رکورد خروج افغان‌ها از ایران در سال 2018


رکورد خروج افغان‌ها از ایران در سال 2018

تعداد افغان‌هایی که ایران را در سال 2018 ترک کردند رکورد چند ساله اخیر را زده است.

تعداد افغان‌هایی که ایران را در سال ۲۰۱۸ ترک کردند رکورد چند ساله اخیر را زده است.

به گزارش ایلنا به نقل از فرانس ۲۴، تعداد افغان‌هایی که ایران را در سال ۲۰۱۸ ترک کردند رکورد چند ساله اخیر را زده است.

در این گزارش آمده است: ما در سال ۲۰۱۸ با سیلی از مهاجرت افغان‌ها از ایران مواجه هستیم. بعد از اعمال تحریم‌های سنگین توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران و کاهش ارزش پول ایران و بالارفتن تورم، تعداد ۸۰۰ هزار افغانی ایران را ترک کردند.

«لورنس هارت»، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت که بازگشت مهاجرین داوطلب و بی‌خانمان‌ها، ۶۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ بوده و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. در مقابل، تعداد ۳۳ هزار نفر افغان از پاکستان بازگشته، که بسیاری از آنها پس از حمله شوروی در ۱۹۷۹ از افغانستان مهاجرت کرده بودند.

افغان‌ها، برای حمایت از خانواده‌هایشان، سال‌ها در ایران کار کردند آنها برای ورود به ایران به قاچاقچیان مرزی پول‌های زیادی پرداخت کردند تا بتوانند وارد خاک ایران شوند.

قاچاقچیان ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار برای هر فرد دریافت کرده و از این طریق در هر سال درآمد چند میلیون دلاری داشتند.

در ماه سپتامبر، سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که چیزی در حدود ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون افغانستانی ثبت نشده در ایران زندگی می‌کنند. یک میلیون نفر دیگر نیز به عنوان پناهنده ثبت شده‌اند.

بسیاری از مهاجران، کشاورزان هستند که از خشکسالی در افغانستان رنج می‌برند، فقر و بدبختی ناشی از ۱۷ سال جنگ و همچنین کاهش در آمد ناشی از خشکسالی آنها را به مهاجرت وادار کرده است.

«محمد سرار»، ۳۹ ساله که چهار ماه قبل توسط پلیس ایران دستگیر و به افغانستان فرستاده شد، در مورد دلیل مهاجرت به ایران گفت که در افغانستان هیچ شغلی وجود نداشت، بنابراین مجبور شدم برای کار به ایران بروم.

وی در ادامه گفت: اگر بتوانم در اینجا پولی به دست بیاورم، هرگز به ایران باز نخواهم گشت.

«عبدالحکیم»، ۲۸ ساله، پس از یک ماه تلاش در ایران موفق شد کاری پیدا کند ولی او هم با آینده‌ای نامعلوم رو‌به‌رو است. در حالیکه تلاش می‌کند راهی برای حمایت از زن و فرزندش پیدا کند درباره وضع اقتصادی در افغانستان گفت: وضعیت در افغانستان بسیار بد است.

بعضی‌ها، مانند «نسرودین» ۷۵ ساله ، بدون هیچ پولی به افغانستان بازگشته‌اند وی گفت: من پنج ماه آنجا بودم اما پلیس مرا دستگیر کرد اکنون هیچ پولی ندارم. این در حالی است که تقریبا نیمی از افرادی که به افغانستان بازگشته‌اند به میل خود و داوطلبانه بعد از کاهش درآمدشان و از بین رفتن مشاغلشان در ایران به کشورشان بازگشتهاند.

ریال ایران در سال گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد تقریبا نیمی از ارزش خود را نسبت به دلار از دست داد.

این حرکت موجب شد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تشدید شود که این اتفاق ایران را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته