آنچه باید درباره قرص زاکسیم بدانید


زاکسیم با نام ژنریک Cefixime(سفیکسیم) تولید شرکت داروسازی دانا می باشد و مصرف خوراکی دارد، که در اشکال دارویی کپسول و قرص زاکسیم و با دوزهای 400mg و 200mg در بازار دارویی ایران عرضه می شود. زاکسیم در طبقه بندی دارویی جزو داروهای ضد باکتری، ضد عفونت، سفالوسپورین ها و همچنین سفالوسپورین نسل سوم  محسوب می گردد. اطلاعات دارویی قرص زاکسیم این دارو...

زاکسیم با نام ژنریک Cefixime(سفیکسیم) تولید شرکت داروسازی دانا می باشد و مصرف خوراکی دارد، که در اشکال دارویی کپسول و قرص زاکسیم و با دوزهای ۴۰۰mg و ۲۰۰mg در بازار دارویی ایران عرضه می شود. زاکسیم در طبقه بندی دارویی جزو داروهای ضد باکتری، ضد عفونت، سفالوسپورین ها و همچنین سفالوسپورین نسل سوم محسوب می گردد.

آنچه باید درباره قرص زاکسیم بدانید

اطلاعات دارویی قرص زاکسیم

این دارو به تشخیص پزشک معالج برای درمان بیمارهای عفونی_باکتریایی نظیر عفونت های ادراری، عفونت های مفاصل و استخوان ها، عفونت های تنفسی و عفونت های بافت نرم و یا پوست تجویز می گردد.

مقدار مصرف:

میزان دقیق مصرف زاکسیم بستگی به شرایط بیمار و نظر پزشک متخصص دارد. اما به طور کلی مصرف این دارو در افراد بزرگتر از ۱۲ سال، برای دوز ۲۰۰mg در طول روز ۲ بار و برای دوز ۴۰۰mg یک بار می باشد. همچنین مصرف این دارو برای کودکان کمتر از ۱۲ سال(۶ ماه الی ۱۲ سال) با توجه به وزن کودک و در ازای هر کیلو گرم از وزن وی در طول ۲۴ ساعت ۸mg است و در طول ۱۲ ساعت به ازای هر کیلو گرم از وزن کودک ۴mg می باشد. این دارو برای نوزادان کمتر از ۶ ماه باید با تجویز پزشک و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی مصرف زاکسیم:

عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو شامل اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سوءهاضمه، کبودی یا خونریزی غیرعادی، ایجاد پلاک های سفید در روی زبان و یا در دهان، ایجاد زخم های زبانی یا دهانی، خارش یا ترشح واژن، درد معده و درد مفاصل می باشد.

تداخل دارویی مصرف زاکسیم:

برای پیشگیری از تداخل دارویی از مصرف همزمان این دارو با داروهای همچون سالیسیلات ها، آسپرین، ایبوپروفن، کاربامازیپن، پروینسید و وارفارین خودداری نمایید و موضوع را به اطلاع پزشک معالج برسانید.

آنچه باید درباره قرص زاکسیم بدانید

توصیه های داروی زاکسیم:

در صورت مصرف این دارو چنانچه دچار عوارضی همچون بثورات جلدی، سریع شدن ضربان قلب، غش ناگهانی، تب، تورم دور چشم ولب ها، مشکلات تنفسی و خس خس کردن سینه و یا کهیر شدید، از مصرف دارو اجتناب نمایید و سریعا با پزشک معالج و یا مراکز اورژانس تماس بگیرید.

افراد کمتر از ۱۲ سال بهتر است با تجویز پزشک از سوسپانسیون سفیکسیم استفاده نمایند.

پس از مصرف قرص زاکسیم در صورت ایجاد تحرکات گوارشی بهتر است همراه با غذا این دارو را مصرف نمایند.

حتی در صورت بهبودی، دروه درمان قرص زاکسیم را کامل کنید.

در صورت عدم بهبودی با این دارو پس از ۳ روز، موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهید.

زنان در طول بارداری و شیردهی، تنها در صورت تجویز پزشک می توانند، این دارو را مصرف کنند.

در صورت هرگونه حساسیت موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

افراد کهن سال و یا افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی با احتیاط و زیر نظر پزشک از این دارو مصرف نمایند.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت