پیام ویژه امام به رزمندگان عملیات کربلای 5


پیام ویژه امام به رزمندگان عملیات کربلای 5

گروه جهاد و حماسه ــ امام خمینی(ره) در عملیات کربلای 5 در پیام ویژه‌ای به رزمندگان، حس عارفانه، عاشقانه و انگیزه قوی را در آن‌ها قوت بخشید.

پیام ویژه امام به رزمندگان عملیات کربلای 5به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عملیات کربلای ۵ یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود، ۲۸ سال پیش در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مبارک یازهرا(ع) در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد. سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای ۴ ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای ۴ را جبران کند.
کتاب «نبرد در کانال ماهی» به حضور لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در عملیات کربلای ۵ پرداخته است. مهدی حاجی خداوردی خان، نویسنده، این اثر را در ۹ فصل تدوین کرده است، این فصول بیانگر تاریخ رویدادها، حوادث و تصمیمات مهم در جلسات گوناگون است.
نویسنده با بهره‌گیری از اسناد و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از جمله دفاتر راویان، نوار‌های صوتی، گزارش عملیات و اسناد نظامی مرتبط با عملیات کربلای ۵ و همچنین مصاحبه‌هایی که با بعضی از فرماندهان و رزمندگان لشکر داشته، این کتاب را به رشته تحریر درآورده است. در پایان نیز آلبوم تصاویر از این عملیات و چندین نقشه عملیاتی از این منطقه آمده است. همچنین در پایان هر فصل منابع مورد استفاده، ذکر شده است.
از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بیان تمام حالات رزمندگان و فرماندهان اشاره کرد. به عبارتی هیچ اتفاقی از چشم نویسنده دور نمانده است و این امر مخاطب را ترغیب می‌کند تا انتهای متن را بخواند. همچنین کتاب با قلمی ساده و جذاب به نگارش درآمده و مخاطب می‌تواند خود را در فضای آن دوران تجسم کند.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ ۲۶ دی ۱۳۶۵ وقتی همه فرماندهان گردان‌ها و مسئولان واحد‌های پشتیبانی لشکر در یک سنگر اجتماعی تجمع کرده بودند، رزمنده‌ای وارد سنگر شد و پاکت مهر شده‌ای را که قید فوری روی آن چاپ شده بود به فرمانده داد. کوثری پاکت را باز کرد و به آرامی یک بار خودش خواند و در حالی که تبسمی بر لب داشت گفت: «نامه از قرارگاه است و حاوی پیام رهبر عزیز انقلاب، امام خمینی است.
امام چنین فرموده‌اند: «بسمه تعالی. از خداوند تعالی پیروزی رزمندگان عزیز را خواستارم. عزیزان من بکوشید که خداوند تعالی با شماست. اینجانب دست و بازوی شما را می‌بوسم.»
پیام امام گرچه کوتاه است، اما همین کافی است تا حس عارفانه، عاشقانه و انگیزه‌ای قوی را مجدداً بین حضار برای ادامه نبرد تا نیل به پیروزی احیاء کند. آن‌ها که در بدو شروع جلسه و هنگام گزارش به فرمانده لشکر از برخی کمبود‌ها و کاستی‌ها و ناهماهنگی‌ها گله و شکایت می‌کردند و به دلیل کمبود نیرو برای بازسازی کامل فرصت می‌خواستند، حالا با روحی بلندپروازانه و با صلابت اعلام آمادگی کردند. کوثری پس از تشکر مجدد از حضار پای بی‌سیم می‌رود و فرماندهان گردان‌های سلمان، شهادت، حبیب و نیز فرماندهان گردان‌های انصار و مقداد را فرا می‌خواند. پیام امام را با شور و هیجان قرائت می‌کند. پس از پیام امام، این پاسخ‌ها با این عبارات از بی‌سیم شنیده می‌شود: «پیام دریافت شد؛ مطیعاً لامر مولا. پیام دریافت شد؛ جنگ جنگ تا پیروزی. پیام دریافت شد؛ تلاش می‌کنیم تا قلب بغداد پیش رویم.»
یادآور می‌شود؛ نخستین چاپ کتاب «نبرد در کانال ماهی» در سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با شماگران ۲ هزار نسخه منتشر شده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !