یونیفل: پرواز هواپیماهای اسرائیل بر فراز آسمان لبنان نقض قطعنامه 1701 است


یونیفل: پرواز هواپیماهای اسرائیل بر فراز آسمان لبنان نقض قطعنامه 1701 است

بیروت-ایرنا-سخنگوی نیروهای ویژه سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان موسوم به «یونیفل» پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان لبنان را ناقض قطعنامه 1701 شورای امنیت دانست. جنگنده های این رژیم برای حملات خود علیه سوریه از آسمان لبنان استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا «آندریا تینینتی» امروز (شنبه) در پاسخ به تارنمای شبکه «المیادین» گفت که نیروهای یونیفل بر تحولات مرزی بین لبنان و اسرائیل نظارت می کند و تلاش می کند که مانع از تجاوز از «خط آبی» از سوی دو طرف شود.
لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرز دریایی، 79 کیلومتر مرز زمینی دارند.
هنوز مرز رسمی بین دو طرف ترسیم نشده است و تنها خط مرزی که به 'خط آبی' موسوم است در سال 2000 پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان ترسیم شد.
رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته در تکمیل ساخت دیوار حائل مرزی با لبنان، اقدام به نصب بلوک های سیمانی در منطقه مرزی موسوم به 'تپه تونل ها' در اطراف شهرک 'العدیسه' لبنان کرد.
تینینتی گفت که یونیفل از اسرائیل خواسته که در نزدیکی خط آبی دست به اقدامی‌ که باعث تنش با لبنان می شود، نزند.
وی افزود: یونیفل به دنبال حل مساله از طریق نشست های دوجانبه با اسرائیل و نیز نشست های کمیته نظامی مشترک با طرف لبنانی است.
سخنگوی یونیفل تاکید که این نیرو تلاش می کند تا تنش بین دو طرف را از طریق ممانعت از اقدامی که ناقض قطعنامه 1701 و خط آبی است، کاخش دهد.
لبنان بارها رژیم صهیونیستی را به نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت متهم کرده است.
این قطعنامه پس از جنگ سال 2006 بین لبنان و رژیم صهیونیستی به تصویب رسید که در آن از هر دو طرف خواسته شده به حریم مرزی یکدیگر احترام بگذارند و دست به اقدامات تحریک آمیز که ممکن است به تنش بیانجامد، نزنند.
خاورم**2054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق