روایت آیت الله نوری همدانی از قیام 19 دی مردم قم


روایت آیت الله نوری همدانی از قیام 19 دی مردم قم

آیت الله نوری همدانی در رابطه با اتفاقات 19 دی گفت: مقاله ای از احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات بر ضد امام خمینی (ره) چاپ شد و وقتی این روزنامه به قم رسید، ما جمع شده و نمی توانستیم در مقابل توهین به امام ساکت باشیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز خبرحوزه ، آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، ضمن گرامیداشت حماسه 19 دی، بیان کرد: این روز در تاریخ انقلاب یکی از ایام الله بسیار مهم است که باید گرامی داشته شود.

وی با اشاره به دلایل اتفاقات 19 دی، گفت: در هفدهم دی ماه سال 1356، مقاله ای از احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات بر ضد امام خمینی (ره) چاپ شد و وقتی این روزنامه به قم رسید، ما جمع شده و نمی توانستیم در مقابل توهین به امام ساکت باشیم؛ در ابتدا از اساتید و فضلای درجه یک حوزه دعوت کرده و در منزل ما جمع شدند که در مقابل این مقاله چه کاری باید انجام دهیم؟ که در نهایت تصمیم بر این شد که فردا دروس حوزه را تعطیل کرده و حرکتی را در این راستا انجام دهیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: طلاب و فضلا به خیابان آمده و آخرین منزلی که آمدند، منزل بنده بود و ما نیز وظیفه خودم دانستیم که آنجا صحبت کنیم که آیه 17 سوره رعد در آن سخنرانی قرائت شد.

نوری همدانی تصریح کرد: در آیه 17 سوره رعد آمده است "خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاری شد سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد و از آنچه ( در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجود می آید، خداوند، حق و باطل را چنین مثل می زند، امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند، ولی آنچه به مردم سود می رساند ( آب یا فلز خالص ) در زمین می ماند خداوند این چنین مثال می زند".

این مرجع تقلید شیعه گفت: ما در آن سخنرانی، امام خمینی (ره) را به آبی که در این آیه آمده، تشبیه نموده و دشمن را نیز به کف روی آب تشبیه کردیم و در ادامه شعری نیز از اشعار مثنوی معنوی قرائت شد.

وی بیان کرد: عصر جمعه به همراه طلاب و فضلا به صورت راهپیمایی به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در حال حرکت بودیم که ایادی شاه، جمعیت را به گلوله بست و بنده نیز دستگیر شده و به خلخال تبعید شدم؛ اما این حرکت به اندازه ای با عظمت بود که در تمام شهرها یکی پس از دیگری آغاز شد.

نوری همدانی تأکید کرد: روز 19 دی را باید به خاطر داشت؛ وقتی امام از نوفل لوشاتو به قم آمدند، اول به منزل ما آمده و فرمودند که انقلاب از اینجا آغاز شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان