گفت‌وگوی ایران و طالبان برای خنثی کردن توطئه بانیان داعش است/ خطراتی بدتر از طالبان را در افغانستان می‌بینیم/ مذاکرات در هماهنگی کامل با دولت افغانستان انجام شد


گفت‌وگوی ایران و طالبان برای خنثی کردن توطئه بانیان داعش است/ خطراتی بدتر از طالبان را در افغانستان می‌بینیم/ مذاکرات در هماهنگی کامل با دولت افغانستان انجام شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گفت‌وگوی ایران با طالبان در راستای حفظ ثبات در افغانستان و توطئه بانیان داعش در این کشور صورت گرفت.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ،‌ درباره مذاکرات ایران با طالبان با بیان اینکه باید بپذیرم مذاکره به معنای دوست شدن نیست، گفت: عالم سیاست اینگونه است کشوری که به مذاکره «نه» بگوید عرصه‌ای از عرصه‌های سیاست را از دست می‌دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای تاکید کرد: مذاکره به معنای به رسمیت شناختن و دوست شدن نیست. ممکن است منتهی به رفع اختلاف شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با طالبان اختلافات و تنش‌هایی جدی داشته است که به دلایل تاریخی از بین رفته است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با اشاره به شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی در افغانستان گفت: مانند موضوع شهادت دیپلمات و خبرنگار ایرانی که با کشته شدن عاملان این جنایت این پرونده حداقل در این زمینه از بین رفت ولی بحث‌های حقوقی‌اش بین ایران و طالبان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر طالبان به یک قدرت در افغانستان تبدیل شده است، عنوان کرد: جمهوری ایران موارد و خطرات از طالبان بدتر را در افغانستان می‌بیند، سیاستی که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند و انتقال سران داعش به این کشور و تلاش برای ایجاد یک شرایط جدید در منطقه مساله‌ای است که ما می‌بینیم.

فلاحت پیشه افزود: در یک چنین شرایطی طبیعتا معتقدیم باید علیه موجودیت جدید داعش که در حال شکل‌گیری است با طالبان همکاری داشته باشیم به همین دلیل ایران رسما این مذاکره را اعلام و از آن دفاع کرد.

وی تاکید کرد: حضور ایران در کل منطقه مبتنی بر پایمردی و مساعی جملیه بوده و باید گفت این حضور باثبات است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی ایران با طالبان در راستای حفظ ثبات در افغانستان و توطئه بانیان داعش در این کشور صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران باید چگونه توازن را بین دولت رسمی و طالبان برقرار کند،‌ اظهار داشت: همان‌طور مشاهده کردید ایران رسما اعلام کرد که در هماهنگی کامل با دولت افغانستان این مذاکره را انجام داده است و معتقدیم در شرایط کنونی برای مقابله با تهدیدهای خارج از منطقه باید به این کشور نزدیک شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث مهم این است مسائل افغانستان، غیرافغانستانی شود. مانند مسائل کشورهای عراق ، سوریه و یمن که یک تجربه بد را به همراه داشت.

وی ادامه داد: مشاهده کردید از ۸۳ کشور دنیا تروریست‌ها در سوریه آمدند و عملا اوضاع از دست این کشور خارج شد طوری که حتی سوری‌ها هم جمع شدند اما مشکل حل نشد.

فلاحت‌پیشه گفت: در یمن، یمنی‌ها حاضر شدند که پای میز مذاکره بنشینند اما عربستانی‌ها و اماراتی‌ها نیامدند. به هرحال یک تهدیدی شکل گرفته است که دولت افغانستان و طالبان به هم نزدیک شده‌اند تا از غیرافغانی شدن مسائل جلوگیری کنند. ایران هم در مقابله با این تهدید طالبان هم نظر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی