خطرات هیچهایک


در مطلب * درباره هیچهایک * راجع به این نوع سفر کردن صحبت کردیم و از لذت‌ها و برخی خطرات این سفر گفتیم، حالا در این مقاله می‌خواهیم به خطرات هیچهایک اشاره کنیم. همانطور که در مقاله قبلی گفتیم، هیچهایک نوعی سفر ماجراجویانه یا همان ادونچری است که در اصطلاح لغوی به این نوع سفر […] نوشته خطرات هیچهایک اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

در مطلب * درباره هیچهایک * راجع به این نوع سفر کردن صحبت کردیم و از لذت‌ها و برخی خطرات این سفر گفتیم، حالا در این مقاله می‌خواهیم به خطرات هیچهایک اشاره کنیم.

همانطور که در مقاله قبلی گفتیم، هیچهایک نوعی سفر ماجراجویانه یا همان ادونچری است که در اصطلاح لغوی به این نوع سفر «رایگان سواری» می‌گوییم. البته این ترجمه ظاهر این نوع سفر را نشان می‌دهد و برای آگاه شدن از باطن هیچهایک باید با سختی‌های آن آشنا شوید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب این سفر ادونچری بزنید.

هیچ‌هایک یا به اصطلاح دیگر هیچ زدن مانند انجام هر کار دیگری خطرات و ریسک‌هایی دارد، اما در زمینه سفر نسبت به انواع دیگر سفر مثل مسافرت رفتن با تور مسافرتی، دارای خطرات بیشتری است. بخشی از خطرها برای خود فرد است و بخش دیگر، تاثیراتی است که این نوع سفر روی جامعه یا حتی فرهنگ مردم دارد.

باید به این نکته اشاره کنیم که کارها و تفریحاتی که خطر و ریسک زیادی به همراه دارند، هیجان بیشتری را برای فردی که آن‌ها را انجام می‌دهند ایجاد می‌کنند، به همین دلیل است که ورزش‌هایی مثل کوهنوردی، صخره‌نوردی، دره‌نوردی و … با وجود خطرات بسیار، طرفداران خاص خودش را دارد و میان ورزشکاران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

خطرات هیچهایک

هیچهایک چیست؟ هیچهایکر کیست؟
قبل از اینکه به خطرات هیچهایک بپردازیم، تعریف مختصری از این نوع سفر را بیان می‌کنیم. هیچ هایک یا رایگان‌سواری نوعی از سفر است که معمولا با تعداد نفرات بسیار کم، کمتر از انگشت‌های یک دست، انجام می‌شود. در این سبک از سفر، به فرد مسافر هیچ‌هایکر می‌گویند که برای رسیدن به شهر مقصد خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کند و برای کمتر شدن هزینه‌های سفرش از ماشین‌های عبوری می‌خواهد تا او را به مقصد مورد نظرش برسانند، یا بخشی از راه را با آن ماشین سپری کند، به این کار در اصطلاح هیچ زدن گفته می‌شود.

مانند سفرهایی که با تورهای گردشگری برگزار می‌شود، هیچ زدن قانون‌های کلی و مخصوصی دارد به طور مثال در خروجی‌های شهر مثل عوارضی‌ها و پمپ بنزین‌ها باید منتظر ماشین باشید، با علامتی خاص باید نظر راننده‌ها را جلب کنید تا برای شما بایستند (نوشتن شهر مقصد روی تکه‌ای کاغذ و نشان دادن آن به ماشین‌ها)، به حس ششم خود اعتماد کنید یعنی بعد از اینکه ماشینی برای شما ایستاد باید با توجه به تجربه و حس ششم‌تان، تشخیص دهید که آن ماشین را برای سوار شدن شما مناسب است یا خیر، زمانی که ماشین برای شما ایستاد به راننده آن وسیله نقلیه توضیح دهید که به چه دلیل این کار را انجام می‌دهید و اعتماد راننده را بدست بیاورید تا شما را سوار کند و نکته آخر، در مسیر با راننده مثل یک دوست برخورد کنید تا حس راننده وسیله نقلیه عمومی به او منتقل نشود.

آیا هیچهایک خطراتی به همراه دارد؟
در بالا به قانون‌های کلی هیچهایک اشاره کردیم، اما همانطور که گفتیم این نوع سفر خطراتی برای خود هیچهایکر و مردم جامعه به همراه دارد که کمتر کسی به خطرات آن اشاره کرده است. اگر به شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که این نوع سفر رواج بسیاری پیدا کرده و ظاهر بسیار زیبایی از آن در حال نمایش است بدون اینکه درباره خطرات آن صحبت شود. هر کاری که دارای ریسک و هیجان بالایی است از دو جنبه دارای خطر است، یکی برای خود فرد و دیگری برای جامعه، برای هیچهایک هم این موضوع صدق کرده خطری که هیچهایکر با آن مواجه است و خطری که جامعه با آن درگیر می‌شود. در ادامه به شرح هر دو می‌پردازیم و در ادامه خواهیم گفت که چه راهکاری برای هر نوع از مخاطرات بهتر است.

خطر فردی
۱- اولین و بیشترین خطری که فرد هیچ‌هایکر را تهدید می‌کند این است که در جاده و مسیر سوار ماشینی می‌شود که هیچ شناختی از سرنشین‌های آن ندارد و هر لحظه جان و مال او در حال خطر و مورد تعرض است.

راه‌حل
– سعی کنید تنهایی سفر نکنید و حداقل یک همراه داشته باشید.

– سعی کنید ماشین‌هایی که زوج هستند را سوار شوید.

– ماشین‌های سنگین بین جاده‌ای همیشه گزینه امن‌تری نسبت به سواری‌ها هستند.

– بعد از سوار شدن، به دوست و آشنایی اطلاع دهید که در کدام منطقه سوار چه ماشینی شده‌اید و بگذارید راننده متوجه این مکالمه شود (این کار را برای بالا بردن ایمنی خود انجام دهید).

– اگر راننده تنها بود کنار دست او بنشینید.

– در صورت احساس خطر، با هر بهانه‌ای از ادامه سفر با او خودداری کنید (به حس ششم خود اطمینان کنید).

– در طول مسیر بیدار بمانید و با راننده صحبت کنید.

خطرات هیچهایک

۲- برچسب‌های شخصیتی که به هیچ‌هایکرها زده می‌شود خطر دوم است که البته خطر جانی و مالی محسوب نمی‌شود، اما صدماتی را برای هیچ‌هایکرها به خصوص برای بانوان به همراه دارد. از سوی سرنشین‌های خودروها و دیگر افراد درباره شخصیت هیچهایکرها قضاوت‌هایی می‌شود که اگر فرد هیچایکر درباره آن فکری نکند به مرور زمان برای او خطراتی به همراه خواهد داشت. در اکثر مواقع برای پیدا کردن دلیل این نوع سفر کردن شما که به نظرشان حرکتی هنجارشکن است (هنجار شکنی از نظر افرادی که با این سبک سفر آشنا نیستند) با منطق خود شما را قضاوت می‌کنند. بعد از مدتی در ذهن برچسب‌هایی را مانند جامعه‌گریز، تنها و بی‌کس، دختر یا پسر فراری، بی‎پول، خسیس و … به شما می‌زنند.

راه‌حل
برای حل این مشکل بهتر است بعد از سوار شدن به ماشین یا در برخورد با مردم محلی، حتما در مورد مسائل زیر توضیحاتی بدهید:

– نوع سفر: برای دیگران توضیح دهید که هیچ‌هایک یک نوع سفر است، تاریخچه‌ای دارد و دلیل انتخاب این سبک سفر از نظر شما چی هست.

– پیشینه خود: از خودتان برای دیگران بگویید، از تحصیلات، شغل‌تان، از سفرهایی که رفتید و تجربیاتی که دارید با آن‌ها صحبت کنید

– معرفی خانواده: در مورد خانواده خود با دیگران صحبت کنید و یا حتی اگر امکانش هست تصویری از خانواده خود به آن‌ها نشان دهید.

خطرات هیچهایک

خطر اجتماعی
همانطور که یک تور گردشگری مثل تور جشن رنگ می‌تواند محیط‌زیست را مستقیما تخریب کند، می‌تواند از نظر اجتماعی هم آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد؛ برای مثال تورهای گردشگری را بعد از مدتی در جامعه به عنوان عوامل تخریب محیط‌زیست می‌شناسند. در باره هیچ‌هایک نیز این مورد صدق می‌کند، در صورتی که تصویر درستی از این نوع سفر به جامعه نشان داده نشود، بعد از مدتی این نوع سفر با دید منفی مردم مواجه می‌شود و این دید اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر اکوسیستم سفری ایران خواهد گذاشت. اما سوال اینجاست که این نوع سفر از چه طریق و از سوی چه کسانی برای مردم جامعه به تصویر کشیده می‌شود؟!

اولین و واقعی‌ترین تصویر همان روش دهان به دهان است، یعنی تجربه افرادی است که با یک هیچهایکر برخورد داشتند، آن‌ها را سوار کردند و هم مسیرشان بودند، این افراد بهترین راوی برای معرفی هیچایک و هیچایکر هستند. آن‌ها این نوع سفر را با فردی که سوار کردند و برخورد داشتند به جامعه معرفی می‌کنند. این جاست که رفتار هیچ‌هایکرها در برخورد با سرنشین‌ها و دیگران مهم می‌شود و می‌بینید چه تاثیر زیادی روی افکار مردم می‌گذارد.

دومین تصویر توسط خود هیچایکرها با انتشار مطالب و عکس‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود. آن‌ها در توضیح سفرهای‌شان در کنار نشان دادن لذت‌های این سفر باید خطرات آن را نیز بازگو کنند تا کسانی که آن‌ها را دنبال می‌کنند به درستی هیچهایک را مورد قضاوت قرار دهند و اگر می‌خواهند این تجربه سفری را داشته باشند با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنند. در حال حاضر کسانی که در کشورمان هیچهایک می‌کنند در این قسمت دارای ضعف هستند و بیشتر رنگ و لعاب این سفرها را نشان می‌دهند و در تعریف سفرهای‌شان تعادل را رعایت نمی کنند. این موضوع تاثیر بسیاری در شناخت مردم نسبت به هیچهایک و رشد و روند گردشگری در ایران دارد و برای همین، چه تصویری و توسط چه کسانی منتشر می‌شود و در حال معرفی این سبک سفر هستند، بسیار مهم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن خیر مقدم ؛ متن خوش آمد گویی دوستانه ، رسمی و زیبا