نوشتن نامه اداری | نحوه نوشتن نامه اداری به همراه نمونه نامه اداری رسمی


نحوه نگارش و نوشتن نامه اداری شبیه به نوشتن یک نامه معمولی و یا نامه دوستانه نیست. اگر برای یک اداره و ارگان خاص از سبک نگارش نامه معمولی استفاده کنید، این کار نوعی توهین محسوب می شود. به همین دلیل باید در نگارش یک نامه اداری بعضی از نکات ریز و درشت را رعایت … نوشته نوشتن نامه اداری | نحوه نوشتن نامه اداری به همراه نمونه نامه اداری رسمی اولین بار...

نحوه نگارش و نوشتن نامه اداری شبیه به نوشتن یک نامه معمولی و یا نامه دوستانه نیست. اگر برای یک اداره و ارگان خاص از سبک نگارش نامه معمولی استفاده کنید، این کار نوعی توهین محسوب می شود. به همین دلیل باید در نگارش یک نامه اداری بعضی از نکات ریز و درشت را رعایت کرد تا از نامه ما، سوء برداشت نشود. نامه اداری باید با نهایت ادب و احترام نوشته شود، خصوصا اگر نامه برای شخصی بالادست و یا ارگان مهمی نوشته می شود. رعایت سبک نوشتن نامه اداری باعث می شود که جایگاه ما در مقام کسی که نامه را نوشته بالات برود و متن نامه مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم نحوه نوشتن نامه اداری را به شما توضیح دهیم و همچنین نمونه ای از یک نامه اداری را هم مشاهده می کنید.

نکات مهم در نوشتن نامه اداری

نخستین نکته در هنگام نگارش نامه اداری این است که باید به خاظر داشته باشید با چه کسی قصد دارید مکاتبه کنید. در نوشتن یک نامه اداری باید سلسله مراتب رعایت شود. بعد از اینکه شخص مورد مکاتبه مشخص گردید، باید به این نکات توجه کنید.

نوشتن نامه اداری | نحوه نوشتن نامه اداری به همراه نمونه نامه اداری رسمی

با نهایت دقت و صراحت نامه را بنویسید و مطمئن شوید که غلط املائی ندارید . به هیچ وجه از کلمات عامیانه و اصطلاحا کوچه بازاری در نوشتن نامه اداری استفاده نکنید . تا می توانید خلاصه بنویسید و از حشو و بکار بردن کلمات و عبارات هم معنی خودداری کنید . اگر متن نامه طولانی است ، حدالامکان در نامه خلاصه ای از دستور و یا ابلاغیه را نوشته و سپس متن ابلاغیه یا دستور را در پیوست ضمیمه کنید . نامه اداری را با فونت رایج سازمان نگارش کنید و اندازه قلم را متناسب و قابل خوانده شدن قرار دهید . اگر به سازمان یا فرد بالا دست نامه می نویسید از کلماتی همچون به استحضار می رساند ، اگر به اداره یا فرد هم رده نامه می نویسید از عبارت به آگاهی می رساند و اگر به اداره یا فرد زیردست نامه می نویسید از عبارت به اطلاع می رساند استفاده نمایید . متن نامه را صریح و رسا نگارش کنید . نامه را از سمت راست شروع به نوشتن کنید و قسمتی را در سمت چپ ، جهت حاشیه نویسی خالی بگذارید . نامه را با نام خدا ، تاریخ ، شماره و همچنین ذکر این مورد که دارای پیوست می باشد یا خیر ، آغاز کنید . اگر مکاتبه بین دو سازمان درحال وقوع است توصیه می شود ابتدا مبدا نامه را ذکر و سپس گیرنده را عنوان کنید : بعنوان مثال بنویسید از شرکت برنامه نویسی …. به سازمان برنامه و بودجه . سپس موضوع نامه را ذکر کرده و پس از آن شروع به نگارش متن نامه نمایید . اگر نامه در پاسخ به نامه ای دیگر است ، حتما در ابتدای نگارش متن نامه ذکر کنید که نامه در پاسخ به نامه شماره …. در تاریخ …. است . پس از اتمام نوشتن نامه اداری ، یک خط جا گذاشته و در سمت چپ نامه را امضا و مهر کنید و تاریخ را یادداشت نمایید . اگر نامه در پاسخ به نامه ای دیگر نوشته شده حتما در ابتدای نامه از عبارت در پاسخ به نامه شماره … و اگر نامه با توجه به نام های دیگر نوشته شده از عبارت عطف به نامه شماره … استفاده نمایید . اگر نیاز است که نامه برای بخش های دیگری نیز ارسال شود ، در قسمت پاورقی نامه ، قسمتی به نام رونوشت ایجاد کرده و نام تک تک بخش ها را یادداشت کنید .

یک نمونه از نامه اداری

در این بخش نمونه ای از یک نامه اداری (متن و نحوه نگارش) را برای شما قرار داده ایم که در مورد موضوعات مختلف نوشته شده است.

نوشتن نامه اداری | نحوه نوشتن نامه اداری به همراه نمونه نامه اداری رسمی

یک نمونه از نامه اداری

نوشتن نامه اداری | نحوه نوشتن نامه اداری به همراه نمونه نامه اداری رسمی

نمونه ای از نامه نگاری اداری با متن نگارش شده اداری

منبع کارمند کنترل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی