چند روز بعد از ای یو ای بارداری مشخص میشود؟


چند روز بعد از ای یو ای بارداری مشخص میشود؟

یکی از روش‌های کمک باروری روش آی یو آی (IUI) است. معمولا کسانی که قبلا مدتی به صورت عادی برای بارداری اقدام کرده‌اند اما موفق نبوده‌اند، سراغ روش آی یو آی می‌روند.

یکی از روش‌های کمک باروری روش آی یو آی (IUI) است. معمولا کسانی که قبلا مدتی به صورت عادی برای بارداری اقدام کرده‌اند اما موفق نبوده‌اند، سراغ روش آی یو آی می‌روند. خیلی طبیعی است که این افراد برای مطمئن شدن از بارداری خود بی‌صبرانه در انتظار باشند. به دلیل افزایش آگاهی عمومی در سطح دنیا،‌ استفاده از این روش روز به روز در حال افزایش است.

روش کمک باروری آی یو آی چگونه انجام می‌شود؟
در یک لقاح طبیعی، لانه گزینی به چرخه قاعدگی فرد وابسته است. چرخه قاعدگی به طور معمول حدود 28 روز طول می‌کشد و اگر لقاح در دوره تخمک گذاری انجام شود لانه گزینی بین 6 تا 11 روز بعد از آن اتفاق می‌افتد. در روش آی یو آی چرخه قاعدگی فرد به دقت کنترل می‌شود تا فرایند بارور شدن دقیقا با زمان تخمک گذاری همراه باشد. در این صورت، لانه گزینی هم به احتمال زیاد به خوبی انجام خواهد شد. در روش آی یو آی ضمن انتقال اسپرم به داخل رحم، تلاش می‌شود فرایند لقاح تا حد ممکن کپی‌سازی گردد.

چگونه می‌توان زمان تخمک گذاری را تعیین کرد؟
تخمک گذاری در میانه چرخه قاعدگی انجام می‌شود. چرخه قاعدگی معمولا بین 21 تا 35 روز طول می‌کشد و انتظار می‌رود تخمک گذاری بین روز دوازدهم تا هفدهم چرخه اتفاق بیفتد. اگر پریود شما نامنظم است ممکن است تخمک گذاری 1 هفته زودتر یا 1 هفته دیرتر انجام شود. بدن هر خانمی منحصر بفرد بوده و فعالیت متفاوتی با دیگران دارد. اما با استفاده از روش‌های زیر می‌توان زمان تخمک گذاری را تشخیص داد:
- اندازه‌گیری دمای پایه بدن؛
- تست تخمک گذاری؛
- کنترل موکوس دهانه رحم (سرویکس)؛
- سونوگرافی.

باردار شدن چگونه اتفاق می‌افتد؟
باردار شدن باید 12 تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری انجام شود چون تخمک نهایتا 1 روز می‌تواند زنده بماند. به همین دلیل است که لقاح حتی برای سالم‌ترین افراد هم کمی مشکل می‌باشد. بهترین کار آن است که چرخه قاعدگی خود را به دقت تحت کنترل داشته باشید تا کوچکترین تغییرات آن برای شما مشخص شود.
ممکن است پزشک به شما داروهای تخمک گذاری داده باشد و با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون نتایج را کنترل کند. او با این کار می‌خواهد بهترین زمان لقاح را پیدا کند.

چه زمانی لانه گزینی اتفاق می‌افتد؟
برای آنکه بدانید چه زمانی لانه گزینی رویان اتفاق می‌افتد باید روز تخمک گذاری را پیدا کنید. حدود 40 درصد خانم‌ها در روز نهم بعد از تخمک گذاری لانه گزینی می‌کنند. وقتی که تخمک بارور می‌شود، در لوله های فالوپ به حرکت در آمده و وارد حفره رحم می‌شود. 6 تا 7 روز طول می‌کشد تا تخمک از زیگوت به مورولا (Morula) و سپس بلاستوسیست تبدیل شود. 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا به حفره رحم رفته و آماده لانه گزینی شود.

علائم لانه گزینی چیست و چگونه می‌توان از باردار شدن مطمئن شد؟
لانه گزینی فرایندی است که می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در بیشتر موارد هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود. اما گاهی علائم زیر وجود دارد:
لکه بینی لانه گزینی. بعضی از خانم‌ها ترشح با رنگ روشنی مشاهده می‌کنند که شامل چند قطره کوچک خون در موکوس سرویکس است.
تغییر سطح پروژسترون. جفت شروع به تولید پروژسترون بیشتری کرده که دمای بدن فرد را به شدت بالا می‌برد. میزان پروژسترن خون را می‌توان با آزمایش خون تعیین کرد.
گرفتگی عضلات لانه گزینی. ممکن است در پایین شکم احساس انقباض داشته باشید که البته اگر انقباض وجود داشته باشد خیلی ضعیف است.
مسموم شدن (Toxicosis) اولیه در بارداری. وضعیتی که در آن خانم باردار با مواد سمی مضر که در جریان رشد کودک در بدن مادر شکل می‌گیرند، مسموم می‌شود. علائم آن چندگانه و معمولا شامل اختلال در عملکرد سیستم عصبی، سیستم قلبی-عروقی و اختلالات متابولیک است.
به خاطر داشته باشید که حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید کاملا نرمال است و اصلا جای نگرانی نیست. معمولا پزشکان به بیماران می‌گویند که پنج روز بعد از آی یو آی انتظار مشاهده علائم را داشته باشند. وقتی که لانه گزینی انجام گردد شما رسما باردار هستید!
بعد از 1 هفته پزشک از شما می‌خواهد که سطح پروژسترون و پوشش رحم را با سونوگرافی چک کنید. اینها علائمی هستند که میزان موفقیت آی یو آی را نشان می‌دهند. توصیه عمومی آن است که با پزشک خود در مورد سبک زندگی سالم و عادت‌هایی که باید تغییر دهید برای افزایش احتمال بارداری صحبت نمایید. نباید خود را زیاد با دیگران مقایسه کنید. بدن هر کسی با دیگری فرق دارد و واکنش بدن هر فرد به آی یو آی متفاوت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟