استیشنها خیلی قبلتر از مینی ونها و کراس اوورها حضور داشتهاند اما در سالهای اخیر اوضاع دگرگون شده است. تعدادی از خودروسازان اقدام به حذف کامل استیشنهای خود کردهاند درحالیکه برخی شرکتها نیز تعداد آنها را بسیار کاهش دادهاند.
اگرچه این وضعیت در بازار کنونی واضح است اما بلومبرگ گزارش داده فروش استیشنها نسبت به 5 سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است. رشد 29 درصدی قابلتوجه به نظر میرسد اما این عدد کمی فریبنده به نظر میرسد.
اگرچه بلومبرگ گفته سال پیش تعداد 211600 دستگاه استیشن در بازار آمریکا به فروش رسیده اما این آمار فروش در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 افت 26 هزار دستگاهی را نشان میدهد. همچنین فروش استیشنهای بازار آمریکا در مقایسه با سال 2016 حدود 7400 دستگاه افت کرده است. در آن سال تعداد 219 هزار دستگاه استیشن در بازار آمریکا به فروش رفته بود.
شاید این تفاوتها قابلتوجه نباشند اما برای بازاری کوچک تأثیرگذار هستند. به طور مثال ولوو در سال 2018 تنها 491 دستگاه استیشن V90 را در آمریکا به فروش رسانده است.
خب با در نظر گرفتن این موارد میتوان گفت که فروش استیشنها در مقایسه با سال 2013 افزایش یافته است. در سال 2013 تنها 164100 دستگاه استیشن در آمریکا به فروش رفته بود. این افزایش فروش به معنی رشد تقریباً دو برابری استیشنهاست که مشابه سرعت رشد کلاس پیکاپهای فول سایز میباشد. البته فروش استیشنها در مقایسه با فروش پیکاپ ها ناچیز است به گونهای که فورد سری F در سال پیش فروش 909330 دستگاهی را ثبت کرده است.
احتمالاً فروش استیشنها میتواند به خاطر فروش محصولات جدیدی همچون بیوک رگال تور X، جگوار XF اسپورت بریک و ولوو V90 افزایش یابد. حتی استیشنهای جدیدی هم در راه هستند که از جملهی آنها میتوان به ولوو V60 2019 اشاره کرد.
معرفی محصولات جدید و تازهنفس تنها فاکتور بهبود رشد استیشنها نخواهد بود زیرا مدیر بازاریابی بیوک میگوید این خودروها برای افرادی که میخواهند متمایز باشند جذاب خواهند بود. او معتقد است:
گروهی از مشتریان هستند که به انعطاف و تواناییهای شاسی بلندها علاقه دارند اما نمیخواهند همانند اکثر افراد باشند.