فرشتگان سفیدپوش اسوه صبر و بردباری


فرشتگان سفیدپوش اسوه صبر و بردباری

زاهدان - ایرنا - «پرستاران»؛ فرشتگان رحمت خداوند در زمین که صبر و حوصله را از بانوی صبر و استقامت حضرت زینب (س) آموخته اند با وجود مشکلات عدیده خدمت بی منت و بی ادعا به بیماران را سرلوحه کار خویش قرار داده اند تا تسکین دهنده درد دردمندان باشند و امید را در دل آنان زنده نگه دارند.

به گزارش ایرنا هیچ کلامی نمی تواند عمق تلاش های کادر پرتوان پرستاری را شرح دهد چرا که هر آنچه در این مسیر اتفاق می افتد حاصل عشق به خدمت و کوشش برای صحت بیمار است.
بخش های مختلف نظام سلامت همانند زنجیره ای به هم پیوسته برای ارائه خدمات هر چه بهتر و مطلوب تر به جامعه تلاش می کنند و در این میان پرستاران از مهمترین حلقه های این زنجیره محسوب می شوند.
فرشتگان سفید پوش با وجود مشقت های فراوان که بر کسی پوشیده نیست بی وقفه با عشق و علاقه وصف ناشدنی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی به تسکین درد بیماران مشغول هستند و مشکلات مختلف خللی در کارشان ایجاد نمی کند.
به گفته یکی از پرستاران؛ طرح بزرگ تحول نظام سلامت گرچه با نیروی انسانی موجود به اجرا در آمده و کار پرستاران و کادر درمانی را به مراتب بیشتر کرده اما به سبب اینکه بسیاری از مشکلات درمانی مردم را بهبود بخشیده باعث خرسندی ما شده و فشار کار هیچ تاثیری در ارائه خدمات نداشته است.
یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان در وصف پرستاران گفت: پرستاری بزرگترین افتخاریست که نصیب هر کسی نمی شود، تنها افراد صبور، دلسوز، عاشق و بردبار پا به این عرصه می گذارند و از هیچ سختی و بی مهری گلایه نمی کنند.
وی که خود را محمد یعقوبی معرفی کرد، افزود: چند روزیست که به علت بیماری در این بیمارستان بستری هستم برخی برخوردهای تند همراهان بیماران با پرستاران را دیدم اما صبر و شکیبایی کادر پرستاری و بهیاری این بیمارستان بسیار قابل تقدیر است زیرا برخوردهای تند و خشن را با مهربانی و حوصله پاسخ می دهند.
یکی از همراهان بیمار به خبرنگار ایرنا گفت: دو روز پیش به علت تصادف دوستم به این بیمارستان آمدم در لحظه نخست به علت فشا روحی ناشی از مشاهده وضعیت وخیم بیمارم با پزشک و پرستاران به تندی و خشونت برخورد کردم اما وقتی آرامش و صبر آنان را دیدم شرمنده شدم.
رحمان عیسی زاده افزود: امروز از یکی از همین پرستارانی که با آنان با خشونت برخورد کردم پرسیدم چرا در مقابل حرکت ناشایستم تندی نکردید و با متانت پاسخ دادید؟ گفت؛ کادر پرستاری و درمانی همواره ناراحتی روحی و فشار عصبی همراهان بیماران را درک می کنند و با صبر و بردباری برای بهبودی بیمار تلاش می کنند و هیچگاه این عصبانیت را با عصبانیت پاسخ نمی دهند.
وی تصریح کرد: هر کسی نمی تواند این همه فشار روحی و عصبی را تحمل کند، به یقین خداوند به پرستاران چنان صبر و حوصله ای عطا کرده است که در طول شبانه روز بدون توجه به بی مهری ها و حتی ناسزاگویی های برخی همراهان بیماران با جدیت و عاشقانه به پرستاری از بیماران می پردازند و این خود افتخار بزرگی محسوب می شود و بهشت برای این عزیزان کمترین اجر و پاداش است.

** حضرت زینب (س) بزرگترین الگوی پرستاران
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تبریک سالروز ولادت با سعادت بانوی قهرمان کربلا و پرچمدار نهضت حسینی(ع) گفت: حضرت زینب(س) اسوه پرهیزگاری، صبر و استقامت است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: سالروز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده تا فرصت مغتنمی برای قدردانی از پرستارانی باشد که لحظه های زندگی خود را با صبر، حوصله و تحمل سختی های زیاد برای خدمت به انسان های نیازمند سپری می کنند.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 30 درصد کار درمانی بر عهده پزشکان و بیش از 70 درصد برعهده پرستاران است باید مردم همواره قدردان زحمات این تلاشگران عرصه سلامت باشند.

**افتخار پرستاران پیروی از بانوی صبر و استقامت است
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: بزرگترین افتخار پرستاران به عنوان تلاشگران عرصه سلامت پیروی از بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری (س) است که با تاسی از آموزه های الهی همواره در تلاش برای کاهش درد و رنج بیماران هستند.
علیرضا سندگل افزود: پرستاران بزرگترین، موثرترین و کلیدی ترین گروه در نظام سلامت به شمار می روند و در بهبود حال بیماران نقش بسیار موثری دارند.
وی با بیان اینکه عدالت در رسیدگی به وضعیت بیماران از شاخص های مهم پرستاران بشمار می رود افزود: شغل پرستاری یک هنر و عبادت محسوب می شود به طوری که آنان در کنار خدمات حساس خود سیره و صفات الهی حضرت زینب(س) را در زندگی و خدمت جاری و ساری می کنند.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مشکلات حوزه پرستاری گفت: کمبود تعداد پرستاران یکی از معضلات این حوزه بشمار می رود به طوری که در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه به شدت این کمبود احساس می شود.
سندگل افزود: هم اینک در 9 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هزار و 852 کادر پرستاری به صورت شبانه روز درحال ارائه خدمت به بیماران هستند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که ضریب تخت به نسبت پرستار در این دانشگاه بسیار پایین است به شدت نیازمند افزایش تعداد پرستار هستیم.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بر اساس میانگین کشوری باید برای هر تخت 2 پرستار در بیمارستان ها حضور داشته باشند که این آمار در حوزه این دانشگاه با توجه به کمبود این کادر زحمت کش بسیار کمتر است.
سندگل گفت: کمبود پرستار ضمن تحت تاثیر قرار دادن خدمات به بیماران سبب ایجاد فرسودگی شغلی در این کادر مهم درمانی می شود.
وی افزود: همچنین در کنار کمبود پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان دچار کمبود دانش آموخته رشته پرستاری در سیستان و بلوچستان هستیم که ضروری است تعداد این دانشجویان افزایش یابد.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از آنجایی که جامعه در حال پیش رفت به سمت سالمندی است زمینه برای ایجاد کلنیک های ویژه این قشر و مراقبت در منزل در آینده نزدیک به شدت احساس می شود.
وی افزود: این در حالیست که در سیستان و بلوچستان همزمان با افزایش سالمندی شاهد رشد جمعیت جوان هستیم که همین مساله زمینه وقوع حوادث مختلف از جمله آمار تصادف های جاده ای و پر ریسک را افزایش داده و در این میان لزوم افزایش تعداد پرستاران بشدت احساس می شود.
سندگل اضافه کرد: ضروری است معماری مجدد در نظام سلامت در حوزه پرستاری انجام شود.
وی بر اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری برای بهبود معیشت پرستاران تاکید کرد.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با اجرای طرح سلامت تحول عظیمی در حوزه زیر ساخت های بهداشتی و درمانی کشور و به تبع آن سیستان و بلوچستان ایجاد شد که این امر حجم فعالیت را برای پرستاران بیشتر اما تغییری در معیشت آنان ایجاد نکرده است.
وی با بیان اینکه زبان تشکر و قدردانی از پرستاران در جامعه ما کمتر دیده می شود گفت: چه زیباست از پرستارانی که در مدت مریضی بیماران با صبر و حوصله، برخورد مناسب و حسن خلق و دلسوزی تمام تلاش خود را برای بهبود حال بیماران بکار می گیرند پس از بازیافت سلامت به صورت لفظی از این فرشتگان سفید پوش قدردانی شود.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از آغاز طرح غربالگری سلامت در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: در این طرح تمام افراد بالای 30 سال می توانند با مراجعه به بیمارستان ها از لحاظ پرفشاری خون و حجم توده بدنی غربالگری شده و آموزش های سبک زندگی سالم را فرا گیرند.
وی افزود: چاقی و فشار خون 2عامل مهم ابتلاء مردم به بیماری های مزمن است که باید در راستای پیشگیری از آن اقدام شود.
سندگل با تاکید بر نقش موثر پرستاران در ارائه آموزش های مرتبط با سبک زندگی سالم تصریح کرد: در این هفته جامعه پرستاری برای ارتقاء سواد سلامت مردم تلاش می کنند.
وی افزود: شهروندان می توانند تا 26 دی صبح ها از ساعت 8 تا 12 و عصرها از ساعت 14 تا 16 به بیمارستان ها برای غربالگری سلامت مراجعه کنند.
7316 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق