ساخت 200 مدرسه تا پایان سال از سوی بنیاد برکت


ساخت 200 مدرسه تا پایان سال از سوی بنیاد برکت

ساخت مدارس برکت در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب برای پیشرفت و آبادانی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور و گسترش عدالت آموزشی در این مناطق انجام می‌شود که در این راستا تا پایان سال 200 مدرسه در مناطق محروم احداث می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بنیاد برکت به منظور توسعه و توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم 20 آذر 1386 آغاز به کار کرد. این بنیاد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاسیس شده است که توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، توسعه‌ محصولات راهبردی دارویی با تأکید بر فناوری‌های نوین، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله اقدامایت است که از سوی این بنیاد انجام می شود.

این بنیاد تا آذرماه سال جاری در راستای وظایف خود برای ساخت و توسعه مدارس در مناطق محروم تاکنون 1110 مدرسه با بیش از شش هزار کلاس درس را برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته احداث و به‌بهره‌برداری رسانده است و حالا در ادامه این مسیر بنا به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بنیاد برکت امسال بیش از 10 هزار خانه و 200 مدرسه در مناطق محروم احداث کرده است.

ایرنا در این رابطه به نقل از «محمد مخبر» در حاشیه بازدید از طرح بنیاد برکت روستای حیدرآباد مرالی دلفان نوشته است: «محوریت پیگیری طرح های بنیاد برکت اشتغال است اما همزمان با طرح های کارآفرینی به سایر مشکلات مردم نیز توجه دارد.»

وی اضافه کرده است: «درمجموع 25 نوع خدمت توسط بنیاد برکت ارائه می شود که تامین پنج هزار سری جهیزیه، 300 هزار بسته نوشت افزار در مهر امسال و خرید 2 هزار ویلچر برای مناطق محروم بخشی از خدمات این نهاد است.»

مخبر با اشاره به ایجاد 400 هزار فرصت شغلی توسط این بنیاد طی سال های گذشته بیان کرده است: «این مشاغل رها نمی شوند و پشتیبانی از آنها همچنان تداوم دارد که امید می رود با این سازوکار بخشی از مشکل اشتغال کشور حل شود.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی در مناطق محروم کشور گفته است: «این رقم با مشارکت مردم محقق شده است. هزینه های نسخه درمانی 60 هزار بیمار سرطانی توسط این بنیاد پرداخت و به همین میزان نیز تسهیلات قرض الحسنه اعطا شده است.»

این در حالی است که چندی پیش «جعفری»، مدیرعامل بنیاد برکت در حاشیه مراسمی که با حضور محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا حافظی رییس جامعه‌‌ خیرین مدرسه‌ساز کشور و مهرالله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای تقدیر از بنیاد برکت به نیابت از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به دلیل فعالیت مستمر و گسترده‌ این بنیاد در مدرسه‌سازی اعلام کرده بود: «با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه‌ مدرسه‌سازی و توسعه‌ فضاهای آموزشی و دل‌نگرانی ایشان بابت تعلیم و تربیت کودکان و ارتقای عدالت آموزشی در روستاها و مناطق محروم کشور، می‌کوشیم فضای آموزشی ایمن، مجهز و شایسته‌ دانش‌آموزان ایرانی را فراهم سازیم.»

وی تأکید کرده بود: «بنیاد برکت در راستای تحقق این مهم، تاکنون 1110 مدرسه با بیش از شش هزار کلاس درس را برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته احداث و به‌بهره‌برداری رسانده است. هم‌چنین هم‌اکنون نیز 500 مدرسه با سه هزار کلاس درس در حال ساخت است که این روند تا احداث 2 هزار مدرسه‌ برکت ادامه می‌یابد و این نهضت با جدیت هم‌چنان ادامه می یابد.»

به گفته‌ مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد تاکنون در فرآیند مدرسه‌سازی بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام داده است.

یادآور می شود: طی تفاهمنامه ای که 15 بهمن سال 1396 میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت آموزش و پرورش هزار مدرسه‌ برکت تا پایان سال ۱۴۰۰ در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور ساخته می شود. براساس این تفاهمنامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت و با هماهنگی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هزار مدرسه‌ دیگر برکت را تا پایان سال ۱۴۰۰ در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور می سازد.

ارائه‌ برنامه‌ زمان‌بندی احداث مدارس و تأمین اعتبار مورد نیاز و تکمیل مدارس طبق برنامه‌ سالیانه از تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این تفاهمنامه است. پیشنهاد مکان ساخت مدارس با اولویت مناطق محروم، تأمین زمین مناسب و بدون معارض، تأمین کادر آموزشی و اداری مدارس، اداره‌ مدارس و عدم تغییر کاربری مدارس نیز از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این تفاهمنامه به شمار می‌رود.

مدرسه‌سازی یکی از بنیادی‌ترین فعالیت‌های اجتماعی و زیربنایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که از طریق بنیاد برکت در روستاها و مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور انجام می‌شود. بنیاد برکت برای تأمین فضای مناسب، ایمن، استاندارد و مجهز آموزشی برای دانش‌آموزان ساکن مناطق کم‌تر توسعه‌یافته با وزارت آموزش و پرورش در تعامل مستمر است و ساخت مدارس برمبنای اعلام نیاز اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها با اولویت مناطق محروم و نیازمند انجام می‌شود.

تاکنون 1110 مدرسه‌ برکت با 6 هزار کلاس درس و حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) احداث و برای استفاده‌ دانش‌آموزان مناطق کم‌تر توسعه‌یافته، تحویل آموزش و پرورش شده است. تعداد ۲۰۵۰ روستا تحت پوشش مدارس برکت قرار گرفته‌اند و ظرفیت دانش‌آموزپذیری مدارس بهره‌برداری شده‌ بنیاد برکت بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر است. با احداث و تکمیل مدارس جدید برکت تا پایان سال ۱۴۰۰، شمار مدارس ساخته شده از سوی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به 2 هزار واحد می رسد.

مدارس برکت در راستای تحقق تدابیر رهبـر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک به پیشرفت و آبادانی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور و تلاش برای گسترش عدالت آموزشی در این مناطق انجام می‌شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...