سرمایه گذاری سالانه 1200 میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی


سرمایه گذاری سالانه 1200 میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سالانه یک هزار تا 1200 میلیارد تومان در حوزه ماشین‌های کشاورزی سرمایه گذاری و تسهیلات پرداخت شده است.

سرمایه گذاری سالانه 1200 میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سالانه یک هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه ماشین‌های کشاورزی سرمایه گذاری و تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «کامبیز عباسی» در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی ماشین‌های کشاورزی، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری افزود: در پنج سال اخیر حدود ۹۲ هزار تراکتور و ۲۲۰ هزار دستگاه ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.
وی ادامه داد: امسال در شرایط سخت تحریم نزدیک به ۱۴ هزار دستگاه تراکتور و حدود ۵۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات وارد مزارع شده است.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که ۹۵ درصد نیاز‌های ماشین آلات کشاورزی کشور توسط صنعتگران داخلی تولید می‌شود، گفت: تنها ۵ تا ۱۰ درصد نیاز‌های ماشین‌های کشاورزی از طریق واردات تامین می‌شود.
عباسی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه ماشین‌های کشاورزی صادرکننده به کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان و همچنین به حوزه آفریقا و آمریکای جنوبی است.
وی همچنین گفت: ماشین‌های کشاورزی تولید ایران به لحاظ کیفیت دارای مزیت صادراتی است و از نظر قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصد ارازنتر از برند‌های مطرح دنیا می‌باشد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره نرخ تسهیلات بانکی برای تولید ماشین‌های کشاورزی اظهار داشت: تسهیلات بانکی در این حوزه با نرخ ۱۵ درصد ارایه می‌شود ضمن آن بسته اشتغال نیز در کنار خط اعتباری مکانیزاسیون تامین شده که نرخ سود آن برای مناطق مرزی چهار درصد و برای مناطق غیر مرزی با نرخ سود ۶ درصد است.
عباسی افزود: توسعه مکانیزاسیون منجر به افزایش خود اتکایی و کیفیت محصولات استراتژیک مانند گندم و چغندرقند شده است.
وی در پاسخ پرسشی درباره نقش مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی حفاظتی، گفت: مهم‌ترین رکن کشاورزی حفاظتی، «کم خاک ورزی» و «بی خاک ورزی» است و تجهیزاتی که این کار را می‌کنند خاک ورزی‌های حفاظتی و بذرکار‌های کشت مستقیم هستند و در این زمینه در کشور ما تولید کننده بذر کار کشت مستقیم به اندازه کافی وجود دارد.
عباسی افزود: سالانه در کشور حداقل چهار هزار و ۵۰۰ هزار دستگاه بذر کار تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن‌ها بذر کار‌های کشت مستقیم است و می‌توانند در بقایای گیاهی، محصولات واکشت کنند.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: در چند سال اخیر ۲ تا ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر پوشش روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در هر هکتار از این اراضی به طور میانگین سه هزار تا چهار هزار متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.
عباسی اظهار داشت: قیمت بذرکار‌های کشت مستقیم تولید ایران در مواردی یک پنجم تا یک ششم قیمت بذرکار‌های خارجی هستند و کیفیت آن‌ها بسیار نزدیک به نشان‌های وارداتی است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعتبار پیشنهادی بخش مکانیزاسیون کشاورزی در لایحه بودجه ۹۸ گفت: ما حدود ۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد تسهیلات را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی داده ایم که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و ۶ درصد و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد است؛ این اعتبارات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی است و پیش بینی می‌کنیم با سیاست‌های ریالی مانند کاهش نرخ سود و افزایش طول دوره پرداخت تسهیلات بر مشکلات ارزی فائق آییم.
عباسی در عین حال نقل و انتقال پول را از مشکلات حوزه مکانیزاسیون در شرایط تحریم عنوان کرد و اظهار داشت: همه کشور‌های صاحب صنایع کشاورزی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، کره و ژاپن در زمینه ماشین‌های کشاورزی با ایران مراوده دارند و فعالند، اما نقل و انتقال پول برای ما مشکل ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی و سیستم‌های نوین آبیاری، صنایع، فناوری‌ها و خدمات وابسته» امروز با حضور ۱۵۰ شرکت کننده داخلی و یک شرکت کننده خارجی از کشور اسپانیا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز بکار کرد.
این در حالی است که پارسال ۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند.
این نمایشگاه به مدت چهار روز ادامه دارند و در ساعت‌های ۱۰ تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران (بزرگراه چمران) پذیرای علاقه‌مندان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06