چگونه خواب خوب ببینیم: 12 راه هیجان‌انگیز برای کنترل خواب و رویا


چگونه خواب خوب ببینیم: 12 راه هیجان‌انگیز برای کنترل خواب و رویا

خواب مقوله بسیار مهمی در زندگی ما به شمار می رود. ما انسان ها نیاز داریم که استراحت کافی داشته باشیم و در همان چند ساعتی که در خواب به سر می بریم انرژی و سوخت لازم خودمان را به دست آوریم تا بتوانیم خود را برای روز جدید آماده کنیم. وقتی ما در خواب به سر می بریم، مغز ما به کار کردن و پردازش و سازمان دهی اطلاعات در سرمان مشغول است و آن ها را در جای...

خواب مقوله بسیار مهمی در زندگی ما به شمار می رود. ما انسان ها نیاز داریم که استراحت کافی داشته باشیم و در همان چند ساعتی که در خواب به سر می بریم انرژی و سوخت لازم خودمان را به دست آوریم تا بتوانیم خود را برای روز جدید آماده کنیم. وقتی ما در خواب به سر می بریم، مغز ما به کار کردن و پردازش و سازمان دهی اطلاعات در سرمان مشغول است و آن ها را در جای درست خودشان قرار می دهد. خواب دیدن برای بعضی از افراد بسیار مهم است بطوریکه آن ها حتی خواب های خود را با دقت پیگیری می کنند تا بتوانند به معنای عمیق تری از آن دست یابند و مدام از خود میپرسند: چگونه خواب خوب ببینیم . در ادامه این نوشتار با ۱۲ راه هیجان‌انگیز برای کنترل خواب و رویایتان آشنا می شوید.

چگونه خواب خوب ببینیم: 12 راه هیجان‌انگیز برای کنترل خواب و رویا

به همین دلیل است که خواب و رویاهای آرامش بخش تا این اندازه ارزشمند و مهم هستند و هرگونه وقفه ای در آن ها برای ما ناخوشایند است و درواقع منجر به قطع این فرآیند مهم در مغز ما می شود.

روش های بسیار زیادی وجود دارد که به ما کمک می کند تا به بیشترین آرامش از خواب خود دست پیدا کنیم و رضایت و لذت کافی از ساعات شبانه خود داشته باشیم. شاید شما با بعضی از این روش ها آشنا باشید و بعضی از آن ها هم برای شما کاملا جدید و تازه به نظر برسند. بعضی از آن ها عوامل خارجی هستند که باید فراهم شوند و برخی دیگر حتی از ذهن خود ما می آیند.

پس ما می توانیم با انجام دادن کارهایی تا حدودی بر خواب های خود کنترل داشته باشیم. این مقاله به شما نشان می دهد که چنین کاری نه تنها محال که حتی شدنی و امکان پذیر است.

خواب دیدن چیست؟

خواب ها درواقع تصاویر، صداها و احساساتی هستند که بصورت یک پدیده شگفت انگیز در یکدیگر ذوب و باهم ترکیب می شوند؛ پدیده ای که هنوز بطور کامل شفاف نشده است. بعضی از افراد خواب های خودشان را به یاد می آورند و برخی دیگر نه. بعضی از افراد خواب هایی واضح و جالب می بینند و برخی دیگر ماجراها و اوضاع روزمره ای که برای آن ها اتفاق افتاده یا به راحتی می تواند بخشی از واقعیت روزمره باشد را در خواب می بینند.

مطلب مزتبط: تعبیر خواب دیدن شوهر با زن دیگر: ۱۰ تعبیر دیدن خیانت معشوق در خواب

خواب دیدن در مرحله آر یی ام

خواب دیدن در مرحله مشخصی از خواب ما اتفاق می افتد و در طول تمام ساعت هایی که در خواب سپری کرده ایم ادامه ندارد. خواب دیدن در مرحله آر یی ام(REM) یا همان مرحله حرکت تند چشم در خواب رخ می دهد. وقتی شما به فردی که خواب است نگاه می کنید، متوجه می شوید که چشم هایش درون کاسه چشمش از سمت چپ به راست در حرکت هستند و این درواقع مرحله ای است که فرد خواب یا رویا می بیند.

مدت زمان تجربه خواب و رویا

مدت زمان تجربه یک خواب یا رویا می تواند متفاوت باشد. رویای شما در خواب می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد و طولانی ترین زمان ممکن برای آن 20 تا 30 دقیقه است. اگرچه ممکن است به نظر برسد که زمان طولانی تری از خواب شما به خواب دیدن سپری شده است اما درواقع اینطور نیست.

همچنین انسان قادر است رویاهای مختلفی را در طول شب تجربه کند. ممکن است این رویاها با یکدیگر ترکیب شوند و صبح روز بعد به یاد آوردن تمام آنچه که در مورد چیز خاصی در خواب دیده بودید کاری سخت و دشوار به نظر برسد.

معمولا انسان می تواند در طول یک شب 7 خواب مختلف ببینید و روز بعد تنها تعداد کمی از آن ها را به یاد بیاورد یا حتی هیچ کدام از آن ها را به یاد نمی آورد.

مفهوم خواب های ما

بعلاوه، خواب های ما می توانند خواب هایی آرامش بخش و خوشایند باشند بطوریکه حتی جدا شدن از آن ها و بیدار شدن برایمان کار سختی باشد. اما ممکن است که خواب های ناخوشایندی را هم تجربه کنیم که این هم روی ناخوشایند و دوست نداشتنی تجربه ما از خواب خواهد بود. علت اینکه چرا انسان خواب می بیند یا اینکه خواب دیدن چه مفهومی دارد هنوز شناخته نشده است. مطالعات بسیار زیادی در حال بررسی این بخش از رفتار انسان است و بسیاری از آن ها نشان می دهند که خواب و رویا روشی است که مغز از آن برای سازمان دهی اطلاعات و قرار دادن آن ها در جای مناسب خود استفاده می کند.

به همین دلیل است که اغلب مکان ها، افراد و موقعیت هایی آشنا را در خواب خود می بینیم.

بنابراین هرآنچه که در طول روز تجربه می کنیم می تواند خود را در خواب ما بصورت یک واقعیت و شرایط کاملا متفاوت نشان دهد.

مطلب مرتبط: تعبیر خواب زنبور: ۱۳ تعبیر دیدن زنبور در خواب

چگونه خواب خوب ببینیم

اگرچه ممکن است غیرممکن به نظر برسد اما روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها و متعادل کردن محیط یا حتی آموزش نحوه خواب دیدن به مغز خود می توانید خواب های خود را کنترل کنید.

۱. موسیقی گوش دادن

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش درست قبل از خواب می تواند در آرام شدن ما و ایجاد احساس خواب آلودگی به ما کمک کند.

به همین دلیل است که راحت تر و حتی با ذهن هایی آرام و کاملا خاموش به خواب می رویم. برای این کار بهتر است از یک موسیقی آرامش بخش و نه چندان خشن یا پر سروصدا استفاده کنید زیرا ممکن است تاثیری وارونه به همراه داشته باشد و احساس نگرانی و ناآرامی را در شما به وجود آورد.

چگونه خواب خوب ببینیم ۲: آرام سازی ذهن قبل از خواب

یک راه دیگر برای آنکه رویای خوشایندی داشته باشید این است که قبل از رفتن به رختخواب ذهن خودتان را آرام کنید. می توانید با انجام تمرینات مخصوص قبل از خواب این کار را انجام دهید. مجموعه ای از حرکات یوگا، مراقبه یا حتی برخی حرکات کششی می تواند برای این کار به شما کمک کند. با انجام این حرکات بدن خود را کاملا آرام و خود را برای خوابیدن آماده می کنید. به این ترتیب وقتی دراز می کشید احساس می کنید که ماهیچه های شما در وضعیتی کاملا آرام قرار گرفته اند و به راحتی به خواب می روید.

۳. زود به رختخواب رفتن

سعی کنید زودتر به رختخواب بروید. این کار هم به شما در داشتن خواب های خوشایند بسیار کمک می کند. افرادی که می خواهند تا دیروقت بیدار بمانند، متمرکز شدن در هنگام صبح برای آن ها سخت تر است و ریتم زندگی بدن های آن ها با یکدیگر قاطی می شود. تحقیقات نشان داده اند که دانش آموزانی که دیرتر به رختخواب می روند نسبت به آن هایی که زودتر به رختخواب می روند، اغلب خواب های ناخوشایندی می بینند. پس بدون شک ارتباطی در این وضعیت وجود دارد.

مطلب مرتبط: تعبیر خواب شپش: ۱۴ تعبیر دیدن شپش در خواب

چگونه خواب خوب ببینیم ۴:رایحه درمانی

می توانید از رایحه درمانی استفاده کنید و با استفاده از رایحه های آرامش بخش و مورد علاقه خودتان اتاق خود را به مکانی دلپذیر برای خوابیدن تبدیل کنید. برخی از ر ایحه ها خواب را در ما تحریک می کنند بطوریکه وقتی آن ها را استشمام می کنیم، فورا پیامی را به مغز خود ارسال می کنیم که مغز در نتیجه دریافت آن پیام ماجراها یا موقعیت ها و حتی افرادی مربوط به آن رایحه ها را به یاد می آورد. به این ترتیب، می توانید خواب خود را کنترل کنید، فرد خاصی را در زندگی خود به یاد بیاورید و به راحتی محیط اطراف خود را برای خواب آماده کنید.

۵. تنظیم وعده غذایی قبل از خواب

در مورد غذا خوردن قبل از خواب باید بدانید که این کار نه تنها برای تناسب اندام شما ضرر دارد بلکه در برخی موارد هم می تواند موجب دیدن خواب های ناخوشایندی شود. شاید شما هم این تجربه را داشته اید که درست قبل از رفتن به رختخواب غذای بسیار زیادی خورده اید و خوابیدن برای شما بسیار سخت شده بطوریکه حتی در حین خواب کابوس دیده اید یا حالت های بسیار بدی را تجربه کرده اید. برای همین بهتر است وعده غذایی قبل از خواب را محدود کنید، سبک و آرام بمانید و خواب های خوشایندی را تجربه کنید.

چگونه خواب خوب ببینیم ۶: مصرف نوشیدنی های آرامش بخش

نوشیدن قبل از خواب هم عامل موثر دیگری است. در انتخاب نوشیدنی قبل از خواب دقت کنید. نوشیدنی های آرامش بخش را انتخاب کنید نه آن هایی که تحریک کننده هستند. از نوشیدن قهوه، نوشیدنی های انرژی زا یا چای که دارای مقادیر بالایی کافئین هستند خودداری کنید. این نوع نوشیدنی ها نه تنها خواب خوب را از شما می گیرند بلکه شما را بیدار نگه می دارند. اگرچه ممکن است خودتان از این موضوع آگاه باشید اما لازم است که مجددا آن را یادآوری کنیم.

مطلب مرتبط: تعبیر خواب کوتاه کردن مو: ۹ تعبیر دیدن آرایشگری و کوتاهی مو در خواب

۷. دوری از وسایل الکترونیکی

اگر می خواهید خواب خوبی داشته باشید و خواب های خوب ببینید، از تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به صفحه کامپیوتر یا موبایل قبل از خواب خودداری کنید. انجام دادن این کارها قبل از خواب حتی شما را مضطرب و آشفته می کند و شما به هیچ وجه برای تجربه رویاهای خوشایند آماده نخواهید بود. اگر احساس می کنید که خسته اید، بهتر است همیشه قبل از خواب کتابی که دوست دارید را بخوانید یا به یک قطعه موسیقی گوش بدهید. این ها روش های بهتری است که به شما آرامش بیشتری می دهد. برخی اوقات ما نیاز داریم که زمانی را در تنهایی خودمان و افکارمان به سر ببریم.

چگونه خواب خوب ببینیم ۸: تاریک کردن محیط

نورپردازی اتاق ما هم تاثیری مهم در کیفیت خواب شبانه دارد. بهتر است محیط اتاق خود را تاریک تر و آرام تر کنید و نور زیادی را در اطراف خود روشن نگه ندارید. محیط بیش از اندازه روشن خواب را از چشمان شما می گیرد و کاملا شما را بیدار نگه می دارد. وقتی فضای اتاق خود را مهیای خوابیدن کنید، احساس آرامش می کنید و به راحتی به خواب می روید.

۹. تنظیم وضعیت بدن هنگام خواب

می توانید وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید تا وضعیت بهتری را برای خوابیدن خودتان پیدا کنید. هرکس وضعیت خوابیدن مورد علاقه خودش را دارد و ما هم باید وضعیتی که بدنمان در آن تا حد ممکن راحت است را برای خوابیدن خودمان پیدا کنیم.

چگونه خواب خوب ببینیم ۱۰:دوش گرفتن قبل از خواب

می توانید قبل از خواب دوش بگیرید. با این کار بدن شما احساس می کند که وارد بهشت شده است. کنار وان حمام تان شمع روشن کنید و گل های رز قرار بدهید. کمی فضای پیرامون خود را عاشقانه کنید. ما شایسته آن هستیم که هر از گاهی به خودمان عشق بورزیم. مهم نیست که خودتان به تنهایی این کار را انجام می دهید، مهم این است که استرس را از خودتان دور کنید و احساس آرامش را تجربه کنید.

۱۱. پیدا کردن ریشه واقعی مشکلات روزمره

علاوه بر آماده کردن فضای اتاق خواب، روش های مفید دیگری هم وجود دارد که می توانید آن ها را اجرا کنید و خواب های خوبی ببینید. این روش ها درواقع با خود ذهن شما در ارتباط هستند. وقتی سختی ها و مشکلاتی را در زندگی تجربه می کنیم، دیدن خواب های ناخوشایند چندان هم عجیب و غریب به نظر نمی رسد.

این خواب ها نتیجه مبارزه مغز با سطوح مختلفی از استرس ما است. اگر روز کاری بدی را پشت سر گذاشته ایم یا در خانه مشکلاتی داریم، این ها می توانند کیفیت خواب ما و چیزهایی که در خواب می بینیم را تحت تاثیر قرار بدهند.

برای آنکه به خودتان کمک کنید، سعی کنید ریشه مشکلات خود را پیدا کنید و به آن ها رسیدگی کنید. خواب دیدن فرآیندی است که مستقیم از ذهن و مغز ما نشات می گیرد. پس مادامیکه مشکلات و مسائل وجود دارند، ما قادر نیستیم که آرامش کامل را تجربه کنیم.

۱۲. حل مسائل ناخوشایند گذشته

همچنین به مسائل گذشته خود رسیدگی کنید. بسیاری از افرادی که تجربه هایی سخت و آزاردهنده در زندگی خود داشته اند که به شدت به آن ها آسیب رسانده است اغلب در تمام عمر خود کابوس می بینند. این مساله ای است که باید تلاش بیشتری برای از بین بردن آن نشان دهید اما باید بدانید که از بین بردن آن غیرممکن نیست. درمانگر باتجربه و کاربلدی را پیدا کنید. او به شما کمک می کند تا به این مسائل رسیدگی کنید و دوباره تعادل را در زندگی تان به دست آورید.

در پایان بهتر است بدانید که ما قادر نیستیم ذهن خود را بطور کامل تحت کنترل خود درآوریم اما با استفاده از این روش ها می توانیم به خودمان آرامش بدهیم و در هنگام خواب احساس خوشایندتری داشته باشیم. این کارها موجب بیشتر شدن احساس خواب آلودگی در ما می شود و می توانیم چیزهایی که در خواب می بینیم را تحت تاثیر قرار بدهیم. متعادل کردن محیط اطراف، گوش دادن به آهنگی که مفهومی خاص برای ما دارد، استشمام رایحه های مختلفی که خاطراتی خاص را برایمان تداعی می کنند مغز ما را تحریک می کند تا در مورد چیزهایی که خوشایندمان است خواب ببینیم.

اما خوب خوابیدن آن هم بدون از خواب پریدن در تمام مدتی که خوابیده ایم از همه این ها مهم تر است. خواب ما آنچنان مهم است که می تواند روز بعد ما را کاملا بسازد یا کاملا خراب کند. پس برای داشتن یک زندگی مفید باید خواب کافی داشته باشیم. اتاق خواب خود را به بهترین جا برای خوابیدن تبدیل کنید تا بهترین خواب ها و رویاها را تجربه کنید.

ترجمه:‌تحریریه سایت کسب و کار بازده- فاطمه یحیی

منبع: dreamingandsleeping

چگونه خواب خوب ببینیم: ۱۲ راه هیجان‌انگیز برای کنترل خواب و رویا

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط