بیشترین طلاسازان ایران کجا زندگی می‌کنند؟


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان از شهر یزد به عنوان پایتخت ساخت زیورآلات سنتی، یاد و اظهار امیدواری کرد تا با تلاش هنرمندان و همت مسئولان، دیگر رشته‌های زیورآلات سنتی شهر یزد هم بزودی به ثبت ملی برسد.

بیشترین طلاسازان ایران کجا زندگی می‌کنند؟ صنعت بیمه -می‌توان گفت بیشترین سازندگان طلا در استان یزد فعالیت دارند و سالانه حجم زیادی از طلاهای یزد به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور هم صادر می‌شود.

محمد رضا دهقان مهرجردی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ویژگی‌های طلای یزد، خاطرنشان کرد: از دیرباز طلای یزد به دلیل داشتن عیار 20 به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم مصنوعات طلای این دیار همیشه مورد استقبال مردم کشورمان بوده و این در حالی است که علاوه بر این نیز یزدی‌ها به درست کاری نیز شهره هستند و خریداران با اطمینان خاطر از بازار طلای یزد خرید می‏‏‌کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر بیش از 2000 صنعتگر در بخش ساخت طلا و جواهرات استان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: از این تعداد بیش از 700 صنعتگر در بخش تولید زیورآلات سنتی زیر پوشش بیمه هنرمندان صنایع دستی هستند.

دهقان مهرجردی به ارائه آموزش های آکادمیک در این صنعت از طریق دانشگاه علمی کاربردی اداره کل میراث فرهنگی یزد که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است، اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، صنعتگران زیورآلات سنتی از طریق اتحادیه طلا و جواهرات و شرکت تعاونی آموزشی صنایع دستی میراث فرهنگی استان آموزش می بینند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان از شهر یزد به عنوان پایتخت ساخت زیورآلات سنتی، یاد و اظهار امیدواری کرد تا با تلاش هنرمندان و همت مسئولان، دیگر رشته‌های زیورآلات سنتی شهر یزد هم بزودی به ثبت ملی برسد.

پیش از این نیز معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در سال 96 با اشاره به ارزش افزوده و اشتغالزایی بالای صنعت طلای و جواهرات به عنوان یکی از برندهای اقتصادی یزد، خواستار حمایت بیشتر نهادهای مربوطه برای رونق بیشتر این هنرصنعت در استان شده بود.

«محمدرضا دهقان مهرجردی» در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به ویژگیهای طلای یزد اظهار کرده: از دیرباز طلای یزد به دلیل داشتن عیار 20 به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم مصنوعات طلای این دیار همیشه مورد استقبال مردم کشورمان بوده و این در حالی است که علاوه بر این نیز یزدی‌ها به درست کاری نیز شهره هستند و خریداران با اطمینان خاطر از بازار طلای یزد خرید می‏‏‌کنند.

به گفته دهقان مهرجردی، چندین نوع مصنوعات طلای یزد هر چند شاید در برخی استان‎ های دیگر کشور نیز ساخته شوند ولی مختص یزد هستند و از جمله آنها می‌توان به زنجیرهای چینابی، هل و گل، خشخاشی و رنجیر پوست ماری، کونیک و نمونه‎های جدیدی مانند مصنوعات ملیسه اشاره کرد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای کمک به برندسازی طلای یزد به ویژه در بخش زیورآلات سنتی می‌گوید: در سال‌های اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت صنایع دستی استان رشته زیورآلات سنتی کددار شد و به عنوان یکی از رشته‏‏های صنایع دستی پذیرفته شد.

وی همچنین از ثبت زنجیر چینابی یزدی‌ها در لیست میراث ناملموس کشور در این سال‌ها خبر می‏‏‌دهد و می‌گوید: البته برای ثبت ملی چند محصول دیگر طلای استان پرونده‌هایی را در دست اقدام داریم‌. تعدادی از منسوجات طلای استان نیز در این مدت موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده‌اند.

به گفته وی، با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان، خوشه صنعتی طلا و جواهرات در استان یزد راه‌اندازی شده که به رونق بیشتر این صنعت کمک موثری کرده است‌.

وی به ارائه آموزش‌های آکادمیک در این صنعت از طریق دانشگاه علمی کاربردی اداره کل میراث فرهنگی استان که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است، اشاره و عنوان می‌کند: علاوه بر این آموزش صنعتگران زیورآلات سنتی از طریق اتحادیه طلا و جواهرات استان و شرکت تعاونی آموزشی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می‌‎‎‌شود.

دهقان مهرجردی در مورد ارائه تسهیلات مالی به صنعتگران رشته زیورآلات سنتی نیز می‌گوید: متاسفانه در سال‌های گذشته کمتر تسهیلات و حمایت‌های مالی به این بخش اختصاص یافته، در حالی که این صنعت از ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی برخوردار است، ولی در این باره تاکنون مغفول مانده ‌و با حمایت و تبلیغات بیشتری می‌تواند از رونق بیشتری برخوردار شود.


منبع:ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر