می کند، که ممکن است این عضلات عصب سیاتیک را تحت فشار گذاشته و ایجاد درد کند.

شما همچنین می توانید درجه دما را تغییر داده و با کمپرس داغ شروع کرده و در نهایت کمپرس سرد کنید. برای کمپرس داغ از حرارت رطوبت دار مثل داغ کردن حوله با بخار استفاده کنید که اثر بخش تر باشد.

یک کیسه آب گرم و یا یخ را بر روی ناحیه مورد نظر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.
این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.
درصورت داشتن مشکلات قلبی از کمپرس سرد استفاده نکنید.

۲- زرد چوبه

زرد چوبه یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای درمان سیاتیک به دلیل خاصیت ضد التهابیی که زرد چوبه دارد مفید است. به علت وجود کورکومین (curcumin) در زرد چوبه تورم و درد کاهش می یابد.

۱ قاشق چایخوری زرد چوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و همچنین می توانید چوب دارچین هم به آن اضافه کنید. حال می توانید با استفاده از عسل آن را شیرین کنید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید تا به نتیجه مثبت برسید.

روش دوم این است که به جای نوشیدنی از قرص مکمل آن استفاده کنید. این مکمل دارای دوز ۲۵۰ میلی گرمی الی ۵۰۰ میلی گرم است که روزانه ۳ بار به مدت چند هفته از این قرص مکمل استفاده کنید. توجه کنید که:

زردچوبه برای کسانی که خون رقیقی دارند و یا دیابتی هستند مناسب نیست.

۳- ماساژ

ماساژ تراپی می تواند درد سیاتیک را بهبود داده، به خصوص زمانی که مشکل به علت اسپاسم عضلانی باشد. علاوه بر این ماساژ برای بهبود تنش و گرفتگی عضلات، تسریع گردش خون، افزایش دامنه ی حرکات بسیار مفید است.

محل آسیب دیده را با روغن گل راعی ۲ الی ۳ بار در روز ماساژ داده تا بهتر شوید. روغن گل راعی خاصیت ضد التهابی داشته که درد و تورم سیاتیک را درمان می کند.

روش دیگر این است که ۳ قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و یک فنجان روغن کنجد را ترکیب کرده و حرارت می دهیم. سپس زمانی که از حرارت آن کم شد، ناحیه ی مورد نظر را با آن ماساژ می دهیم.

شما همچنین می توانید در ناحیه سیاتیک (نقاط فشاری) با توجه به شکل زیر ماساژ بدهید. چون دردی که در ناحیه ی پایین کمر، پشت و ران شما وجود دارد معمولا همراه با نقاط فشاری (trigger point) در عضلات کمر و پشت است.

۴- ورزش

در زمانی که دچار درد سیاتیک شده اید، بایستی سطح فعالیت خود را حفظ کنید و ورزش را قطع نکنید. بعد از یک الی دو روز شروع درد سیاتیک، شما می توانید برنامه ی ورزشی منظم برای تقویت عضلات شکمی و کمر را شروع کنید. با تقویت عضلات مرکزی بهبودی شما سریعتر اتفاق می افتد.

کشیدن زانو به طرف قفسه سینه برای کاهش تحریک عصب سیاتیک و بهبود انعطاف پذیری فیله کمر بسیار مفید است.

به پشت بر روی یک تشک دراز بکشید.
با ثابت نگه داشتن بالا تنه زانو را به طرف قفسه سینه جمع کنید و نگه دارید.

با کنترل کردن تنفس پا را به حالت اولیه دراز کنید.
۳ الی ۵ مرتبه این کار را برای هر دو پا تمرین کنید.
در نهایت به جای تمرین دادن تک تک، هر دو پا را بصورت جفتی جمع کنید.

تمرینات نرمشی مختلفی برای تسکین سیاتیک وجود دارد که بعضا بهتر است این تمرینات توسط فرد متخصص انجام شود. این تمرینات عبارتند از:

چرخش ستون فقرات (spinal rolling)
حرکت زانو (knees rocking)

فلور تویست (floor twist)
بک بلاک ( منقبض کردن عضلات شکمی بطوریکه قوس کمر از بین برود backblock)

کشش عضلات کمر (back extension)

کشش عضلات همراه سیاتیک (sciatic-mibilizing stretches)

تمرینات یوگا

۵- دمنوش سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب آرام بخش و تسکین دهنده ی درد های عصبی است. این گیاه مخصوصا برای بهبود دردهای سیاتیک که به علت اسپاسم عضلانی است مفید و کارآمد است.

این گیاه حاوی روغن های فرار بوده که برای آرام کردن گرفتگی عضلات مفید است. این گیاه همچنین به عنوان دارویی گیاهی خواب آور محسوب می شود.

قرص ۱۵۰ گرم ریشه ی سنبل الطیب را در ۳ وعده غذایی روزانه به مدت چند هفته میل کنید. همچنین شما می توانید ۱ قاشق چایخوری از ریشه خشک شده سنبل الطیب را را در یک فنجان آب داغ ریخته و پس از ۱۰ دقیقه، دمنوش سنبل الطیب آماده سرو است. از این دمنوش گیاهی چند هفته میل کنید.

۶- پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید را همچنین به عنوان تسکین دهنده ی درد های بلند مدت به کار می برند. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای فنلی با سالیسیان است و فواید ضد التهابی و ضد درد دارد.

از قرص ۱۲۰ یا ۲۴۰ گرمی پوست درخت بید سفید سالیسیان روزانه به مدت چند هفته مصرف کنید.

۷- دانه ی شنبلیله

پمادی که بوسیله ی دانه ی شنبلیله تهیه شود با توجه به خواص ضد التهابی آن برای درد سیاتیک مفید است.

⦁ یک مشت دانه ی شنبلیله را آسیاب کنید.

⦁ پودر به دست آمده را با شیر کافی مخلوط کرده و بجوشانید تا خمیری شود.

⦁ همانند پماد بر روی محلی که درد دارید استفاده کنید.

⦁ قبل از شست و شو چند ساعت پماد را بر روی پوست خود نگه دارید.

⦁ از این پماد روزانه استفاده کنید تا دردتان تسکین یابد.

۸- طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از درمان های طبیعی برای رهایی از درد سیاتیک است که عضلات را آرام کرده و به بدن شما کمک می کند تا بهبود یابد.

یکی دیگر از نظریه ها این است که بوسیله ی نقاط مشخص در طب سوزنی، سیستم عصبی مرکزی تحریک می شود بطوریکه این تحریک باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می شود و درنتیجه ی تاثیر مواد شیمیایی درد شما کاهش یافته و حس بهبودی پیدا خواهید کرد.

مطالعی که در سال ۲۰۰۹ در مجله ی طب پزشکی سنتی چینی چاب شده بود،تایید کرد که طب سوزنی گرم که با سوزن های حرارت دیده بکار می رود، باعث کاهش درد سیاتیک می شود. در حقیقت ۱۷ نفر از ۳۰ شرکت کننده در این تحقیق که دچار درد سیاتیک بودند پس از درمان با طب سوزنی بهبود یافتند.

توجه داشته باشید که همیشه طب سوزنی توسط فردی تعلیم دیده و با تجربه انجام می شود.

۹- درمان دستی ستون فقرات

درمان ستون فقرات با ماساژ روشی طبیعی است که به مرور زمان برای دردهای گردن و کمر شناخته شده تر و عام شده است. درمان ستون فقرات با ماساژ شامل تکنیک های مختلفی است که همراه با فشار های سریع و لحظه ای است که تسکین دهنده ی اعصاب تحریک شده ای است که به علت تورم و دیگر علائم سیاتیک دردناک شده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله ی درمان دارویی و فیزیولوژیکی (Manipulative and Physiological Therapeutics) چاپ شده است به این نتیجه رسید که درمان دردهای ستون فقرات با ماساژ در ۶۰ درصد شرکت کنندگانی که از درد سیاتیک رنج می برده اند، مفید واقع شده در حالیکه در روش های درمانی که همراه با جراحی هستند هم ۶۰ درصد بیماران بهبود پیدا کرده اند.

برای درمان مناسب با توجه به علت درد سیاتیک بایستی به پزشک مراجعه کرده تا بهترین روش ماساژ درمانی را برای ستون فقرات شما برگزیند.

نکات مهم در درمان سیاتیک

حرکت ناگهانی انجام ندهید.
وضعیت نشستن مناسب را برگزینید تا فشار بر روی قسمت پایین کمر کاهش یابد.

بر روی تشک مناسب بخوابید که خیلی نرم و خیلی سفت نباشد.
ورزش منظم داشته باشید ولی از ورزش های فشرده و سنگین پرهیز کنید.

از استعمال دخانیات پرهیز کنید چون باعث تخریب دیسک های کمر می شود.
مکمل های ویتامین C، کلسیم و منیزیم را با توجه به تجویز پزشک مصرف کنید.

در نهایت برای درمان درد سیاتیک بهتر است ابتدا از روش های طبیعی تحت نظر پزشک بهره برد و تنها درصورت عدم بهبودی درمان های دارویی و جراحی پیشنهاد می شود.

درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟

درمان سیاتیک با سرکه سیب

نگاهی به راه های درمان سیاتیک

سیاتیک با تحریک شدن بلندترین رشته عصبی عود می کند. این عود کردن باعث احساس درد، بی حسی پشت ران، مور مور شدن، بی حسی پشت باسن و هم چنین در برخی مواقع کف پا می گردد. عصب سیاتیک از بخش پایین کمر یا به عبارتی دیگر نخاع شروع و تا انتهای پاها ادامه پیدا می کند. این عصب در بدن وظیفه کنترل عضلات پشت زانو و پایین پا را بر عهده دارد. به طور کلی نیز اصلی ترین علت بیماری سیاتیک بیرون زدن دیسک بین مهره ای و فشار آن بر روی ریشه های عصبی است.

از جمله سایر عوامل نیز که باعث بروز بیماری سیاتیک می شود می توان به تنگی ستون مهره ها در قسمت کمر و رشد بیش از اندازه استخوان ها اشاره کرد. ما در این خبر سعی کرده ایم به بررسی راه های “درمان سیاتیک” بپردازیم ، با ما همراه شوید.

رایج ترین راه های درمان سیاتیک

اگر سیاتیک شما خیلی شدید نباشد با انجام برخی راهکارهای درمانی بهبود پیدا کرده و به عمل جراحی نیاز نخواهد داشت. از جمله این راهکارهای درمانی سیاتیک عبارتند از؛

ورزش راهکاری فوق العاده برای درمان سیاتیک

از بهترین راه های درمان سیاتیک ورزش کردن است، برای مثال تمرینات ورزشی کششی زانو به شکم برای تقویت کردن عضلات ناحیه کمر و شکم مناسب به شمار می رود. برای انجام این تمرین کافی است روی زمین دراز کشیده و یکی از پاهایتان را به سمت خود بکشید. بعد از ۲۰ ثانیه نیز پای بعدی را به سمت خودتان بکشید. در صورت داشتن مشکلی با پزشک در این باره مشورت کنید.

کایروپرکتیک نیز از راه های ورزشی درمان سیاتیک است. در این حرکت ورزشی درد کمر و گردن با حرکت دادن ستون فقرات بدن درمان می شود. عده ای بر این باورند که دلیل مهم خیلی از دردهای ستون مهره ها نیمه در رفتگی مفاصل آن است. از این رو با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار، می شود مفاصل را جا انداخت.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

برای درمان سیاتیک خود از معجزه کمپرس گرم و سرد غافل نشوید. با کمک کمپرس سرد می توان باعث بی حسی درد و کاهش ورم و با کمپرس گرم موجب شل شدن عضله شد. تکرار و انجام این روش به مدت دو ساعت تاثیری مثبت در روند بهبود بیماری دارد.

زردچوبه

خواص زردچوبه نیز در درمان گرفتگی سیاتیک بسیار موثر و مفید است. برای این کار لازم است به اندازه یک قاشق غذاخوری زردچوبه را داخل یک لیوان شیر داغ ریخته و آن را حل کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری نیز عسل و دارچین را نیز بیافزایید و بعد آن را بخورید. استفاده از مکمل های زردچوبه نیز موثر است.

استفاده از ریشه گیاه علف گربه برای درمان سیاتیک

اگر بخواهیم با نسخه های گیاهی سیاتیک را درمان کنیم، ریشه گیاه علف گربه ای مناسب ترین گزینه خواهد بود. این گیاه با دارا بودن خواصی مانند اثر ضد تشنجی، ناراحتی های عصبی و هیستری ،ضد اسپاسم و آرام بخش ،تب بر، درمان سیاتیک و… گیاه منحصر به فردی است. مصرف مکمل این گیاه به اندازه ۱۵۰ میلی گرم در روز برای دو تا سه هفته و هم چنین استفاده به صورت دمنوش ( یک قاشق مرباخوری ریشه خشک شده ، یک لیوان آب جوش و ده دقیقه صبر برای دم کردن ) نیز برای درمان سیاتیک اثر دارد.

طب سوزنی برای درمان گرفتگی سیاتیک

از طب سوزنی جهت تسکین دردهای عضلانی کمک گرفته می شود. در طب سوزنی با تحریک شدن نقاط مختلف بدن دستگاه عصبی به شکل مثبتی تقویت می گردد.

ماساژ دادن

با ماساژ دادن گردش خون در بدن تقویت می گردد و این کار موجب درمان سیاتیک می شود. هم چنین اگر درد شما ناشی از گرفتگی عضلات باشد بهتر است روزی یک بار آن را ماساژ دهید. علاوه بر این توصیه می شود که از یک لیوان روغن کنجد همراه با سه قاشق غذاخوری پودر جوز نیز در ماساژ دادن استفاده شود. بهتر است هفته ای دو الی سه بار استفاده شود.

کِرِم کپسایسین

از این پماد می توان روزانه سه الی چهار بار استفاده کرد. جالب است بدانید که ماده کپسایسین در فلفل های تند قرمز و سبز وجود دارد.

دانه‌های شنبلیله

از دیگر راه های درمان گیاهی سیاتیک استفاده از دانه شنبلیله است. برای این روش دانه ها را آسیاب کرده و آن ها را به یک لیوان شیر بیافزایید. این ترکیب را تا زمانی که خمیری شود، بجوشانید، بعد از خمیری شدن آن را بر روی محل درد خود بمالید و بگذارید چند ساعتی به همان حالت بماند.

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید با دارا بودن گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی بی شماری دارد. برای درمان سیاتیک روزانه ۱۲۰ میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا ۲۴۰ میلی‌گرم سالیسین به مدت دو یا سه هفته ضروری است.

امیدواریم با راه های درمانی گفته شده سیاتیک خود را به خوبی و خیلی سریع درمان کنید. هم چنین ترک سیگار ، استفاده از تشک مناسب، کاهش حرکت های ناگهانی بدنی، استفاده از مکمل های ویتامین ث، کلسیم و منزیم و نحوه صحیح بلند کردن اشیا نیز می تواند بر بهبود درمان سیاتیک شما موثر باشد.

درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟

علل گرفتگی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک | روش های درمان سیاتیک کمر چیست؟

منبع : نبض ما / برترین ها / باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید