ارتودنسی نامریی (پلاک های شفاف) چیست؟


آیا می دانید ارتودنسی نامرئی( پلاک های شفاف) چیست؟ ابتدا نگاهی داشته باشیم به درمان ارتودنسی در بزرگسالان. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا ارتودنسی برای افراد بزرگسال هم امکان پذیر است؟امروزه درمان...

آیا می دانید ارتودنسی نامرئی( پلاک های شفاف) چیست؟ ابتدا نگاهی داشته باشیم به درمان ارتودنسی در بزرگسالان. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا ارتودنسی برای افراد بزرگسال هم امکان پذیر است؟

امروزه درمان ارتودنسی دیگر مختص به کودکان و نوجوانان نیست، بلکه اصلاح بهم ریختگی های دندانی بدون محدودیت سنی امکان پذیر است. درمان ارتودنسی در بزرگسالی منجر به بهبود ظاهر صورت، لبخند، تکلم و بهبود سلامت دندان ها، لثه و همچنین افزایش اعتماد به نفس می گردد. از طرفی دندان های کج و عدم جفت شدن دندان ها ،منجر به تحلیل لثه و استخوان، پوسیدگی های دندانی، بوی بد دهان، سایش شدید دندان ها به همراه از بین رفتن مینا و در نهایت دردهای مفصل گیجگاهی-فکی و سردرد می گردد.

انتخاب های درمانی در بزرگسالان شامل استفاده از براکت های فلزی، براکت های مدرن Self-ligate مانند سیستم دیمون، براکت های سرامیکی(همرنگ دندان)، براکت های لینگوال( زبانی) و پلاک های شفاف(ارتودنسی نامرئی) است.

ارتودنسی نامریی (پلاک های شفاف) چیست؟

ارتودنسی نامریی (پلاک شفاف) Clear Aligner
این روش، یک نوع درمان ارتودنسی بدون استفاده از هر گونه سیم و بند و براکت است که برای هر بیمار، شامل تعدادی پلاک شفاف می باشد که بر اساس طرح درمان ارتودنتیست معالج و با استفاده از تکنولوژی دیجیتال و چاپ سه بعدی ساخته می شوند. هر پلاک دارای شماره ای بوده که بیمار به ترتیب با نظارت پزشک خود از هر یک از آنها به مدت ۲-۳ هفته استفاده می نماید تا دندانهای خود را در یک مسیر از پیش طراحی و تعیین شده در نرم افزار پیشرفته، به محل صحیح خود هدایت کند.

مزایای ارتودنسی نامریی:

۱- نامرئی بودن
وقتی پلاک های شفاف روی دندانهای بیمار قرار می گیرند به دلیل شفاف بودن، تقریبا غیر قابل روئیت هستند و فقط از فاصله نزدیک و با دقت بیننده، می توانند دیده شوند و این امر، یکی از مزایای اصلی آنها محسوب می شود.

بسیاری از بیماران، به دلایل مختلف همچون موقعیت شغلی، موقعیت اجتماعی، سن و سال یا هر دلیل دیگر تمایل ندارند روی دندانهای خود، بند و براکت و سیم داشته باشند، از این نوع درمان می توانند استفاده کنند. افراد با استفاده از پلاک های شفاف می توانند بدون اینکه کسی متوجه شود و بدون اینکه اختلالی در فعالیتهای روزمره آنها، بوجود آید می توانند دندانهای خود را مرتب نمایند و از مزایای داشتن دندانهایی مرتب و زیبا مانند افزایش اعتماد به نفس در انجام فعالیت های شغلی، اجتماعی و خانوادگی می باشد برخوردار شوند.

۲-رعایت بهداشت راحت تر
استفاده از پلاک های شفاف این فرصت را برای بیمار فراهم می آورد تا بتوانند از مسواک و نخ دندان های عادی استفاده کنند. افراد می توانند پس از مصرف مواد غذایی و میوه ها، بدون وجود هر مانعی (براکت و سیم)، ابتدا دندانهایش را خوب مسواک بزند و نخ دندان نیز بکشد و سپس دوباره پلاک ها را استفاده کنند.

۳- رژیم غذایی عادی
گاز زدن انواع میوه ( بخصوص انواع هسته دار) و همچنین مواد غذایی مانند ساندویچ، پیتزا و ته دیگ، همواره یکی از علل کنده شدن براکتها و سیمها از دندانهای بیمار است که منجر به طولانی تر شدن زمان درمان می گردد. از آنجا که حین خوردن و آشامیدن، پلاک ها را از دهان خارج می شود نیاز به ملاحظات خاصی وجود ندارد. بدون آنکه نگران جدا شدن براکت ها، از دندانهایش باشید.

ارتودنسی نامریی (پلاک های شفاف) چیست؟

۴- راحتی بیشتر بیمار در حین جلسات درمانی در مطب
تنظیمات این نوع درمان در حین مراجعه به مطب، حداقل می باشد-زیرا حرکات دندان از قبل در رایانه طراحی شده اند- بنابراین کار بیمار بسرعت انجام می شود. در ضمن در جلسه اول امکان قالب گیری دهان با دستگاه اسکنر دیجیتال وجود دارد که بسیار راحت تر و دقیق تر روش سنتی قالب گیری با مواد خمیری شکل است. اگر فعالیت و ورزش خاصی را انجام می دهید با استفاده از این روش،به راحتی می توانید آن را دنبال کنید

۵- زمان کوتاهتر درمان و تعداد دفعات کمتر مراجعه به مطب از مزایای دیگر این روش است.
معمولا طول دوره درمان با این روش کمتر از یکسال است درحالی که درمان ثابت ارتودنسی بین ۱/۵ تا ۲ سال طول می کشد. تعداد جلسات مورد نیاز برای این نوع روش درمان کمتر و زمان ویزیت کوتاه تر خواهد بود. در ضمن اگر فعالیت و ورزش خاصی را انجام می دهید با استفاده از این روش،به راحتی می توانید آن را دنبال کنید.

البته حائز به ذکر است که تمام مشکلات ارتودنسی دندان ها با این روش قابل انجام نیست و محدودیت های خاص خود را داراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر می باییست با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس