آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود


آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

حجت الاسلام سید رضا اکرمی با اشاره به تصمیمات مهم آیت الله هاشمی در شرایط حساس زمانی وی را فردی قوی و با دل و جرات دانست و گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را فرد کار و واقع گرا دیدم. وی همواره مواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری شبستان: آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی، معروف به « هاشمی رفسنجانی» روز شنبه سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۳ هجری شمسی مطابق با ۱۴ جمادی الاولی ۱۳۵۳ هجری قمری و ۴ آگوست ۱۹۳۴میلادی، در روستای بهرمان از جلگه نوق شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. ایشان یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است. پدرش با اینکه تحصیلات حوزوی داشت، از باغداران و کشاورزان منطقه بود. نام خانوادگی «هاشمی» برای خانواده وی، با آن‏ که سیّد نیستند، به این دلیل انتخاب شده که نام جدّ پدری شان «هاشم» بوده است که در سرتا سر منطقه، املاک و امکانات زیادی داشته است. اکبر هاشمی تحصیلات را، از سن ۵ سالگی در مکتب خانه آقا سید حبیب آغاز نمود و در مکتبخانه «زن ملا عبدالله» ادامه داد، اما در ۱۴ سالگی به خاطر ظرفیت های کم و امکانات محدود روستا و با هدف ادامه تحصیل در حوزه علمیه، آهنگ مهاجرت به قم نمود.

فضای سیاسی قم و سراسر کشور، مخصوصا در سال های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲ و مسایل مربوط به ملی شدن نفت، فداییان اسلام، ماجراهای آیت الله کاشانی و دکتر مصدق و حرکت تدریجی جامعه به سوی بیداری، اکبر هاشمی را که یک جوان طلبه بود ، به کانون مسایل کشاند، به گونه ای که خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از آن سالها داشت.

همزمان با دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفتگویی با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی»، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور در مورد جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در نظام جمهوری اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در کجا و چگونه آشنا شدید؟

من مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را بعد ازبازگشت امام خمینی (ره) از تهران به قم ، در منزل امام (ره) با لباس سربازی دیدیم و با وی آشنا شدم و آیت الله هاشمی رفسنجانی را شناختم و بعد وارد انقلاب شدیم و مجلس شورای اسلامی و سپس در نماز جمعه در کنار یکدیگر بودیم.

آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظر علمی در چه جایگاهی قرار داشتند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی را فردی تحصیل کرده و دانشمند در تمام مسایل فقهی سیاسی تفسیر قرآن، روان شناسی، جامعه شناسی و تاریخ دیدم، آیت الله هاشمی رفسنجانی فردی مقاوم، مستقیم و ثابت قدم در تمام امور و اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران شناختم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی را در طی این سالها چگونه دیدید؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی را در طول تاریخ 50 سال آشنایی در مسیر قرآن، انقلاب و اسلام دیدم وی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بودند، آبت الله هاشمی رفسنجانی فردی آینده نگر بود که بر خود ومردم سخت می گرفت تا آینده بهتری داشته باشند، بطور مثال مترو امروز در تهران و برخی شهرهای کرج که جمعیت میلیونی را در کمترین زمان ممکن جابجا می کند اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود وبا هر تلاشی و سختی که بود پروژه مترو را به مرحله بهره برداری رساند.

آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی در احداث و راه اندازی کارخانجات، فولاد، سیمان، آلومینیم نقش موثری داشتند و بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز در دوران سازندگی بر روی کارخانجات تولیدی و صنعتی تاکید داشتند.

نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی در بهره برداری از علوم مختلف بویژه دانش هسته ای چه بود؟

در مورد دانش هسته ای نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی زحمات بسیاری کشید وی معتقد بود این موضوع از نظر علمی و سیاسی بسیار ارزشمند است ولو اینکه ما به دنبال بهره بردای سلاح اتمی از این دانش نباشیم.

در مورد تصمیمات مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی توضیح بفرمایید؟

من مرحوم آیت الله هاشمی را فرد کار و واقع گرا دیدم البته وی را فرد معصوم نمی دانم و دیگران را نیز معصوم نمی دانم اما در مجموع آیت الله هاشمی رفسنجانی فردی دلسوز برای کشور ، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بود. به هر حال آیت الله هاشمی رفسنجانی فرد پر دل، پر جرات و مقاوم بود که گاهی تصمیمات سختی می گرفت که برای برخی قابل قبول و قابل تحمل نبود اما چون منطق و دلیل داشت و آینده نگر بود مورد قبول واقع می شد.

آیت الله هاشمی همواره در مسیر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط