نقش پژوهش در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی


نقش پژوهش در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی

معاون اول رئیس جمهور: آموزش و پژوهش نقش موثری در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی دارد

نقش پژوهش در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آقای اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) که عصر امروز (شنبه) به ریاست وی برگزار شد با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه کشور گفت: دولت برای برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور اهمیت فراوانی قائل است، زیرا پژوهش و تحقیق نقش پراهمیتی در توسعه و پیشبرد برنامه‌های کشور دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه به هر میزان که در زمینه پژوهش و تحقیق هزینه و سرمایه گذاری کنیم ضرر نکرده ایم، افزود: یکی از دغدغه‌های جدی میزان بازدهی اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی بوده است، باید این باور در جامعه ایجاد شود که اعتبارات هزینه شده در بخش پژوهش می‌تواند برای کشور بازدهی داشته و گرهی از مشکلات پیش روی باز کند.

دکتر جهانگیری گفت: تحقیقات و پژوهش باید در کشور مسأله محور باشد و باید جهت گیری و برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی به سمت رفع نیاز‌های جامعه باشد.

وی از سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای عالی عتف خواست با قرار دادن این موضوع در دستور کار خود، راهکار‌هایی تدوین نمایند که پژوهش و تحقیقات در کشور با رویکرد حل مسائل و چالش‌های پیش روی توسعه دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی نیز باید به موضوع تحقیق و پژوهش و سرمایه گذاری برای آموزش نیروی انسانی خود توجه کنند، گفت: آموزش و پژوهش نقش موثری در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و افزایش درآمدزایی آن‌ها دارد و باید با استفاده از راهکار‌هایی نظیر اعطای امتیازات و حمایت از بنگاه‌هایی که در امر پژوهش سرمایه گذاری می‌کنند، سایر بنگاه‌های اقتصادی را نیز به این موضوع مهم تشویق و ترغیب نماییم.

وی همچنین با اشاره به این که دستگاه‌های اجرایی نیز آنطور که باید موضوع پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار نمی‌دهند، از دبیرخانه شورای عالی عتف خواست این موضوع را آسیب شناسی کند و گزارش آن را به شورا ارائه دهد.

دکتر جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بار‌ها تأکید کرده اند، در این شرایط فرصت برای تأمین نیاز‌های کشور از طریق تولید داخل و ظرفیت‌های موجود فراهم شده است؛ بنابراین دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باید تمام تلاش خود را برای تامین قطعات مورد نیاز بخش صنعت و سایر نیاز‌های کشور بکار گیرند.

در این جلسه که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه تهران نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی عتف گزارشی از برگزاری نمایشگاه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری ارائه کرد و گفت: این نمایشگاه در تاریخ سوم تا ششم دی برگزار شد و برای نخستین بار ۹۰۰ تقاضا و درخواست فناورانه جمع آوری و مستندسازی شد.

وی با اشاره به این که ۷۰ شرکت فعال در زمینه‌های مختلف نظیر صنایع دفاعی، خودرور، صنایع فلزی، فناوری اطلاعات و سایر صنایع در این نمایشگاه حضور داشتند، افزود: ۸۹ توافقنامه به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان در این نمایشگاه به امضا رسیده است.

در ادامه این جلسه دبیر شورای عالی عتف در گزارشی از پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور، دستاورد‌های علمی و رشد فناوری در کشور را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم میزان رشد علم و فناوری و جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی ارتقا یافته و شاهد دستاورد‌های خوبی در زمینه فناوری و نوآوری بوده ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403