کورک نوعی جوش بزرگ است که بر اثر عفونت فولیکول مو بوجود می‌آید . کورک بیشتر در گردن ، صورت و سینه ها پدید می‌آیند . کورک دردناک و پر از چرک است . کورک‌ها شایع هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در خانه درمان کرد .

در موارد شدید نیاز به آنتی بیوتکی دارد اما در موارد خفیف با پماد و صابون موضعی آنتی باکتریال قابل درمان است .

سعی کنید سریعاً بعد از ایجاد کورک شروع به درمان کنید تا احتمال گسترش پیدا کردن آن را کاهش دهید .

درمان اصلی و قطعی کورک

کورک چیست ؟

مطمئن شوید که ضایعه مورد نظر کورک است !! قبل از شروع به درمان باید مطمئن شوید که ضایعه موردنظر حتماً کورک باشد . کورک‌ها به دلیل عفونت فولیکول مو با ” استافیلوکوکوس اورئوس ” به وجود می‌آیند . آن‌ها مسری بوده و می‌توانند به دیگر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کنند یا کسانیکه با آن در ارتباط هستند را درگیر کند .

کورک ممکن است با کیست یا کیست زیر آن‌ها اشتباه گرفته شود که نیاز به درمان پزشکی دارد .

همچنین ممکن است که کورک با آکنه اشتباه گرفته شود مخصوصاً اگر روی صورت یا قسمت بالای پشت بدن ایجاد شود . درمان آکنه و کورک کاملاً متفاوت است و باید از کورک بودن ضایعه مطمئن شوید .

اگر مشکل در ناحیه جنسی باشد ، باید بیشتر به بیماری‌های جنسی شک کنید تا کورک .

اگر از کورک بودن ضایعه مطمئن نیستید می‌توانید با مراجعه به پزشک مطمئن شوید .

کورک چیست ؟

کمپرس داغ روی کورک قرار دهید . به‌محض اینکه متوجه شدید که کورک شروع به تشکیل شدن است ، سریعاً درمان با کمپرس گرم را آغاز کنید . هرچقدر زودتر شروع به درمان کنید عوارض کورک نیز کمتر خواهد بود .

طرز استفاده : لیف را زیرآب داغ گرفته سپس آن را بچلانید . لیف گرم را به‌آرامی و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی کورک نگه‌دارید . روزی ۳ الی ۴ بار این کار را تکرار کنید .

طرز استفاده از پد گرمایی : می‌توانید پدگرمایی را داخل یکپارچه بپیچید و روی کورک بگذارید . این کار باعث می‌شود که گرما حدود ۴۰ دقیقه باقی بماند که خیلی بیشتر از نوع لیف است ، زیرا گرمای لیف چند دقیقه بیشتر دوام ندارد .

همچنین می‌توانید کورک را در آب گرم خیس کنید . اگر کورک در نیمه پایین بدن باشد استفاده از وان حمام نیز مناسب است .

کمپرس گرم چگونه به درمان کورک کمک می‌کند ؟

کمپرس گرم به دلایل زیر باعث افزایش سرعت بهبودی کورک می‌شود :

۱ – گرما باعث افزایش گردش خون و کمک به نزدیک کردن پادتن و سلول‌های سفید خون به محل عفوت می‌شود .

۲ – گرما باعث آوردن چرک به سطح پوست می‌شود که به همین دلیل تخلیه آن سریع‌تر انجام می‌شود .

۳ – کمپرس گرم باعث کاهش درد نیز می‌شود .

کورک چیست ؟

کورک را نترکانید یا با سوزن آن را تخلیه نکنید . سطح خارجی کورک نرم و پر از چرک است که ممکن است باعث وسوسه کردن شما برای ترکاندن یا خالی کردن آن شود . به‌هرحال این کار پیشنهاد نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث عفونت یا گسترش باکتری کورک شده و کورک‌های بیشتری پدیدار شود .

با ادامه دادن کمپرس گرم ، بعد از حدود ۲ هفته کورک خودبه‌خود ترکیده و محتویات آن تخلیه می‌شود .

کورک چیست ؟

کورک را با صابون آنتی باکتریال شستشو دهید . هنگامی‌که جوش شروع به تخلیه کردن شد ، بسیار مهم است که آن ناحیه را تمیز نگه‌دارید . کورک را با صابون آنتی باکتریال کاملاً شستشو داده تا تمامی چرک آن تخلیه شود .

بعد از شستشو محل را با دستمال‌کاغذی کاملاً خشک‌کنید و سریعاً آن را دور بی‌اندازید تا از گسترش آن جلوگیری شود .

کورک چیست ؟

کرم آنتی باکتریال زده و کورک را پانسمان کنید . بعد از شستشو ، کرم آنتی باکتریال روی کورک زده و روی آن را با گاز استریل بپوشانید . گاز استریل باعث می‌شود که کورک به تخلیه شدن ادامه دهد ، بنابراین باید مرتباً گاز استریل را عوض کنید .

پماد یا کرم آنتی باکتریال را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه بفرمایید . پانسمان را حداقل هر ۱۲ ساعت یکبار عوض کنید . درصورتی‌که خون یا چرک باعث خیس شدن پانسمان شد ، زودتر پانسمان را عوض کنید .

کورک چیست ؟

استفاده از کمپرس گرم را ادامه دهید تا کورک کاملاً درمان شود . بعدازاینکه کورک تخلیه شد ، شما باید استفاده از کمپرس گرم ، تمیز کردن و پانسمان کورک را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید . تا زمانی که کورک به‌طور کامل درمان شود که حدوداً ۱ الی ۲ هفته طول می‌کشد ، شما وظیفه‌دارید که ناحیه را تمیز نگه‌دارید .

همیشه قبل و بعد از دست زدن به کورک دستان خود را با صابون آنتی باکتریال شستشو دهید تا از گسترش پیدا کردن عفونت جلوگیری کنید .

کورک چیست ؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر بعد از ۲ هفته کورک تخلیه نشد یا عفونت کرد ، زمان مراجعه به پزشک است . در بعضی از کورک‌ها نیاز به اقدامات پزشکی است که به‌اندازه ، محل و عفونت بستگی دارد . پزشک با سوزن زدن به کورک اقدام به تخلیه آن می‌کند . کورک ممکن است چندین محفظه چرکی داشته باشد که باید تمامی آن‌ها تخلیه شود . کورک ممکن است داخل بینی و گوش باشد .

اگر کورک یا پوست اطراف آن عفونت کرده باشند ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک خوراکی و تزریقی نیز تجویز شود .

در شرایط زیر باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد :

۱ – اگر کورک روی صورت یا ستون فقرات و داخل بینی یا کانال گوش و بین باسن بوجود بی‌آید، میتوانند بسیار دردناک باشد و درمان آن‌ها در خانه سخت است .

۲ – اگر کورک مکرراً رخ دهد ، ممکن است نیاز به از بین بردن غدد تعریق باشد . اگر کورک در ناحیه‌هایی مانند زیر بغل باشد ، التهاب غدد تعریق می‌تواند باعث ایجاد آن شود .

۳ – اگر کورک با تب ، رگ‌های بیرون زده قرمز از کورک یا قرمزی و التهاب پوست اطراف آن همراه باشد ، آن‌ها نشانه‌های عفونت هستند .

۴ – اگر از بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت رنج می‌برید یا اینکه دارویی مصرف می‌کنید که باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود ، ممکن است بدن نتواند به‌صورت طبیعی با عفونت مقابله کند .

۵ – اگر کورک بعد از ۲ هفته با درمان‌های خانگی خوب نشد یا بسیار دردناک بود ، به پزشک مراجعه کنید .

جلوگیری از ایجاد کورک

کورک چیست ؟

حوله ، لباس و تخت خواب را باکسی مشترک مصرف نکنید . کورک مسری نیست اما باکتری‌ای که آن را ایجاد می‌کند مسری است ؛ به همین دلیل باید باکسی که کورک دارد لوازم گفته‌شده را مشترک مصرف نکنید . لوازم گفته‌شده باید بعد از استفاده توسط کسی که کورک دارد ، کاملاً شسته شود .

کورک چیست ؟

بهداشت فردی خوبی داشته باشید . رعایت کردن بهداشت شخصی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از کورک باید انجام دهید ، زیرا کورک به دلیل عفونت باکتریایی در فولیکول مو ایجاد می‌شود . بدین منظور هرروز پوست را با صابون معمولی شستشو دهید .

همچنین می‌توانید به‌وسیله اسفنج نیز پوست را لایه‌برداری کنید . این کار چربی‌هایی که ممکن است در فولیکول مو گیر کنند را از بین می‌برد .

کورک چیست ؟

هرگونه بریدگی و زخم را سریعاً و کاملاً تمیز کنید . باکتری‌ها می‌توانند به‌راحتی از بریدگی‌ها و زخم‌های پوستی وارد بدن شوند . باکتری‌ها واردشده به پوست می‌توانند به فولیکول مو برسند و باعث عفونت آن شوند .

برای جلوگیری از عفونت حتماً سطح زخم و خراش را با صابون آنتی باکتریال تمیز کنید و از کرم یا پماد استفاده کرده سپس آن را پانسمان کنید . تا زمان بهبودی کامل زخم این کار را تکرار کنید .

کورک چیست ؟

از نشستن زیاد خودداری کنید . کورک باسن که به ” کیست پیلونیدال ” معروف است ، معمولاً به دلیل فشار زیاد در نشستن‌های طولانی‌مدت به وجود می‌آید . این کورک‌های در رانندگان تریلی و کسانیکه مسافرت‌های هوایی طولانی دارند شایع است .

در صورت امکان مرتباً از جای خود بلند شده و حرکات کششی پا انجام دهید .

درمان‌های خانگی کورک

کورک چیست ؟

ممکن است درمان‌های خانگی مؤثر نباشند !!!

امتحان کردن این روش‌ها مشکلی ندارد اما بدانید که آن‌ها توسط پزشک پیشنهاد نمی‌شوند و ممکن است مؤثر نباشند . درمان‌های خانگی ضرری ندارند اما ممکن است برای درمان نیاز به مراجعه به پزشک باشد .

کورک چیست ؟

روغن درخت چای را امتحان کنید . روغن درخت چای یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند کورک مؤثر باشد . گوش پاک‌کن را به روغن درخت چای آغشته کرده و مستقیماً روی کورک بزنید . روزی یک‌بار این کار را انجام دهید .

کورک چیست ؟

نمک دریا را تست کنید . نمک دریا یک خشک‌کننده است که می‌تواند کورک را به سطح پوست برساند . مقداری نمک را در آب حل کرده و به‌وسیله آن کمپرس گرم ( مانند روش لیف ) روی کورک قرار دهید .

کورک چیست ؟

از زردچوبه کمک بگیرید . زردچوبه یکی از ادویه‌های هندی است که خواص ضدالتهابی قابل‌توجهی دارد . همچنین زردچوبه به‌عنوان یک تصفیه‌کننده خون نیز عمل می‌کند .

زردچوبه را می‌توان به‌صورت خوراکی و موضعی مصرف کرد .

مصرف موضعی : مقدار کمی آب به زردچوبه بزنید تا خمیری شکل شود سپس روی کورک گذاشته و روی آن را پانسمان کنید زیرا زردچوبه می‌تواند لباس را لک کند .

کورک چیست ؟

کرم نقره کلوئیدی (colloidal silver ) استفاده کنید . نقره کلوئیدی یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند در درمان کورک مؤثر باشد . مقدار کمی کرم را مستقیماً روی کورک بزنید .

کورک چیست ؟

از سرکه سیب استفاده کنید . سرکه سیب یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که می‌توان از آن برای تمیز کردن کورک بعد از تخلیه شدن استفاده کرد . به‌وسیله یک گوله پنبه ، سرکه را روی کورک گذاشته و مقداری فشار دهید . اگر سوزش زیادی داشت ، می‌توانید سرکه را با مقداری آب رقیق کنید .

کورک چیست ؟

شاید چاره کار روغن کرچک باشد . روغن کرچک دارای خواص زیادی است که به‌صورت پزشکی که نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد ، مانند بیماران سرطانی . روغن کرچک یک ضدالتهاب مؤثر است که می‌تواند باعث کاهش تورم و درد کورک شود .

یک گوله پنبه را به روغن کرچک آغشته کرده و روی کورک قرار دهید . روی پنبه را با گاز استریل یا چسب زخم بپوشانید و هرچند ساعت این کار را تکرار کنید .

نکته : از ترکاندن کورک خودداری کنید زیرا ممکن است عفونت گسترش پیدا کند .

منبع: کروک