بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان


بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

از همان زمان که نخستین بار صدا به تصاویر متحرک افزوده شد، فیلم و موسیقی با یکدیگر ترکیبی طبیعی را شکل داده‌اند. خواه یک درام احساسی و گریه‌آور، یا فیلمی اکشن و سراسر هیجانی، خواه یک کمدی که تماشاگر را از خنده روده‌بر می‌کند، موسیقی مناسب در لحظه‌ی مناسب همواره می‌تواند تاثیر یک صحنه را صد چندان کند. گذشته از این‌ها، بسیاری از موسیقی‌هایی که برای...

از همان زمان که نخستین بار صدا به تصاویر متحرک افزوده شد، فیلم و موسیقی با یکدیگر ترکیبی طبیعی را شکل داده‌اند. خواه یک درام احساسی و گریه‌آور، یا فیلمی اکشن و سراسر هیجانی، خواه یک کمدی که تماشاگر را از خنده روده‌بر می‌کند، موسیقی مناسب در لحظه‌ی مناسب همواره می‌تواند تاثیر یک صحنه را صد چندان کند. گذشته از این‌ها، بسیاری از موسیقی‌هایی که برای فیلم نوشته شده‌اند، به تنهایی توانسته‌اند آن چنان محبوبیتی پیدا کنند که فیلم‌هایی را که از آن‌ها الهام گرفته‌اند نیز تحت‌الشعاع قرار دهند. با نزدیک شدن به برگزاری مراسم اسکار در سال جدید، سایت بازده قصد دارد به معرفی ۵۰ بهترین موسیقی فیلم بپردازد که از پرده‌ی نقره‌ای برخاسته‌اند و به فهرست ۵۰ بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان راه یافته‌اند.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

این رتبه‌بندی بر اساس عملکرد واقعی هر آهنگ در جدول هفتگی ۱۰۰ برترین موسیقی مجله‌ی بیلبورد تهیه شده است. این موسیقی‌ها به صورت معکوس رتبه‌بندی شده‌اند؛ به این معنی که موسیقی شماره‌ی ۱ دارای بیش‌ترین محبوبیت و موسیقی شماره‌ی ۵۰ در مقایسه با سایر موارد موجود در این فهرست حائز کم‌ترین محبوبیت بوده است. جهت اطمینان از رتبه‌بندی منصفانه‌ی برترین موسیقی‌ها در هر دوره‌ی تاریخی، برای محاسبه‌ی تفاوت‌های جمعیتی در سال‌های دور، برخی چارچوب‌های زمانی خاصی برای موسیقی‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۵۰. “Check On It”

‌چک‌اش کن‌“‌، بیانسه – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت پنج هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۴/۲/۲۰۰۶

این آهنگ بیانسه قرار بود موسیقی متن فیلم پلنگ صورتی (The Pink Panther) باشد که در ۲۰۰۶ با همکاری استیو مارتین بازتولید شد. ولی در عوض، این آهنگ در تیتراژ پایانی فیلم پخش شد و به همراه موزیک ویدئویی با کارگردانی هایپ ویلیامز به محبوبیت بالایی دست یافت.

۴۹. “Wind Beneath My Wings”

“‌باد در زیر بال‌های من‌”‌، بت میدلر – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۰/۶/۱۹۸۹

این آهنگ که در ۱۹۸۲ توسط جف سیلبار و لری هنلی نوشته شد، توسط شماری از هنرمندان نظیر شینا ایستون و گلادیس نایت ضبط و استفاده شد. ولی بزرگ‌ترین موفقیت این آهنگ در ۱۹۸۹ با اجرای بت میدلر، روی صحنه‌ی تکان‌دهنده‌ای از ساحل‌ها (Beaches) به دست آمد؛ این آهنگ توانست جایزه‌ی گرمی بهترین موسیقی و ضبط را از آن خود کند.

۴۸. “Two Hearts”

“‌دو قلب‌”‌، فیل کالینز – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۱/۱/۱۹۸۹

فیل کالینز در یک فیلم گانگستری به نام Buster به ایفای نقش پرداخت؛ این فیلم بر اساس داستانی واقعی برگرفته از سرقت یک قطار بزرگ در انگلیس ساخته شد. فیل کالینز با دو تک آهنگ به موسیقی متن این فیلم کمک کرد؛ آهنگ‌هایی که در زمان خود هر کدام شماره‌ی یک بودند؛ ‌”‌دو قلب‌”‌ و ‌”‌نوع شگفت‌انگیزی از عشق‌”‌ (A Groovy Kind of Love). ولی آهنگ “‌دو قلب‌”‌ موفق به دریافت نامزدی اسکار و برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شد.

۴۷. “Cradle of Love”

“‌گهواره‌ای از عشق‌”‌، بیلی آیدل – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۲، تاریخ اوج محبوبیت: ۴/۸/۱۹۹۰

این موسیقی یکی از موفق‌ترین تک آهنگ‌های بیلی آیدل است که تا حدود موفقیت‌اش را مدیون دیوید فینچری است که کارگردانی موزیک ویدئوی‌اش را به عهده گرفت. البته موفقیت این آهنگ علی‌رغم بازی نه چندان به یاد ماندنی اندرو دایس کلی در این فیلم به دست آمد.

۴۶. “Shakedown”

باب سیگر – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۱/۸/۱۹۸۷

موسیقی فیلم پلیس بورلی هیلز ۲ تنها تک آهنگ باب سیگر است که جزء برترین‌های هفته قرار گرفت، و در مراسم اسکار توسط لیتل ریچارد اجرا، و نامزد بهترین ترانه‌ی غیر اقتباسی شد.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۴۵. “Maniac”

“‌دیوانه‌”‌، مایکل سمبلو – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۰/۹/۱۹۸۳

این آهنگ هیجان‌انگیز مایکل سمبلو برای جنیفر بیلز گزینه‌ای عالی بود که در صحنه‌های تمرین رقص در فیلم فلش‌دنس (Flashdance) بتواند روی حرکات رقص خود کار کند؛ البته این اثر، بعدها، در فیلم تامی کوچولو (Tommy Boy)، در صحنه‌ای که کریس فارلی در پمپ بنزین با شلنگ آب در حال پاک کردن گل و لای از بدن‌اش بود، به شکل کمدی نیز اجرا شد.

۴۴. “Kiss”

“‌بوسه‌”‌، پرینس و گروه The Revolution – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۹/۴/۱۹۸۳

پرینس، دو سال بعد از موفقیت باران ارغوانی (Purple Rain)، فیلم Under the Cherry Moon را نیز کارگردانی کرد و در آن به ایفای نقش نیز پرداخت. آهنگ “‌بوسه‌”‌ تک آهنگی فوق‌العاده‌ و جدای از ویدئوی آلبوم باران ارغوانی بود که برای فیلم رژه (Parade): آهنگی برای ویدئوی Under the Cherry Moon منتشر شد، و توانست برای بهترین اجرای R B به صورت گروهی یا دو نفره، چهارمین جایزه‌ی گرمی را برای پرینس به همراه بیاورد.

۴۳. “St. Elmo’s Fire (Man In Motion)”

“‌آتش سنت المو‌”‌، جان پار – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۷/۹/۱۹۸۵

جان پار و دیوید فاستر، در اصل، این سرود را درباره‌ی پیر شدن و رویارویی با دشواری‌های ورزشکار معلولی به نام ریک هانسن ساختند. این ورزشکار معلول دور دنیا را روی یک صندلی چرخدار سفر کرد؛ این سفر “‌تور انسان در حرکت‌”‌ نام گرفت. این تک آهنگ، پس از موفقیت‌اش در فیلم Brat Pack، به مدت دو هفته به عنوان آهنگ شماره‌ی ۱ مجله‌ی بیلبورد انتخاب شد.

۴۲. “Don’t You (Forget About Me)”

“‌فراموش‌ام نکن‌”، گروه سیمپل مایندز – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۸/۵/۱۹۸۵ ‌

بیلی آیدل، برایان فری، و سای کرنین از گروه The Fixx همگی از ضبط این آهنگ سر باز زدند تا این‌که یک گروه راک اسکاتلندی به نام سیمپل مایندز این کار را عهده‌دار شد. البته آن‌ها هم در ابتدا مایل به ضبط این اثر نبودند. سپس، جان هیوز این آهنگ را در تیتراژ پایانی فیلم کلوپ صبحانه (The Breakfast Club) استفاده کرد تا “‌فراموش‌ام نکن‌” به یکی از ماندگارترین تصاویر برای هر نوجوانی تبدیل شود که این فیلم را دیده است.

۴۱. “9 To 5”

‌”‌نه تا پنج‌”‌، دالی پارتن – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۱/۲/۱۹۸۱

دالی پارتن حرفه‌ی هنرپیشگی‌اش را در کنار لی‌لی تاملین و جین فوندا، در فیلمی به نام ‌نه تا پنج‌ (9 to 5) آغاز کرد؛ این فیلم کمدی به بیان توانایی‌های زنان در محیط کار پرداخته‌ است. این آهنگ برنده‌ی دو جایزه‌ی گرمی شد.

۴۰. Don’t Let Go (Love)

“‌نگذار عشق از دست برود‌”‌، گروه En Vogue – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۲، تاریخ اوج محبوبیت: ۱/۱۸/۱۹۹۷

زنان گروه En Vogue یکی از بهترین تک آهنگ‌های‌شان را برای موسیقی فیلم جنایی Set It Off اجرا کردند. در این فیلم بازیگرانی نظیر ویویکا ای فاکس، کویین لطیفه، جیدا پینکت اسمیت شرکت داشتند. این آهنگ به رتبه‌ی دوم رسید، و از این نظر، با دو آهنگ دیگر این گروه به نام‌های “My Lovin’ (You’re Never Gonna Get It)” و “Hold on” که به ترتیب در ۱۹۹۲ و ۱۹۹۰ حائز رتبه‌ی دوم شده بودند، به رقابت پرداخت.

۳۹. “Stay (I Missed You)”

“‌بمان! دلتنگ‌ات هستم‌”‌، لیسا لوب و گروه Nine Stories – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۶/۸/۱۹۹۴

لیسا لوب چنین فرصت موفقیتی را مدیون همسایه‌ی رو به روی‌اش، اتان هاوک، است که در فیلم محبوب نسل انفجار جمعیت به نام تلخی‌های واقعیت در مقابل وینونا رایدر ایفای نقش کرد. اتان هاوک باعث شد این آهنگ در تیتراژ پایانی این فیلم به نمایش در آید و موزیک ویدئوی این آهنگ را نیز کارگردانی کرد.

۳۸. “Blaze Of Glory”

“‌شکوه افتخار‌”‌، جان بون جووی – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۸/۹/۱۹۹۰

با این‌که در اصل، قرار بود آهنگ “‌مرده یا زنده‌‌” (Wanted Dead or Alive ) جان بون جووی برای فیلم ‌اسلحه‌های جوان ۲‌‌(Young Guns II) انتخاب شود، این خواننده تمایل داشته آهنگی ضبط کند که دقیقا درباره‌ی آدم‌های هفت‌تیرکش باشد. نتیجه‌ی این تلاش به بهترین تک آهنگ بوی جووی تبدیل شد که در خارج از گروه‌اش ساخته بود.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۳۷. “Kiss From A Rose”

‌بوسه از گل سرخ‌“‌، سیل – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۶/۸/۱۹۹۵

وقتی جوئل شوماخر برای تیتراژ پایانی فیلم بتمن برای همیشه (Batman Forever) با حضور وال کیلمر، از آهنگ “‌بوسه‌ از گل سرخ‌”‌ سیل هنری استفاده کرد، این آهنگ را به صدر ۱۰۰ برترین آهنگ هفته در تابستان ۱۹۹۵ رساند.

۳۶. “Ghostbusters”

‌شکارچیان روح‌“‌، ری پارکر جونیور – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۱/۸/۱۹۸۴

پارکر، در اصل، این آهنگ را به عنوان یک آگهی بازرگانی ارزان قیمت در فیلم شکارچیان روح (Ghostbuster) نوشت که در موزیک ویدئوی آن، هنرمندانی نظیر چوی چیس، جون کندی، دنی دویتو و بسیاری دیگر از هنرپیشه‌های کمدی به صورت افتخاری حضور داشتند. پارکر و سایر عوامل این موزیک ویدئو به دلیل وجود شباهت‌هایی با اثری از هوی لویس به نام “‌داروی جدیدی می‌خواهم‌”‌ (I Want a New Drug) به دادگاه احضار شدند، ولی این غائله ختم به خیر شد. این آهنگ ری پارکر جونیو نامزد جایزه‌ی اسکار شد؛ وی در این آهنگ برای همیشه به همه می‌گوید، “‌وقتی در همسایگی‌تان چیز عجیب و غریبی وجود دارد، باید چه کسی را صدا بزنید!‌”‌

۳۵. “Magic”

“‌جادو‌”‌، الیویا نیوتن جان – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت چهار هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲/۸/۱۹۸۰

فیلم زانادو (Xanadu) در ۱۹۸۰ که در آن، نیوتن جان به عنوان الهه‌ی شعر و موسیقی به یک هنرمند کمک می‌کند تا کلوپ شبانه‌ای تاسیس کند، باعث محبوبیت این آهنگ پاپ شد. آهنگ “‌جادو‌”‌ تا وقتی که در همان سال، نیوتن آهنگ پر سر و صدای دیگری به عنوان ‌”‌فیزیکال‌”‌ (Physical) را منتشر کند، به عنوان بهترین آهنگ این خوانند شناخته ‌می‌شد.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۳۴. “La Bamba”

“‌لا بامبا‌“‌، گروه راک لوس لوبوس – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۹/۸/۱۹۸۷

لو دایموند فیلیپس، در این فیلم، در نقش ستاره‌ای جوان به نام ریچی ولنس بازی می‌کند که با گروه راک لوس لوبوس به موفقیت می‌رسد. ف کارلوس سانتانا نیز یکی از آهنگسازان حاضر در این فیلم است. گروه لوس لوبوس برای موسیقی این فیلم، تک آهنگ ولنس را که در ۱۹۵۸ اجرا کرده بود، به روز رسانی کردند. این آهنگ که بر اساس موسیقی سنتی مکزیک ساخته شده است، مدت‌ها در صدر ۱۰۰ برترین آهنگ‌ها قرار داشت.

۳۳. “I Just Called To Say I Love You”

“‌فقط صدای‌ات زدم بگویم دوست‌ات دارم‌”‌، استیوی واندر – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۳/۱۰/۱۹۸۴

این آهنگ استیوی واندر بعد از آن‌که به عنوان موسیقی متن فیلم کمدی زن سرخ‌پوش (The Woman In Red) به اجرا در آمد، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ غیر اقتباسی از اسکار و گلدن گلوب شد.

۳۲. “The Power Of Love”

“‌قدرت عشق‌”‌، گروه راک هوی لویس اند نیوز – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۴/۸/۱۹۸۸

در فیلم بازگشت به آینده (Back To The Future)، مارتی مک‌فلای (با بازی مایکل جی فاکس) و اعضای گروه‌اش برای مسابقه‌ی استعدادیابی دبیرستان‌ اجرا کردند؛ در این اجرا، مارتی مک‌فلای با بی‌دقتی و از روی خودستایی این آهنگ را با گیتار تک نوازی کرد. هوی لویس که داور این مسابقه بود، آن‌ها را از صحنه به پایین کشید و گفت، “‌صدای آهنگ‌تان خیلی زیاد است‌”‌. ولی در دنیای واقعی، این آهنگ (که در حقیقت توسط گروه هوی لویس اند نیوز اجرا شد) جدول‌های رتبه‌بندی موسیقی را تکان داد و به صدر جدول بهترین آهنگ‌های هفته رسید.

۳۱. “Nothing’s Gonna Stop Us Now”

“‌حالا هیچ چیز متوقف‌مان نمی‌کند‌”، گروه راک Starship – ‌ بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۴/۴/۱۹۸۷

ترانه‌سرا، آلبرت هامند، با الهام از ازدواج‌اش در آینده‌ی نزدیک، با کمک داین وارن، این آهنگ را برای گروه راک Starship نوشت تا در فیلم کمدی مانکن (Mannequin) در ۱۹۸۷ با بازی اندرو مک‌کارتی و کیم کاترال به اجرا در بیاید. این فیلم ثابت کرد حتی بازیکنان هاکی نیز مجذوب موسیقی پاپ قدرتمند دهه‌ی ۸۰ می‌شوند. مردم مونترال کانادا از این آهنگ الهام گرفتند و سرانجام توانستند در دوره‌ی مسابقات جام استنلی ۱۹۹۳ به موفقیت برسند.

۳۰. “Can’t Help Falling In Love”

“‌نمی‌توانم عاشق نشوم‌”‌، یوبی۴۰ – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت هفت هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۴/۷/۱۹۹۳

نسخه‌ی اصلی این آهنگ که توسط الویس پرسلی اجرا شد، و در فیلمی با بازی خود الویس به نام Blue Hawaii به نمایش در آمد، در میان ۱۰۰ برترین آهنگ‌ها در ۱۹۶۲ رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داد. سی و یک سال بعد، گروه رگی بریتانیایی به نام یوبی۴۰ نسخه‌ی جدیدی را از آن اجرا کرد که به عنوان موسیقی متن فیلم دلهره‌آور سیلور (Sliver) با بازی شارون استون معرفی شد. بازخوانی این آهنگ از نسخه‌ی اصلی آن که توسط الویس پرسلی اجرا شد، پیشی گرفت و به مدت هفت هفته به صدر برترین آهنگ‌ها دست یافت.

۲۹. “Against All Odds (Take A Look At Me Now)”

“‌بر خلاف تمام احتمالات، نگاهی به من بینداز‌”، فیل کالینز ‌- بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۱/۴/۱۹۸۴

وقتی از فیل کالینز خواسته شد برای فیلم بر خلاف تمام احتمالات (Against All Odds) با بازی جف بریجز یک آهنگ تهیه کند، وی به این آهنگ مراجعه کرد؛ آهنگی که در طول جلسات اجرای اولیه‌ و انفرادی آلبوم “‌ارزش اسمی‌”‌ (Face Value) روی آن کار می‌کرد. آهنگ نهایی که به عنوان موسیقی متن این فیلم در ۱۹۸۴ به نمایش در آمد، جایزه‌ی گرمی بهترین آواز پاپ و نامزدی اسکار را به دست آورد.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۲۸. “Footloose”

“‌سبک بار‌”‌، کنی لاگینز – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۳۱/۳/۱۹۸۴

موسیقی متن این فیلم زیبا و عاشقانه – فیلمی به نام سبک بار (Footloose) – با بازی کوین بیکن شامل شماری از آهنگ‌های مشهور از جمله “‌ رسیدن به یک قهرمان‌“‌ اثر بانی تایلر و “‌به خاطر آن پسر بشنو‌”‌ اثر دنیس ویلیامز است، ولی بهترین این آهنگ‌ها متعلق به کنی لاگینز است.

۲۷. “Separate Lives”

“‌زندگی‌های جدا‌”‌، فیل کالینز و مریلین مارتین – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۳۰/۱۱/۱۹۸۵

فیلم شب‌های روشن (White Nights) با بازی میخاییل باریشنیکوف و گرگوری هاینز، داستان دو رقصنده است که تلاش می‌کنند از کشور شوروی سابق فرار کنند. “‌زندگی‌های جدا‌” نامزد جایزه‌ی اسکار شد، ولی این جایزه را به آهنگی دیگری متعلق به همین فیلم (شب‌های روشن‌) واگذار کرد؛ آهنگ “‌بگو تو، بگو من‌”‌ (Say You, Say Me) اثر لیونل ریچی.

۲۶. “Crazy For You”

‌مجنون تو‌“‌، مدونا – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۱/۵/۱۹۸۵

تهیه‌ کنندگان فیلم در جستجوی آینده (Vision Quest) برای صحنه‌ای که دو ستاره‌ی این فیلم، متیو موداین و لیندا فیورنتینو در یک کلوپ با یکدیگر ملاقات می‌کنند، به دنبال یک موسیقی مناسب می‌گشتند، و در نهایت، به آهنگ “‌مجنون تو‌”‌ اثر مدونا رسیدند. این ترانه‌ی افسانه‌ای از مدونا دومین تک آهنگ از این خواننده بود که به رتبه‌ی یک رسید و هم‌چنین، نخستین آهنگی بود که نامزد جایزه‌ی گرمی شد.

۲۵. “Arthur’s Theme (Best That You Can Do)”

“آهنگ فیلم آرتور (بهترین کاری که می‌توانید بکنی)‌”‌، کریستوفر کراس – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۷/۱۰/۱۹۸۱

با این‌که فیلم کمدی آرتور (Arthur) دارای هنرمندان بزرگی نظیر لایزا مینلی و دادلی مور است، بیش‌تر نگاه‌ها و تعریف‌ها معطوف کریستوفر کراس، خواننده‌ی آهنگ فیلم شد. این آهنگ که با کمک برت بکراک نوشته شد، دقیقا بازتاب کننده‌ی موضوع فیلم بود و در نهایت، در ۱۹۸۱ برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و گلدن گلوب شد.

۲۴. “I Wanna Sex You Up”

“‌می‌خواهم جذاب‌ات کنم‌”، گروه Color Me Badd – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۲، تاریخ اوج محبوبیت: ۸/۶/۱۹۹۱

شاید عجیب به نظر برسد که این گروه R B متعلق به شهر اکلاهما برای درامی درباره‌ی شهر بزرگ و پر از آلودگی نیویورک، با بازی وسلی اسنایپس و آیس‌تی بخواهد آهنگی تهیه کند، ولی این اتفاق عجیب در فیلم New Jack City رخ داد. این R B با ضرب آهنگ نسبتا ملایم توانست به صدر جدول بهترین‌ها نزدیک شود.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۲۳. “To Sir With Love”

“‌با عشق، خدمت آقا‌”‌، لولو – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت پنج هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۱/۱۰/۱۹۶۷

فیلم درام احساسی و مدرسه‌ای با عشق، خدمت آقا (To Sir With Love) با بازی سیدنی پوآتیه در نقطه‌ی اوج خود از این آهنگ بهره برد؛ لولو این اثر را در یک کلاس رقص اجرا کرد.

۲۲. “It Must Have Been Love”

‌این باید عشق می‌بود‌“‌، راکست – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دو هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۶/۶/۱۹۹۰

بعد از آن‌که گروه دو نفره‌ی راکست توانست با آهنگ‌های “‌نگاه‌”‌ (The Look) و “‌به قلب‌ات‌ گوش کن‌”‌ (Listen to Your Heart) به صدر جدول بهترین‌های هفته برسد، از آن‌ها خواسته شد برای موسیقی فیلم زن زیبا (Pretty Woman) با بازی جولیا رابرتس آهنگی تهیه کنند و آن‌ها نیز این آهنگ تلخ و شیرین را با موضوع جدایی برای این فیلم انتخاب کردند.

۲۱. “Evergreen”

“‌همیشه سبز‌”‌، باربارا استرایسند – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۵/۳/۱۹۷۷

در فیلم ستاره‌ای متولد شده ‌است (A Star Is Born)، باربارا استرایسند در نقش خواننده‌ای پرتلاش ظاهر می‌شود که با موسیقیدانی موفق با بازی کریس کریستوفرسون ملاقات می‌کند. استرایسند از نظر هنر تقلید از زندگی واقعی برای ایفای نقش در این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شد، و مدتی بعد در زندگی واقعی‌اش نیز، آهنگ “‌همیشه سبز‌”‌ به جایزه‌ی سال گرمی و هم‌چنین اسکار دست یافت.

۲۰. “Lose Yourself”

‌خودتو غرق کن‌“‌، امینم – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت دوازده هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۹/۱۱/۲۰۰۲

امینم این آهنگ را، تا حدودی به شیوه‌ی متا درام، برای شخصیت اصلی فیلم ۸ مایل (8 Mile) به نام بی‌ربیت ساخت و اجرا کرد؛ این شخصیت داستانی بر اساس کشمکش‌های مارشال مدرز ( نام واقعی امینم) در زندگی واقعی‌اش ساخته شد. این آهنگ که برای این فیلم نوشته شد، جایزه‌ی بهترین آهنگ غیر اقتباسی اسکار و هم‌چنین دو گرمی را از آن خود کرد.

۱۹. “When Doves Cry”

‌وقتی فاخته‌ها می‌گریند‌“‌، پرینس و گروه The Revolution – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت پنج هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۷/۷/۱۹۸۴

این آخرین آهنگی بود که پرینس برای یک فیلم نوشت؛‌ پرینس این آهنگ را که جزئی از آلبوم “‌باران ارغوانی‌”‌ بود، در یک شب و برای استفاده در صحنه‌ای از فیلم نوشت. پرینس، برای ضبط این کار، تمام آلات موسیقی را خودش به تنهایی نواخت. این آهنگ به برترین و بهترین تک آهنگ برای موسیقی یک فیلم تبدیل شد.

۱۸. “Because You Loved Me”

‌برای اینکه عاشق‌ام بودی‌“‌، سلین دیون – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت شش هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۳/۳/۱۹۹۶

ترانه‌سرا، داین وارن، این آهنگ را درباره‌ی حمایت‌های پدرش سرود، ولی ارتباط این ترانه با فیلم نزدیک و شخصی (Up Close Personal) به عشق شخصیتی با بازی رابرت ردفورد به یک گوینده‌ی خبر پر انرژی با بازی میشل فایفر بر می‌گردد. این آهنگ سلین دیون برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شد.

۱۷. “Independent Women Part I”

“‌زنان مستقل، بخش اول‌”‌، گروه دستینیز چایلد – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت یازده هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۸/۱۱/۲۰۰۰

گروه دستینیز چایلد بهترین گزینه برای اجرای سرود قدرتمند سه نفره‌ی زنانی بودند که در بازتولید فیلم فرشتگان چارلی (Charlie’s Angels) حضور داشتند. این آهنگ سه نفره به سومین آهنگ شماره‌ی یک این گروه تبدیل شد.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۱۶. “The Way We Were”

“‌آن طور که بودیم‌”‌، باربارا استرایسند – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲/۲/۱۹۷۴

باربارا استرایسند این تصنیف طولانی را که آلن و مرلین برگمن به کمک ماروین هملیش نوشته بودند، فیلم رمانتیکی با همین نام (The Way We Were) اجرا کرد. وی در این فیلم نقش مقابل رابرت ردفورد را نیز بر عهده گرفته بود.

۱۵. “Raindrops Keep Fallin’ On My Head”

“‌قطرات باران هم‌چنان روی سرم می‌ریزند‌”‌، بی. جی. توماس – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت چهار هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۳/۱/۱۹۷۰

آهنگ “‌قطرات باران‌”‌ که توسط هل دیوید و برت بکراک نوشته شد، با اجرای بی. جی. توماس در فیلمی به نام بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)، و در صحنه‌ای که ستاره‌ی این فیلم، پل نیومن، بر روی دوچرخه شیرین‌کاری میکرد، به نمایش در آمد. این آهنگ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین آهنگ غیر اقتباسی اسکار شد.

۱۴. “Say You, Say Me”

‌”‌‌بگو تو، بگو من‌”‌، لیونل ریچی – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت چهار هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۱/۱۲/۱۹۸۵

این آهنگ شماره‌ی یک لیونل ریچی اثر موفق و محبوبی است متعلق به فیلم شب‌های روشن با بازی میخاییل باریشنیکوف و گرگوری هاینز. این آهنگ که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد، به شکل عجیبی به عنوان موسیقی متن این فیلم منتشر نشد، ولی مدتی بعد، در ۱۹۸۶، به عنوان آهنگ پایانی آلبوم “‌رقص روی سقف‌”‌ (Dancing on the Ceiling) توسط لیونل ریچی معرفی شد.

۱۳. “Gangsta’s Paradise”

“‌بهشت گانگسترها‌”‌، کولیو به همراه لری سندرز (ال‌وی‌) – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱، تاریخ اوج محبوبیت: ۹/۹/۱۹۹۵

این آهنگ کولیو که برای درام اجتماعی ذهن‌های خطرناک (Dangerous Minds) ساخته شد، نشانه‌های موسیقیایی‌اش را از آهنگ Pastime Paradise استیوی واندر در ۱۹۷۶ الهام گرفت. بعدا،‌ استیوی واندر برای اجرای این آهنگ در مراسم گرمی، رپر و خواننده، لری سندرز (ال‌وی‌)، به همکاری پرداخت. این آهنگ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین اجرای رپ انفرادی و برخی جوایز دیگر شد.

۱۲. “Stayin’ Alive”

‌زنده ماندن‌“‌، گروه راک بی جیز (Bee Gees) – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت چهار هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۴/۲/۱۹۷۸

این آهنگ دیسکوی کلاسیک گروه بی جیز را که با ضرب آهنگ هیجان‌انگیز و گیتار پر تحرک و هم‌چنین صدای فالستو و ردیف‌های مکرر درباره‌ی زندگی شهری ساخته شده است، نمی‌توان بدون تصویر جان تراولتا در فیلم تب شب یکشنبه (Saturday Night Fever)، با لباس سراسر سفید، در حال رقصیدن در زمین رقص گوش داد. به شکل کاملا اتفاقی، ریتم این آهنگ تقریبا به شکل کاملی با دفعات توصیه شده برای انقباض قفسه‌ی سینه در طول انجام احیای قلبی ریوی هماهنگ است، و به امدادرسان‌ها توصیه می‌شود، هنگام انجام احیای قلبی ریوی این آهنگ را به خاطر بیاورند.

۱۱. “Call Me”

‌مرا صدا بزن‌“‌، گروه راک بلوندی – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت شش هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۹/۴/۱۹۸۰

در اصل، جورجو مورودر برای ساخت آهنگ فیلم ژیگولوی آمریکایی (American Gigolo) از استیوی نیکس درخواست همکاری کرد، ولی وی این درخواست را نپذیرفت. وی سپس دبی هری را برای این کار انتخاب کرد؛ دبی هری نیز بر اساس صحنه‌ی آغازین این فیلم که ریچارد گی‌یر در یک ماشین کروک در حال خیابان‌گردی در کالیفرنیا است، این آهنگ را ظرف چند ساعت نوشت.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۱۰. “End Of The Road”

“‌پایان جاده‌”‌، گروه Boyz II Men – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سیزده هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۵/۸/۱۹۹۲

این آهنگ گروه Boyz II Men که توسط کنت برایان ادموند (بیبی‌فیس)، ال‌ای‌ رید، و داریل سیمونز برای فیلم بومرنگ (Boomerang) با بازی ادی مورفی نوشته شد، به مدت سیزده هفته آهنگ شماره‌ی یک باقی ماند. سه هفته بعد از این‌که این آهنگ صدر برترین‌ها را از دست داد، ‌‌آهنگ “همیشه عاشق‌ات خواهم بود‌”‌ اثر ویتنی هیوستون (موسیقی فیلم بادیگارد) جای آن را گرفت.

۹. “I Will Always Love You”

همیشه عاشق‌ات خواهم بود‌“‌، ویتنی هیوستون – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت چهارده هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۸/۱۱/۱۹۹۲

دالی پارتن آهنگ “همیشه عاشق‌ات خواهم بود‌”‌ را در ۱۹۷۳ نوشت، ولی این آهنگ عاقبت در ۱۹۹۲ به عنوان موسیقی فیلم بادیگارد (The Bodyguard) انتخاب شد. کوین کاستنر نسخه‌ی ۱۹۷۵ این آهنگ را که لیندا رانستد آن را اجرا کرده بود، به ویتنی هیوستون پیشنهاد کرد. این شاهکار وینتی هیوستون به مدت ۱۴ هفته در صدر بهترین‌ها قرار داشت و به عنوان اثر ماندگار این خواننده تبدیل شد.

۸. “Night Fever”

“‌تب شب‌”‌، گروه راک بی جیز (Bee Gees) – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت هشت هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۸/۴/۱۹۷۸

تهیه کننده، رابرت استیگوود، از گروه بی جیز درخواست کرد برای فیلمی که در ابتدا، قرار بود “‌شب شنبه‌‌”‌ نامگذاری شود، آهنگ‌هایی را بسازند. وقتی رابرت استیگوود از این گروه خواست نام این آهنگ را به گونه‌ای تغییر دهند که با نام فیلم هماهنگ شود، آن‌ها نپذیرفتند؛ زیرا معتقد بودند آهنگ‌های بسیاری وجود دارند که نام‌شان از کلمه‌ی شنبه استفاده شده است. در نهایت، استیگوود تسلیم شد و تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت؛ نام این آهنگ را با نام اصلی فیلم ترکیب کرد و به تب شب یکشنبه (Saturday Night Fever) رسید.

۷. “Flashdance. . . What A Feeling”

“‌فلش‌دنس … چه احساسی!‌”‌، ایرنه کارا – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت شش هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۸/۵/۱۹۸۳

آهنگ فیلم فلش‌دنس (Flashdance) که با همکاری جورجو مورودر نوشته شد، در بخشی از این فیلم که جنیفر بیلز، هنرپیشه‌ی نقش الکس، در مقابل هیئت ژوری استعدادیابی رقص قرار گرفت، به نمایش درآمد. هنگامی که این آهنگ از یک تصنیف آرام به یک پاپ هیجان‌انگیز تبدیل شد، رقص هنرپیشه‌ی این فیلم هیئت ژوری را به تحسین واداشت. این آهنگ بعدا برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و گولدن گلوب شد.

۶. “Eye Of The Tiger”

‌چشم ببر‌“‌، گروه راک سروایور – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت شش هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۴/۷/۱۹۸۲

سیلوستر استالونه در ابتدا تصمیم داشت آهنگ “‌ دیگری به خاک سیاه می‌نشیند‌“‌ (Another One Bites the Dust) اثر کویین را برای صحنه‌ی تمرینات فیلم راکی ۳ انتخاب کند، ولی فردی مرکوری و شرکای وی مجوز این کار را صادر نکردند. بنابراین، سیلوستر استالونه به گروه سروایور با هنرمندی جیم پتریک و فرنکی سولیوان روی آورد؛ آن‌ها آهنگ “‌چشم ببر‌”‌ را با گیتار و درام به گونه‌ای هماهنگ می‌نواختند که با ضربات مشت راکی در این فیلم کاملا منطبق بود.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۵. “How Deep Is Your Love”

“‌چه‌قدر عشق‌ات عمیق است‌”‌، گروه راک بی جیز (Bee Gees) – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت سه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۴/۱۲/۱۹۷۷

این تصنیف گروه بی جیز به یکی از برترین آهنگ‌های فیلم تب شب یکشنبه تبدیل شد و نشان داد، این سه برادر علاوه بر آهنگ‌های هیجان‌انگیز مورد علاقه‌شان، قابلیت نوشتن آهنگ‌های غیر دیسکو را نیز دارند.

۴. “The Theme From ‘A Summer Place”

“‌آهنگی از فیلم خانه‌ی تابستانی‌”‌، پرسی فیث و اعضای ارکسترش – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت نه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۷/۲/۱۹۶۰

این موسیقی بی‌‌کلام متعلق به فیلم رمانتیک خانه‌ی تابستانی (A Summer Place) با بازی تروا دوناهو و ساندرا دی به مدت ۹ هفته بر صدر برترین‌ها جا خوش کرده بود.

بهترین موسیقی فیلم: 50 بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

۳. “(Everything I Do) I Do It For You”

“‌(هرچه می‌کنم) به ‌خاطر تو می‌کنم‌‌“‌، برایان آدامز – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت هفت هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۲۷/۷/۱۹۹۱

داستان انگلیسی کلاسیک رابین هود: شاهزاده دزدان (Robin Hood: Prince of Thieves) با هنرپیشه‌ی نقش اول‌اش، کوین کاستنر که هیچ نشانه‌ای از لهجه‌ی انگلیسی در زبان‌اش نبود و تصنیف قدرتمندی از ستاره‌ی راک کانادایی، برایان آدامز‌، به طور هم‌زمان، هم از لحاظ گیشه و هم از لحاظ موسیقی فیلم، به موفقیت رسید. این آهنگ برایان آدامز به مدت هفت هفته در صدر بهترین‌ها بود.

۲. “Endless Love”

“‌عشق بی‌پایان‌”‌، دایانا راس و لیونل ریچی – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت نه هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۵/۸/۱۹۸۱

طبق گزارش بیلبورد، همکاری الهام‌بخش دایانا راس و لیونل ریچی در موسیقی فیلم عشق بی‌پایان (Endless Love) با بازی بروک شیلدز، به عنوان بهترین اثر دو نفره‌ی تمام ادوار شناخته شد. هم‌چنین، این آهنگ که برترین اثر زندگی حرفه‌ای هر دو خوانند بود، به مدت ۲۷ هفته در مکان‌‌های بالای جداول قرار داشت که ۹ هفته‌ی آن در صدر جدول بود.

۱. “You Light Up My Life”

“‌تو زندگی‌ام را روشن می‌کنی‌”‌، دبی بون – بالاترین جایگاه در میان ۱۰۰ برترین‌های هفته: ۱ (به مدت ده هفته)، تاریخ اوج محبوبیت: ۱۵/۱۰/۱۹۷۷

موسیقی “‌تو زندگی‌ام را روشن می‌کنی‌” برای فیلمی با همین نام (You Light Up My Life) – که ابتدا توسط خواننده‌ی کلاسیک، کیسی سیسک، برای همین فیلم ضبط شده بود – توسط دبی بون، دختر پت بون، مجددا به عنوان موسیقی متن این اثر تهیه شد. این آهنگ به مدت ۱۰ هفته در صدر برترین‌ها قرار داشت، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد، و به همراه آهنگ ‌”‌همیشه سبز‌”‌ باربارا استرایسند برای فیلم ‌”‌ستاره‌ای متولد شده ‌است‌”‌ جایزه‌ی گرمی بهترین آهنگ را نیز از آن خود کرد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

منبع:billboard

بهترین موسیقی فیلم: ۵۰ بهترین موسیقی متن فیلم های ماندگار جهان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا