ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می‌نشیند


ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می‌نشیند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: طراحی و ایجاد دارهای قالی ارگونومیک یکی از دستاوردهای مهم خوشه فرش دستباف استان زنجان است.

به گزارش ایسنا، ایرج احمدی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط عامل توسعه خوشه فرش دستباف زنجان، عوارضی برای بافندگان فرش شناسایی شد که به دلیل نشست‌های طولانی‌مدت و عدم رعایت استانداردهای محیطی از جمله نور، هوا و...، مشکلاتی را برای بافندگان ایجاد می کرد که این مشکلات با گذشت زمان منجر به بروز اختلالات در سیستم آناتومی و همچنین بینایی و تنفسی بافندگان می‌شد.

این مسئول ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات، طراحی و ایجاد کارگاه دارهای قالی ارگونومیک در دستور کار خوشه فرش دستباف زنجان قرار گرفت و در این راستا 27 فقره دار قالی با اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان خریداری و یک محیط پایلوت در اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی زنجان برای استقرار این دارها با صندلی‌های مخصوص و نور کنترل شده ایجاد شد و فضای اولیه لازم جهت ایجاد و فرهنگ سازی برای این کار فراهم شد.

وی با اشاره به افزایش گرایش قالی‌بافان به دارهای ارگونومیک، افزود: خوشبختانه اخیرا گرایش به استفاده از این نوع دارهای قالی افزایش یافته و تولیدکنندگان دار قالی در استان نیز برای تولید نوع مشابه آن اقدام کرده‌اند.

احمدی با تاکید بر حمایت از صنایع‌دستی با قدمت استان، تصریح کرد: در این راستا تشکیل خوشه‌های صنایع‌دستی از جمله چاقو، مس و ملیه در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، یادآور شد: با تشکیل و فعالیت خوشه فرش از حلقه‌های ناتوان و کم‌توان در زمینه فرش حمایت می‌شود که در نتیجه آن شاهد ارتقای بهره‌وری هستیم همچنین حمایت از طراحان و نقاشان فرش دست‌بافت از اولویت‌های کاری در تشکیل خوشه فرش است که امکان خلاقیت و نوآوری در طرح‌ها و نقش‌ها نیز برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرش یکی از صنایع قدیمی زنجان است که تنوع قابل توجهی را در نقشه‌های فرش پشمی استان دیده می‌شود به طوری‌که هر منطقه نقشه خاص خود را دارد ولی رنگ‌های لاکی و قرمز در همه فرش‌ها بیشتر استفاده می‌شود.


انتهای پیام

دبیر: مرجان طاوسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس