کاهش فروش بنگاه‌ها تاثیر دومینووار دارد/ در کشور ما رشد اقتصاد منفی 6 درصدی هم سیاست‌گذار را نگران نمی‌کند


کاهش فروش بنگاه‌ها تاثیر دومینووار دارد/ در کشور ما رشد اقتصاد منفی 6 درصدی هم سیاست‌گذار را نگران نمی‌کند

یک پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که رشد منفی اقتصادی 5 یا 6 درصدی را که درگذشته تجربه کرده‌ایم موجب نگرانی سیاست‌گذاران یا مسئولین اقتصادی نشده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، ناصر ذاکری در مورد پیش‌بینی بانک جهانی مبنی بر رشد اقتصادی منفی ایران در سال 2019 گفت: البته برخی برآوردها در مورد اقتصاد ایران در سال‌های گذشته عملا محقق نشده است و نمی‌شود انتظار داشت که این پیش‌بینی نیز حتما برآورده شود. پیش‌بینی در این گونه نهادها بر اساس یک سری مطالعات، شواهد و همچنین روندهای گذشته است و ضمنا فرض‌هایی در مورد تحولات اقتصادی و سیاسی در نظر گرفته می‌گیرند که در این پیش‌بینی‌ها تاثیرگذار است از همین روی بنده این پیش‌بینی‌ها را به عنوان تحقق حتمی نمی‌بینم.

وی ادامه داد: با این وجود، وقتی رشد اقتصادی کاهش می‌یابد یا حتی احتمال کاهش وجود داشته باشد بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی محدود، اشتغال کاهش و رکود عمیق‌تر می‌شود به ویژه در کشوری که گرفتار رکود تورمی است موجب تشدید تورم می‌شود.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد:‌ وقتی اشتغال کاهش پیدا می‌کند گروهی از خانوارها درآمد خود را از دست خواهند داد چون وقتی میزان فروش بنگاه‌ها و موسسات تولیدی و تجاری کاهش یابد آنها نوع پرداختی به کارکنان خود را تغییر خواهند داد حتی اگر نیروی کار خود را تعدیل نکنند میزان حقوق پرداختی به کارمندان را کاهش خواهند داد.

وی افزود: کاهش فروش بنگاه‌ها به صورت دومینووار بر بنگاه‌های دیگر نیز تاثیرگذار خواهد بود چون این بنگاه‌ها در ارتباط طولی و عرضی باهم هستند و طبیعتا بر روی هم تاثیر می‌گذارند. برای نمونه رکود در یک بنگاه موجب رکود در بنگاه‌هایی می‌شود که مواد اولیه آن را تامین می‌کنند.

ذاکری خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر این موضوع از هر کجا شروع شود، گسترش یافته و در کل اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود. البته ما در سال‌های 90 و 91 به علت تشدید تحریم‌ها رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده‌ایم.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه رشد منفی اقتصاد در سیاست گذاری اقتصادی تاثیرگذار است، گفت: این موضوع یک پدیده نگران‌کننده است و حتی کاهش یک دهم درصدی مثلا در کشورهای در حال توسعه موجب نگرانی سیاست‌گذار است چون تبعاتی مانند فقر و بیکاری را در پی خواهد داشت. اما در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که رشد منفی اقتصادی 5 یا 6 درصدی را که درگذشته تجربه کرده‌ایم موجب نگرانی سیاست‌گذاران یا مسئولین اقتصادی نشده است.

وی با اشاره به تاثیر رشد منفی اقتصادی بر درآمدهای مالیاتی دولت گفت: طبیعتا یکی از عوامل محقق نشدن درآمدهای مالیاتی که با آن مواجه هستیم همین رشد اقتصادی پایین است. البته دولت سعی می‌کند با جلوگیری از فرار مالیاتی و جدی گرفتن آن، بخشی از آن را جبران کند اما به طور طبیعی رشد اقتصادی منفی موجب کاهش درآمد و در نهایت کاهش درآمدهای مالیاتی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟