جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ


 جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ

امروز می خواهیم تا با یکی از معروف ترین و غنی ترین جنگل های ایران در نزدیکی تهران آشنا شویم. جنگل های انجیلی در منطقه ی سوادکوه مازندران که اتفاقا از نظر مسافت به تهران هم نزدیک است، یکی از بهترین محیط های طبیعی و بسیار غنی در ایران است. ]]>

جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ
امروز می خواهیم تا با یکی از معروف ترین و غنی ترین جنگل های ایران در نزدیکی تهران آشنا شویم. جنگل های انجیلی در منطقه ی سوادکوه مازندران که اتفاقا از نظر مسافت به تهران هم نزدیک است، یکی از بهترین محیط های طبیعی و بسیار غنی در ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ

جنگل های انجیلی در منطقه ی سوادکوه و در نزدیکی شهر تهران قرار گرفته است. می دانید چرا به این جنگل ها، جنگل هلی انجیلی می گویند؟ با این که در مقدمه به صورت خیلی مفید و مختصر به دلیل این سوال اشاره کردیم اما باید در این زمینه بگوییم که؛ در این جنگل درختان قوی قامت و بسیار بزرگ درخت انجیلی به فراوانی وجود دارند و به همین دلیل نام خودشان را به این جنگل داده اند. درختان انجیلی یکی از گونه های زیبا و منحصر به فرد درختانی هستند که فقط در نوار جنوبی دریای خزر و البته منطقه ی سواد کوه رشد می کنند، باعث معروف شده این جنگل و زیبایی آن شده اند. درختان انجیلی، درختان سر به فلک کشیده ‌ای هستند که طیف بی ‌نظیری از رنگ‌ ها را به شما هدیه می‌ دهند و گذر از کنار آن ها، شما را وارد بازی رنگ ‌ها می ‌کند.

جنگل ‌های انجیلی در فصل ‌های بهار، تابستان و البته پادشاه فصل ها پاییز، از جذابیت زیادی بر خوردار هستند. در ادامه بیشتر درباره ی درخت های انجیلی برای شما توضیح خواهیم داد اما در این جا شما باید این را بدانید که؛ انجیلی درختی است عجیب با قامتی بلند که ارتفاع آن به ۲۵ متر می ‌رسد. برگ‌ ها و تنه ی درخت انجیلی بیشترین توجه را به خود جلب می ‌کند.

درخت انجیلی که گونه غالب جنگل‌ های منطقه ی سواد کوه است، در هر ۴ فصل یعنی بهار، تابستان، پاییز و زمستان رنگ ‌های جذابی دارد که حس‌ های مختلفی را به بیننده اش منتقل می‌ کند. در جنگل درختان انجیلی می توانید تا تنوع و جذابیت رنگ پروانه ‌های فراوانی که در طول مسیر می‌ بینید، را هر چه بهتر و حتی واقعی تر حس کنید. لطفا به این نکته توجه داشته باشید که با این که غالب خزندگان اقلیم ایران سمی نیستند، اما اگر سابقه ی حساسیت پوستی و یا بیماری پوستی خاصی را در پرونده ی پزشکی خود دارید؛ حتما از لمس این حیوانات و نزدیکی به آن ها خودداری کنید.

جنگل‌ های انجیلی و درختان جذاب و آبشار ولیلای زیبایش را در تمام فصل های سال می توانید ببینید زیرا این جنگل در هر فصل، زیبایی خاص خودش را دارد. اما اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر به جنگل انجیلی هستید، پیشنهاد می کنیم که از اردیبهشت ‌ماه تا اواخر پاییز به این جنگل بروید زیرا بهترین زمان برای سفر به این طبیعت وصف ‌ناشدنی اش، همین زمان ها است.
 جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ


آبشار ولیلا | Valila Waterfall


در دل این جنگل زیبا نیز یکی از آبشارهای معروف اطراف تهران به نام آبشار ولیلا قرار گرفته است. در واقع پس از پیمودن ۲ کیلومتر و همچینی جنگل ‌پیمایی در جوار درختان انجیلی به آبشار ولیلا خواهید رسید. این آبشار ارتفاع زیادی ندارد اما طراوت و زیبایی آن روحتان را تازه خواهد کرد. مسیر رسیدن به این آبشار از یک شیب تند می ‌گذرد و به همین خاطر توصیه ی ما به شما این است که به کمک کسی که به این منطقه وارد است و در طبیعت گردی و آبشار نوردی تجربه دارد، به این منطقه و یا حداقل آبشار ولیلا بروید.

آبشار ولیلا برای آن دست از طبیعت ‌دوستانی که تمایل به اقامت‌ های کوتاه در آبشار ولیلا از ۱ تا چند روز را در یک محیط آرام با آرامشی عجیب را دارند با امکان گردش و راهپیمایی ‌های کوتاه در اطراف روستا را دارند، این روستا برایشان بهترین پیشنهاد است. شاد برایتان این سوال پیش بیاید که چرا این منطقه برای اقامت کوتاه آن قدر توصیه می شود؟ دلیلش با توجه به خصوصیات طبیعی و جغرافیاییش بسیار واضح و مبرهن است. زیرا محل قرارگیری روستا در میانه ی تپه‌ های کم شیب و با ارتفاع کم این امکان را حاصل می‌ کند. هر چند که این آبشار ارتفاع زیادی ندارد اما جریان یافتن آن در یک طبیعت بکر منظره ی کم نظیری را ایجاد کرده است.


درخت انجیلی | Evangelical tree


انجیلی درختی است عجیب با قامتی بلند که ارتفاع آن به ۲۵ متر نیز می ‌رسد. برگ‌ ها و تنه ی درخت انجیلی یکی از خصوصیاتی است که در این درختان بیشترین توجه را به سمت خود جلب می ‌کنند. برگ ‌های جوان این درخت، به رنگ بنفش مایل به قرمز هستند و بعد از آن در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می ‌شوند و سرانجام در فصل پاییز برگ‌ های این درخت درخشان به رنگ های مختلف زرد پر رنگ نارنجی سوخته و پر رنگ و رنگ قرمز روشن خالص جلوه نمایی می کند.

تنه ی درخت اجیلی نیز به رنگ قهوه ‌ای مایل به قرمز است. سطح این درخت صاف و صیقلی شده با لکه ‌های قهوه‌ ای روشن تا کرم رنگ است و در فصل زمستان حس گرما را به بیننده منتقل می ‌کند. همه ی این ویژگی ‌ها و بازی رنگ‌ ها در این منطقه باعث می‌ شود تا برای ساعاتی هم که شده شما غرق در زیبایی طبیعت جنگل درختان انجیلی شوید و جدا از روزمرگی های خود، لحظات آرامش‌ بخشی را تجربه کنید.

از نظر تنوع رنگ و همچنین تناژی که این برگ ها به این جنگل در فصول مختلف سال می دهند، یکی از زیباترین منظره های طبیعی که به اصطلاح می تواند خوراک عکاسان و فیلمبرداران باشد را می سازد. دقیقا به همین خاطر است که از این جنگل و فضایی که این درختانش به وجود می آورند می شود گفت که برای جذب گردشگران داخلی و خارجی این جنگل در اطراف تهران بسیار مناسب است. یکی از نکات جالبی که درباره ی این جنگل و نامش وجود دارد این است که از آن جایی که تلفظ واژه ی چوب انجیلی برای برخی بسیارسخت است، از این رو مخصوصا در زبان های خارجی به این درخت، چوب آهن نیز می گویند.

یکی از نکته های جالبی که درباره ی این درختان وود دارد این است که اگر چند درخت انجیلی را در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند، معمولا از محل تنه به یکدیگر جوش می ‌خورند. اگر چه حتی تنه ی درختان مجزا باشند، اما به ظاهر در قالب یک تنه واحد و تنومند، کلونی ‌ای از درختان را تشکیل می ‌دهند. درختان انجیلی که با نام های آسوندار، انجیلو، انجول، تویی، تفی یا زوند نیز شناخته می شوند در شمال ایران می رویند. در کنار درختان انجیلی بوته های سرخس نیز در این منطقه خودنمایی می کنند.
 جنگل های انجیلی ایران، جنگل هایی با هزار و یک رنگ


در سفر به جنگل انجیلی توجه داشته باشید که…


ممکن است مخصوصا در فصل بهار و پاییز مسیر این جنگل به خاطر بارش باران، لغزنده باشد و از همین رو پیشنهاد می کنیم که حتما کفش مناسب برای پیاده روی در این مسیر استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که، در روزهای ابتدایی فصل بهار که هنوز لاشه ی برگ‌ ها کاملا تجزیه نشده‌ است، انواع خزندگان را در لابه‌لای برگ‌ ها می ‌توانید مشاهده کنید.
در این مسیر پروانه های بسیار زیادی را خواهید دید.
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، اگر سابقه ی حساسیت و یا بیماری پوستی دارید از لمس حیوانات خودداری نمایید.
لذت عکاسی از آبشار ولیلا یکی از تجربیات سفر به جنگل درختان انجیلی است پس همراه بردن دوربین عکاسی را فراموش نکنید.
می توانید در نزدیکی روستای ولیلا و در روستای جمشید آباد که در ۳ کیلومتری شهر زیرآب قرار دارد اقامت کنید.


راه دسترسی به جنگل انجیلی


برای رسیدن به جنگل ‌های انجیلی در منطقه ی سوادکوه حتما باید مسیر جاده ی فیروزکوه به سمت قائم شهر را در پیش بگیرید. پس از آن و بعد از رسیدن به میدان شهر زیرآب، به سمت راست خود ادامه ی مسیر دهید تا به روستای اتو برسید. بعد از عبور از این روستا، یک دوراهی خاکی درست در مقابلتان قرار می ‌گیرد. مسیر سمت چپ را که بروید شما را به روستای ولیلا می ‌رساند. پس از رسیدن به این روستا، سراغ مسجد را بگیرید. دلیل این کار این است که در فضای روبروی مسجد، مکان مناسبی برای پارک وسیله نقلیه برای همگان وجود دارد. ضمن آن که جاده ی خاکی روبروی این مسجد، مسیر حرکت به سمت روستای سوخته سرا که راه اصلی برای رسیدن به جنگل‌ های انجیلی سوادکوه است را مشخص می ‌کند.

برای این که سردرگم نشوید توجه داشته باشید که، مسجد دیوارهای کوتاهی دارد و تشخیص آن در یک روستای کوچک کار چندان دشواری برای شما نخواهد بود. روستای ولیلا نیز در فاصله ی ۵/۱ کیلومتری آبشاری به همین نام قرار گرفته است. با طی ۳ ساعت مسیر نسبتا کم شیب جنگلی می ‌توانید به مقصد خود یعنی جنگل های انجیلی در نهایت برسید.
منبع : مجله گردشگری الی گشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی