«زرویی نصرآباد» به طنز حیثیت ادبی و فرهنگی بخشید


«زرویی نصرآباد» به طنز حیثیت ادبی و فرهنگی بخشید

یک استاد دانشگاه ابتکار زرویی نصرآباد را راه اندازی دفتر و محافل طنز دانست و گفت: متاسفانه بخش سرگرم کننده طنز نسبت به قسمت فرهنگی و اندیشمند آن بیشتر مورد اقبال و توجه است.

«اسماعیل امینی» در پاسخ به این سئوال که«ابوالفضل زرویی نصرآباد» چه تحولی در در حوزه طنز ایجاد کرد، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: کاری که آقای زرویی نصرآباد کرد، ادامه کاری بود که بزرگان ما از قدیم پیگیر آن بودند. بزرگان از دوره مشروطه خیلی منسجم تر پیگیر این مساله بودند که طنز بخشی از ادبیات است و همچنین بخشی از نوشتن برای دفاع از اخلاق و شرافت انسانی است.

این شاعر،استاد دانشگاه و منتقد ادبی اظهار داشت: بزرگانی مثل علامه ، دهخدا، نسیم شمال، جلیل، افراشته، برادران توفیق، صابری ، استاد حالت، عمران صلاحی و احترامی پیگیرطنز بودند. آقای زرویی در ادامه کارهای این بزرگان اقداماتی انجام دادند. کاری که آقای زرویی کرد این بود که حیثیت ادبی و فرهنگی به طنز بخشید . ابتکار خاص آقای زرویی نصرآباد بنیانگذاری دفتر طنز و برقراری محافل طنز بود که این کار در کشور بی سابقه بود. طنز مطبوعاتی ادیبانه سابقه دارد اما محافل شعرخوانی طنز و این نوع کلاس های منسجم طنز و طنز نویسی ابتکار آقای زرویی بود که یک کار فرهنگی بزرگ به حساب می آید.

امینی در پاسخ به این سئوال که چرا طنزپردازانی همچون آقای زرویی نصرآباد باید در کشورمان مغفول ماندند، عنوان کرد: در روزگاری هستیم که روزگار حاشیه نشینی فرهنگ است. متاسفانه روزگار ما، روزگار غلبه سیاست و ابتذال است چون سیاست هم از جنس ابتذال است. در سیاست تقریبا هیچ فرزانگی وجود ندارد. سیاست از جنس روزمرگی، سطحی نگری، تبلیغات و هیاهوست.

وی تصریح کرد: در روزگاری هستیم که رسانه های سرگرم کننده و محصولات سرگرم کننده ترجیح دارند به محصولات اندیشمند. متاسفانه از هر چیزی حتی مسایل خیلی جدی مثل هیئت های مذهبی و جلسات قرآنی تصور سرگرم کنندگی دارند. متاسفانه طنز هم یکی از اینهاست. طبعا بخشی از طنز که قسمت سرگرم کننده اش است بیشتر مورد اقبال است تا آن بخشی که قسمت فرهنگی و اندیشمند طنز است . حتما بخش فرهنگی طنز اهمیت دارد اما متاسفانه در روزگار ابتذال هستیم و این بخش های مهم مورد توجه واقع نمی شود.

گفتنی است، مراسم چهلمین روز درگذشت «ابوالفضل زرویی نصرآباد» عصر چهارشنبه 19 دی با حضور خانواده آن مرحوم، مسئولان حوزه هنری و جمعی از شاعران و نویسندگان در مسجد آیت الله خامنه ای حوزه هنری برگزار شد. زرویی نصرآباد شاعر، طنزپرداز، پژوهشگر و نویسنده متولد 1348 بود که در 10 آذر امسال بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی با نام های مستعاری همچون عبدل، میرزا یحیی، کلثوم ننه، ننه قمر و چغندر میرزا در نشریاتی همچون گل آقا، جام جم، عروس، مهر و بانو طنز نوشته است. رفوزه ها، حدیث قند، یک بغل کاکتوس، خاطرات پروفسور و اصل مطلب از جمله کتاب های ابوالفضل زرویی نصرآباد است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان