صادرات گمرک پلدشت به 30 میلیون دلار رسید


صادرات گمرک پلدشت به 30 میلیون دلار رسید

ارومیه - ایرنا - مدیر گمرک پلدشت گفت: صادرات کالا از این گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون به 30 میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش ارزی دارد.

اکبر احمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی این مدت از طریق این مرز پنج میلیارد و 700 میلیون دلار کالا ترانزیت شد که نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزش صادرات 2 برابر و از لحاظ میزان ترانزیت 100 درصد افزایش دارد.
وی افزود: عمده محصولات صادراتی و ترانزیتی از گمرک پلدشت شامل محصولات کشاورزی و لبنی، پتروشیمی، پلاستیکی، آهن آلات و مس، پنبه، کاشی و سرامیک و لوازم ساختمانی است.
وی اضافه کرد: در این مدت 220 هزار مسافر خارجی نیز از طریق مرز پلدشت وارد کشور شدند که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش دارد.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت گمرک پلدشت از اول بهمن امسال از 12 ساعت به 16 ساعت در هر شبانه روز افزایش پیدا می کند، اضافه کرد: این گمرک از لحاظ صادرات کالا در میان گمرکات استان پس از بازرگان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: با تداوم این روند پیش بینی می شود تا صادرات کالا از گمرک صنم بلاغی پلدشت تا پایان سال جاری به بیش از 25 میلیون دلار برسد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و به ‌دلیل دارا بودن پنج پایانه و 9 گمرک مرزی ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی دارد؛ در این میان پایانه و گمرک پلدشت با وجود ظرفیت های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.
پلدشت در 47 کیلومتری غرب ماکو و شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی واقع است و در سال 1388 از ماکو جدا شد و به جمع 17 شهرستان این استان پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.
مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.
7132/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا