قاضی عسکر: جلوی سودجویی در سفر‌های زیارتی را باید بگیریم


قاضی عسکر: جلوی سودجویی در سفر‌های زیارتی را باید بگیریم

نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خواستار روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات شد و بر لزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب‌ها در این حوزه و توانمندسازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع نمایندگان شرکت‌های مرکزی کارگزاران امور زیارتی سراسر کشور تاکید کرد: در نظام مدیریتی اسلام، افرادی که مسئولیت به عهده می‌گیرند، موظفند با مدیریت درست، مشکلات را حل کنند و اگر نمی‌توانند شرعا باید کنار بروند.

وی افزود: در متون دینی و فرمایشات امام امت (قدس سره) آمده است، اگر شما می‌توانید خدمت کنید موظفید خود را عرضه کنید، ولی اگر نمی‌توانید؛ بگویید نمی‌توانم و مسؤولیتی را اشغال نکنید.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت اهمیت زیارت و گردشگری دینی را یادآور شد و با اشاره به اینکه در روایات و ادعیه به زیارت امام حسین (ع) و ائمه معصومین (ع) اکیداً توصیه شده است، اظهار داشت: هدف اصلی زیارت، بیعت با ائمه و آشنایی با دستورات و رهنمود‌های این بزرگواران است.

وی با بیان اینکه در زیارت ائمه می‌خوانیم «اَشهَدُ اَنَّکَ تَسمَعُ کلامی و تَرَون مقامی وَ تَرُدَّ سلامی» افزود: ما امامان معصوم را زنده می‌دانیم و شهادت می‌دهیم آن‌ها ما را می‌بینند، سلام ما را می‌شنوند و جواب سلام ما را می‌دهند، بنابراین باید تلاش کنیم این فرهنگ زنده بماند.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه سازماندهی اینگونه کار‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، گفت: دفاتر خدمات زیارتی می‌توانند با فعالیت دراین مسیر درآمد معقول هم داشته باشند لیکن سودجویی و اجحاف به مردم خلاف شرع است.

وی تاکید کرد: اگر کسانی به عشق خدمت به مکتب اهل بیت (ع) وارد این مسیر شوند و فعالیتی انجام بدهند که به تسهیل سفر و بهره معنوی زائر منجر شود و در مقابل سودی هم عاید آن‌ها بشود از نظر شرعی مانعی ندارد، لیکن هدف اصلی باید خدمت به زائران و ایجاد بستر برای تحول روحی و معنوی آنان باشد.

نماینده، ولی فقیه با اشاره به اینکه امروزه در دنیا، گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین حرفه‌ها مورد توجه جدی قرار دارد، افزود: این حوزه علاوه بر گردش مالی بالا، اشتغال‌زایی هم دارد و می‌تواند برای کشور سود آور باشد.

وی به نمونه‌هایی از جذب گردشگر در کشور‌های خارجی و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و با بیان اینکه در کشور ما متأسفانه به این ظرفیت عظیم بی توجهی شده است، اظهارداشت: ایران با برخورداری از تنوع آثار مذهبی، تاریخی و جاذبه‌های مختلف توریستی، ظرفیت خوبی برای درآمد زایی دارد و می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیز کمک جدی کند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند مسؤولیتی به عهده بگیرند نباید ترسو و بخیل باشند، تصریح کرد: وظیفه حکومت‌ها ایجاد رفاه و شغل برای مردم است و باید بستر آن را فراهم سازند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در ادامه روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات را ضروری خواند و از اینکه تاکنون به سیاست گذاری در این حوزه توجه جدی نشده است ابراز تاسف و تصریح کرد: مسئولیت‌های سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در حوزه عتبات باید از هم تفکیک و مشخص شود، و وظایف هرکدام نیز به دقت تدوین گردد تا هردو مکمل هم در اداره امور باشند.

وی با اشاره به رقابتی که در اعزام زائر به عتبات میان آزادبر‌ها و سازمان حج و زیارت وجود دارد، تاکید کرد: در این شرایط رقابتی باید به گونه‌ای خدمت رسانی به زائران را مدیریت کنیم که رغبت مردم به این حوزه روزبه‌روز بیشتر شود و جلوی سودجویی در سفر‌های زیارتی را بگیریم و از حقوق زائران دفاع کنیم.

نماینده، ولی فقیه با اشاره به توانائی‌های آقای رشیدیان رئیس جدید سازمان حج و زیارت، ابراز امیدواری کرد در دوره ایشان ساختار عتبات متحول و این سازمان وظیفه سیاست گذاری و نظارت را عهده دار شود و شرکت شمسا نیز با به کارگیری نیرو‌های توانمند برای سفر عتبات برنامه‌ریزی مناسب‌تری ارائه دهد.

وی همچنین خواستار گردآمدن مجموعه دفاتر خدمات زیارتی در کشور در قالب یک تشکل شد و توانمندسازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی را ضروری خواند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امروز گردشگری بعنوان یک صنعت پررونق مورد توجه جدی جهانیان است و به صورت یک علم تدریس می‌شود، لذا نمی‌توان با نیرو‌های قدیمی و با سلیقه‌های سنتی در این حوزه موفق بود بلکه باید از روش‌های نو بهره گرفت.

وی اطلاع رسانی در حوزه عتبات را ضعیف خواند و خواستار آموزش نیرو‌های جوان و با استعداد با هدف ارائه خدمات مختلف به زائر با بهره گیری از امکانات روز شد.

حجت الاسلام قاضی عسکر لزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب‌ها را خاطرنشان ساخت و با برشمردن برخی مشکلاتی که زائران درسفر‌های زیارتی با آن مواجه می‌شوند، تصریح کرد: در نظام مدیریتی حل اینگونه مشکلات دشوار نیست و باید حتما در قرارداد‌هایی که با طرف مقابل امضاء می‌شود حقوق زائر لحاظ و از آن حراست و پایداری شود.

وی با تاکید براینکه نیرو‌های آموزش ندیده نباید به عتبات اعزام شوند، افزود: زائربرای این سفرهزینه پرداخت می‌کند وسوء استفاده از احساسات پاک دینی او برای توجیه مشکلاتی که در عتبات وجود دارد، خطاست و باید از امکانات موجود به نفع زائر استفاده کرد.

نماینده، ولی فقیه توجه به مسایل فرهنگی و بهره‌وری معنوی درسفر‌های زیارتی را ضروری خواند و با تاکید براینکه تامین امنیت زائران دراین سفر‌ها از وظایف مهم تشکیلاتی ماست، اظهار داشت: نمی‌توان بیمه و تغذیه زائران را نادیده گرفت و اگر به دلیل کم توجهی در این حوزه زائری مریض شود شرعاً در قبال او مسئول هستیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر همچنین با مهم خواندن دیپلماسی زیارت، تصریح کرد: دولت عراق درقبال زائرانی که از ایران به عتبات اعزام می‌شوند مسئولیت دارد و سفارت و کنسولگری‌های کشورمان باید در این حوزه فعال‌تر وارد صحنه شوند و از حقوق زائران ایرانی دفاع کنند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه زائران ایرانی نیز باید قبل از سفر نسبت به شرایط عراق توجیه شوند، خواستار ارائه بسته‌های متنوع برای سفر‌های زیارتی شد و گفت: باید با اطلاع رسانی مناسب و استفاده از۲۵۰۰ دفتر زیارتی درسراسر کشور برای جذب زائر تلاش و با سازماندهی دقیق و روزآمد شرایط بهتری را برای زائران فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: شبکه دفاتر خدمات زیارتی تشکل گسترده‌ای درسراسر کشور است که باید هرچه بیشترتوانمند شوند و نباید کاری کرد که آن‌ها از ادامه کار در این حوزه مایوس و دلسرد شوند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر بر لزوم تعامل با تولیت‌ها و عتبه‌های مقدس در عتبات عالیات تاکید کرد و اظهار داشت: می‌توان علاوه بر استفاده از ظرفیت و امکانات عتبه ها، با مدیریت مناسب و برنامه ریزی جدی امکاناتی را در برخی اماکن زیارتی فراهم کرد و برا رضایتمندی زائران افزود.

وی در پایان با اشاره به هزینه‌های گزاف درمان در عراق، تاکید کرد: بیمه و توجه به بهداشت و درمان نیز از اولویت‌های مهم ماست که باید حتما به آن توجه جدی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق