ثبت ملی سه اثر تاریخی منقول در استان مرکزی


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 2 صندوق و یک درب چوبی، جدیدترین آثار منقول ثبت شده این استان هستند. به گزارش فارس، علیرضا ایزدی در تشریح این خبر گفت: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از...

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 2 صندوق و یک درب چوبی، جدیدترین آثار منقول ثبت شده این استان هستند.

به گزارش فارس، علیرضا ایزدی در تشریح این خبر گفت: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره کل است که مستند سازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین جهت ثبت یک اثر تاریخی به بالا بردن سطح دانش از دوره های مختلف تاریخی استان و آثار به دست آمده از آن دوره ها می انجامد.

ایزدی افزود: گرچه به دلیل کمبود اعتبار توانایی مرمت و یا احیا کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاهی این مسأله مورد انتقاد نیز وارد می‌شود اما نمی‌توان اثر و یا آثاری را ثبت نکرد به بهانه آنکه اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد. منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر اولین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می شود و این امر در حقیقت پیش نیاز مرمت آثار و ابنیه است.

وی در ادامه گفت: استان مرکزی از استان های پیشرو کشور در ثبت آثار ملی است که در جدیدترین این ثبت ها، سه اثر منقول متعلق به شهرهای تفرش، محلات و خمین را به ثبت رسانده است.

این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به 710 خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به 920 خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب آباد خمین متعلق به 970 خورشیدی است که هر یک شاخصه های منحصر بفردی را به خود اختصاص داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟