استاندار لرستان از زیستگاه سمندر لرستانی بازدید کرد


استاندار لرستان از زیستگاه سمندر لرستانی بازدید کرد

استاندار لرستان به همراه معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از زیستگاه سمندر لرستانی بازدید نمودند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سید موسی خادمی استاندار لرستان به همراه دکتر خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری و مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، از منطقه کول چپ، یکی از زیستگاههای مهم سمندر لرستانی بازدید نمودند.

استاندار لرستان در جریان این بازدید از گونه سمندر لرستانی به عنوان نماد اصلی تنوع زیستی استان لرستان نام برد و بر لزوم حفاظت از این گونه نادر تاکید نمود.

دکتر خادمی با بیان اینکه گونه سمندر لرستانی از گونه های اندمیک استان به شمار می رود، خواستار آموزش جوامع محلی در خصوص حفاظت و نگهداری از این گونه باارزش و زیبا شد.

ایشان با تحسین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص مبارزه با قاچاق این گونه ارزشمند در سطح استان و کشور، خواستار مشارکت بیشتر ارگانهای دولتی و همکاری دستگاههای اجرای ذیربط جهت جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی و حفاظت از این گونه با ارزش شد.

برنامه ریزی جهت حفاظت از سمندر لرستانی

مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز با اشاره به وضعیت حفاظتی گونه سمندر لرستانی گفت:این گونه در فهرست سرخ (IUCN) به عنوان گونه ای بحرانی (( CR قرار گرفته وباید نسبت به حفاظت از آن تلاش بیشتر و برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.

فتحی بیرانوند با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت از این گونه گفت: خوشبختانه با انجام فعالیتهای فرهنگی و آموزشی، اتخاذ تدابیر حفاظتی مناسب در اطراف زیستگاهها و رصد مناطق زیست این گونه ارزشمند و ایجاد پاسگاههای ثابت و سیار در این مناطق از قاچاق سمندر در سطح استان و کشور جلوگیری بعمل آمده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: خوشبختانه با انجام کارهای تحقیقاتی مناسب زیستگاههای جدیدی از این گونه ارزشمند در سطح استان شناسایی و کشف شده است.

زیست‌گاه‌های سمندر در کول چپ، وژناب، بلالا، لفت، کرسر و کول سرمال

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده‌است. از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است. سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندرها از خود نشان می‌دهد.سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط کایسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شداین‌گونه به عنوان یک گونه بومی منحصراً در مرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی یافت می‌شود. در منطقه کرکی از توابع شهرستان پل دختر در چشمه‌ها ورودهای کوچک و آب شیرین این منطقه نیز تعدادی از این جانور زندگی می‌کنند. این‌گونه در زیستگاه‌های زمینی شامل درختزارهای باز پسته و بلوط زندگی می‌کنند. از جمله این زیست‌گاه‌ها می‌توان به زیست‌گاه‌های کول چپ، وژناب، بلالا، لفت، کرسر و کول سرمال اشاره کرد.

۴۶

کد خبر 1221671

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا