درخشش نستروف و شفیع: سن یک عدد است


شفیع و نستروف بار دیگر این جمله مشهور را به رخ می‌کشند که فوتبال، سن و سال نمی‌شناسد و بازیکنان 35، 36 ساله هم می‌توانند ستاره یک تورنمنت شوند. اتفاقی که در جام ملت‌های آسیا رخ داده.

درخشش دروازه‌بان‌های باتجربه در آسیا

برای آغاز این نوشته، به یک جمله‌‌ی کلیشه‌ای در فوتبال اشاره می‌کنیم: «سن، فقط یک عدد است.» واقعیتش هم سن در فوتبال معنایی ندارد. همین یکی دو روز قبل شنیدیم که باشگاه یوکوهاما قرارداد کازویوشی میورا را برای یک فصل دیگر تمدید کرد. مهاجم 52 ساله‌ای که هنوز در سطح دوم لیگ حرفه‌ای ژاپن حضور دارد و هر از چندگاهی گل هم می‌زند.

میورا نمونه‌ای جذاب از حضور موفق بازیکنان مسن در سطح باشگاهی است اما برای بحث ملی می‌توان به جام ملت‌های آسیا و درخشش بازیکنانی اشاره کرد که سن و سال بالایی دارند. عامر شفیع از اردن، ژنگ ژی از چین و ایگناتی نستروف از ازبکستان بازیکنانی هستند که در امارات ثابت کرده‌اند دود از کنده بلند می‌شود. از ژنگ ژی که در چین یک بازیکن کلیدی است فاکتور می‌گیریم و بیشتر به عامر شفیع و ایگناتی نستروف اشاره می‌کنیم. دروازه‌بان‌هایی موثر در ترکیب اردن و ازبکستان که اگر آماده نبودند این دو تیم هرگز روی هم 3 پیروزی دست نمی‌کردند.

عامر شفیع با لقب نهنگ آسیا در 2 بازی اردن مقابل استرالیا و سوریه، نه تنها گلی دریافت نکرده و دروازه‌اش را بسته نگه داشته، بلکه درخشیده و موقعیت‌های حساسی را هم مهار کرده. دروازه‌بان 36 ساله‌ای که عضو باشگاه الوحدات در اردن است و البته همین یک ماه قبل توانست دروازه تیم ملی هند ر در دیداری تدارکاتی باز کند.

درخشش نستروف و شفیع: سن یک عدد است---

شفیع چهارمین حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند. او سال 2004 در چین، 4 بار در ترکیب اردن قرار گرفت و 390 دقیقه در زمین حضور داشت. سال 2011 هم همین تعداد بازی را انجام داد و البته آمار 360 دقیقه حضور در زمین را به نام خود ثبت کرد. عامر شفیع در سال 2015 ف 3 بازی 90 دقیقه‌ای انجام داد و در این تورنمنت که در امارات برگزار می‌شود هم تاکنون 2 بار در ترکیب اردن قرار گرفته است.

آمار عامر شفیع روی هم انجام 13 بازی و 1200 دقیقه حضور در جام ملت‌های آسیا است. آماری که با درخشش اردن و صعود این تیم به مرحله بعد، حداقل به اندازه 2 بازی دیگر افزایش پیدا می‌کند. عامر شفیع که سالهاست بازوبند کاپیتانی اردن را بر بازو می‌بندد، بتجربه‌ترین بازیکن این تیم است و البته یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال اردن. دروازه‌بانی که زمانی بحث حضورش در فولاد شنیده می‌شد اما هرگز به امضای قرارداد رسمی منجر نشد.

ایگناتی نستروف هم مثل عامر شفیع، یکی از بازیکنان کلیدی ازبکستان در امارات است. دروازه‌بان 35 ساله‌ای که پنجمین حضور خود را در جام ملت‌های آسیا سپری می‌کند. نستروف سال 2004 یک بازی 90 دقیقه‌ای برای ازبکستان انجام داد، سال 2007 3 بار در ترکیب تیمش قرار گرفت و 270 دقیقه در زمین حضور داشت. سال 2011 و در دوران اوج ازبکستان، 5 بار در جام ملت‌ها به میدان رفت و آمار 422 دقیقه بازی را به نام خود ثبت کرد. سال 2015 نیز 4 بازی برای ازبکستان انجام داد و 3980 دقیقه در زمین بود و البته در این جام هم تاکنون یک بازی 90 دقیقه‌ای درون دروازه تیمش ایستاده است.

درخشش نستروف و شفیع: سن یک عدد است---

آمار نستروف، حضور در 5 جام ملت‌ها، انجام 14 بازی و 1262 دقیقه حضور در زمین است. او از این حیث رکورد ویژه‌ای از خود بر جا گذاشته و البته با توجه به احتمال صعود ازبکستان و پیروزی این تیم مقابل عمان در گام نخست، آمار نستروف بهبود هم پیدا خواهد کرد.

این دو دروازه‌بان آماده بار دیگر این جمله مشهور را به رخ می‌کشند که فوتبال، سن و سال نمی‌شناسد و بازیکنان 35، 36 ساله هم می‌توانند ستاره یک تورنمنت شوند. اتفاقی که در جام ملت‌های آسیا رخ داده و نستروف و شفیع باعث و بانی اصلی‌اش بوده‌اند.

2

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!