علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟


علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

تب مالت به بیماری هزار چهره معروف بوده و دارای علائم متنوعی است. از جمله علائم تب مالت تب و لرز، درد مفاصل و احساس خستگی، بروز علائمی شبیه سرماخوردگی و عفونت بخش داخلی مغز است. راه‌های انتقال تب مالت و پیشگیری از آن نیز حائز اهمیت است.

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

ستاره |
سرویس سلامت - با شنیدن نام تب مالت اغلب ذهن افراد به این سمت می‌رود که این بیماری مربوط به حیوانات و دام است. در صورتی که باید بگوییم بیماری تب مالت در درجه‌ی اول به وجود آورنده بیماری در حیوانات است، اما می‌تواند به انسان‌ها نیز منتقل شود. در واقع تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است. شما چقدر با بیماری و علائم تب مالت آشنایی دارید؟ با ما همراه باشید که در این مقاله شما را با تب مالت و علائم تب مالت آشنا نموده و در این زمینه اطلاعات شما را بالا ببریم.

تب مالت چیست؟

تب مالت یک بیماری عفونی مسری است که با توجه به اینکه علائم تب مالت متنوع و فراوان است به بیماری هزار چهره معروف شده است. نام دیگر بیماری تب مالت بروسلوز است. بیماری تب مالت به جهت اینکه هم در حیوانات و هم در انسان ایجاد می‌شود، یک بیماری مشترک انسان و دام است. عامل بیماری تب مالت باکتری بروسلا است که می‌تواند باعث ابتلای گروهی از پستانداران اهلی و وحشی به این بیماری گردد.


علائم تب مالت در انسان

تب
بیماری تب مالت معمولا تمام قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نشانه تب بیشتر در عصر و شب به بالاترین حد خود می‌رسد. در اوایل بیماری تب مالت با تب شروع می‌گردد وتا مدت‌ها این علامت همراه فرد است. علائم تب مالت می‌تواند پس از مدتی از بین رفته و به طور مجدد عود نماید. لرز خستگی درد عضلانی سردرد بی اشتهایی

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

کاهش وزن درد مفاصل کمر درد تعریق
بیماری تب مالت با تعریق شبانه شروع می‌گردد و تا چند وقت بجز تعریق شبانه و تب علامت دیگری در فرد بروز نمی‌کند. یبوست درد گلو

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

سرفه خشک درگیر شدن قرنیه چشم ایجاد ضایعات پوستی افسردگی یا درگیر شدن عصب مرکزی درد شکم اختلال خواب بزرگ شدن کبد و طحال التهاب و عفونی شدن بیضه‌ها رنگ پریدگی درد لگن
درد لگن می‌تواند به اندازه‌ای باشد که راه رفتن برای فرد به مشکل بخورد. درد ستون فقرات
این نشانه می‌تواند فرد را زمینگیر نماید. علائم شبیه سرماخوردگی

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

عفونی شدن قسمت درونی قلب (اندوکاردیت)
از جدی‌ترین عوارض تب مالت است. در صورت درمان نکردن اندوکاردیت آسیب به دریچه‌های قلب هم می‌رسد و باعث تخریب آن‌ها می‌گردد. این علامت یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در رابطه با مرگ و میر است. بزرگ شدن غدد لنفاوی التهاب مفاصل
در صورت مزمن شدن بیماری تب مالت، علائم تب مالت به صورت خفیف، ولی پیوسته تکرار شده و همراه فرد هستند. همچنین مزمن شدن این بیماری سبب پایدار شدن علائم تب مالت در چند سال می‌گردد. خستگی، تب، ورم مهره‌های ستون فقرات و آرتریت از علائم بلند مدت تب مالت است. دستگاه عصبی مرکزی و قسمت‌های داخلی قلب نیز در صورت ایجاد عفونت‌های شدید با مشکل مواجه می‌گردند.

علائم تب مالت در دام

بیماری تب مالت باعث سقط جنین در دام می‌گردد. میزان شیر در دام به دلیل بروز این بیماری کاهش می‌یابد. بیماری تب مالت عقیمی و نازایی دام‌ها را به دنبال دارد.

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

راه‌های انتقال بیماری تب مالت

در انتقال بیماری تب مالت شیر خام، بستنی‌های سنتی و پنیر‌های محلی غیر پاستوریزه نقش بسزایی دارند. این باکتری همچنین از طریق گوشت نپخته و خام حیوانات آلوده به باکتری مولد بیماری تب مالت وارد بدن انسان می‌شود. در رابطه با انتقال بیماری توسط افراد مختلف نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی تماس با فرد یا اشیاء آلوده را باعث انتقال بیماری می‌دانند، اما بعضی‌ها تماس با فرد مبتلا را دلیلی برای انتقال بیماری تب مالت نمی‌دانند. ممکن است در موارد معدود زنان در هنگام زایمان و یا از طریق شیر دادن به نوزادشان بیماری تب مالت را انتقال دهند. به ندرت ممکن است بیماری تب مالت از طریق تزریق خون آلوده، پیوند مغز استخوان و فعالیت‌های جنسی انتقال پیدا کند. از دیگر راه‌های انتقال بیماری تب مالت تماس مستقیم است. اگر چنانچه باکتری در خون، اسپرم و یا جفت حیوان وجود داشته باشد حیوان مبتلا به بیماری تب مالت بوده و می‌تواند از طریق یک بریدگی، زخم و یا جراحت به جریان خون شما وارد شده و از این طریق شما را نیز آلوده نماید. از آنجا که انتقال تب مالت از طریق تماس طبیعی و معمولی افراد با حیوانات خانگی خود، بازی کردن، لمس کردن و برس کشیدن صورت نمی‌گیرد، در نتیجه افراد از حیوانات خانگی خود به ندرت تب مالت می‌گیرند. همچنین استنشاق باکتری بروسلا توسط کشاورزان، کارگران، و تکنسین‌های آزمایشگاه می‌تواند باعث انتقال بیماری تب مالت گردد به این دلیل که این باکتری خیلی راحت در هوا پخش می‌گردد.
علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

علائم تب مالت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟


توصیه های کلی برای پیشگیری از تب مالت

برای پیشگیری از بیماری تب مالت از مصرف محصولات لبنی که غیر پاستوریزه و آلوده باشند خودداری فرمائید. اجازه دهید گوشت به طور کامل پخته شود. به واکسینه کردن حیوانات بومی بپردازید. اگر دام‌پزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، درهنگام دست‌زدن به حیوانات مریض یا مرده یا بافت حیوانی و یا هنگام کمک‌ به وضع حمل یک حیوان، حتما دستکش‌های لاستیکی بپوشید. در مکان‌هایی مثل کشتارگاه‌ها بایستی نکات بهداشتی و حفاظتی لازم انجام گردد. از جمله این اعمال جدا نمودن کشتار از سایر بخش‌های کشتارگاه و استفاده کردن و پوشیدن لباس‌های محافظتی است.


آیا شما با علائم بیماری تب مالت آشنایی دارید؟ تجربیاتتان در این زمینه چیست؟ می‌توانید در قسمت "ارسال نظر" ما و مخاطبان ستاره را در تجربیات خود سهیم و از نظرات خود مطلع گردانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس