مضرات دمر خوابیدن در بارداری


مضرات دمر خوابیدن در بارداری

خوابیدن در این حالت در دوره‌ی بارداری برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود چرا که گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این مسئله می‌تواند برای کودکتان مضر باشد.

از لباس‌هایی که باید بپوشد و رژیم غذایی که باید مراقب آن باشد تا شب‌هایی که به‌سختی می‌تواند بخوابد از جمله مواردی هستند که یک زن باردار در طول دوره‌ی بارداری‌اش با آنها مواجه هست. بارداری مثل یک تجربه‌ی در حال تغییر برای یک زن به‌حساب می‌آید. برای مثال حالت خوابتان را در نظر بگیرید، شاید قبل از بارداری عادت داشته‌اید دمر بخوابید و یا هر حالت دلخواه دیگرتان، اما در دوره‌ی بارداری به‌تدریج اندازه‌ی شکمتان بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و دیگر حالت راحت و مناسب برای خوابیدن ندارید. همچنین هر چند ساعت یک بار برای دفع ادرارتان باید به دستشویی بروید علاوه بر اینکه باید با حالت تهوع و بیماری صبحگاهی در سه ماهه‌ی اول بارداری نیز مقابله کنید.
اولاً باید به یاد داشته باشید که دوره‌ی بارداری شما فقط چند ماه است، پس استراحت کنید دوما، تجهیز کردن خودتان با آگاهی و دانش در تسکین ترس و دلهره‌ی تان مؤثر است، بنابراین با تفکر مثبت خودتان را شاداب و پر انرژی کنید. در این مطلب هر آنچه نیاز دارید در مورد خوابیدن روی شکمتان در دوره‌ی بارداری بدانید آورده‌ایم. همچنین در مورد توصیه‌های جالب و ساده‌ی دوره‌ی بارداری صحبت خواهیم کرد.

خوابیدن روی شکم (دمر) در دوره‌ی بارداری آیا خطری دارد؟
خوابیدن در این حالت در دوره‌ی بارداری برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود چرا که گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این مسئله می‌تواند برای کودکتان مضر باشد. همچنین متخصصان زنان باردار را از خوابیدن روی شکمشان منع می‌کنند، مخصوصاً در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری چرا که در این دوره کودکتان به‌سرعت رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. از این رو خوابیدن روی شکم ممکن است باعث فشرده شدن ورید اجوف شود، ورید اجوف رگ اصلی است که خون را از قسمت تحتانی بدنتان به قلب منتقل می‌کند.
مضرات دمر خوابیدن در بارداری
بنابراین، آیا می‌توانید به پشت بخوابید؟
درست است خوابیدن روی شکمتان در بارداری توصیه نمی‌شود اما به این معنا نیست که می‌توانید به پشت بخوابید. متخصصان معتقدند که خوابیدن به پشت نیز در دوره‌ی بارداری مناسب نیست. طبق یافته‌های مطالعات اخیر، خوابیدن به پشت مخصوصاً برای مدت طولانی جریان خون و مواد مغذی دیگر به کودکتان را محدود می‌کند. همچنین باعث حالت تهوع و سرگیجه‌ی تان می‌شود.

توصیه‌هایی برای خواب بهتر در دوره‌ی بارداری
حالا که خوابیدن به پشت و روی شکم در بارداری توصیه نمی‌شود پس چگونه باید در دوره‌ی بارداری خوابید؟
یکی از بهترین حالت‌های خواب در دوره‌ی بارداری خوابیدن به پهلو است. یعنی در این صورت می‌توانید به پهلوی راست و یا به پهلوی چپ بخوابید ولی بین این دو وضعیت، خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است. همچنین این حالت خواب حداکثر جریان خون و مواد مغذی که به رشد و نمو صحیح کودکتان کمک می‌کند را تضمین خواهد کرد. اگر هنوز در رخت خوابتان غلت می‌زنید و نمی‌توانید یک حالت راحت و مناسبی را برای خوابیدن پیدا کنید، توصیه‌های که در ادامه آمده‌اند مطمئناً به شما کمک خواهد کرد یک خواب آرامی را در شب تجربه کنید.
- سعی کنید از بالشتک‌های حمایتی و متکاها برای راحتی‌تان استفاده کنید؛ می‌توانید این بالش‌ها را جایی که به حمایت اضافی نیاز دارید قرار دهید.
- سعی کنید چند دقیقه قبل از خواب خودتان را آرام کنید. زمانی را تنها باشید و آرامش داشته باشید و سعی کنید بدنتان را برای خواب آماده کنید.
- اگر واقعاً خوابیدن برایتان سخت شده است می‌توانید به موسیقی آرامش بخش و تسکین دهنده گوش دهید.
- یک حمام آب گرم چند دقیقه قبل از خواب نیز می‌تواند یک ایده‌ی خوبی باشد. این کار باعث آرامش اعصابتان شده و به خواب بهترتان کمک خواهد کرد.
- یک ماساژ آرام‌بخش توسط همسرتان نیز می‌تواند خواب آرامی را به دنبال داشته باشد.
- سعی کنید برنامه‌ی خوابتان منظم باشد، هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و بخوابید. این کار باعث خواب آرام و سریع شما می‌شود.
و در نهایت برای اینکه در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری خواب خوب و راحتی داشته باشید به شما توصیه می‌شود حتی در سه ماهه‌ی اول بارداری که خوابیدن بر روی شکم ضرری ندارد، حالت خوابتان را تغییر دهید و به پهلو بخوابید.
مضرات دمر خوابیدن در بارداری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم