سهم 7 میلیارد دلاری معادن از صادرات غیرنفتی


سهم 7 میلیارد دلاری معادن از صادرات غیرنفتی

صادرات غیرنفتی در سال های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و در سال جاری طی 8 ماه به مرز 31.5 میلیارد دلار رسیده است که 7 میلیارد دلار آن به صادرات معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، وابستگی اقتصاد به یک محصول همواره به عنوان مشکل و معضل برای توسعه اقتصادی بوده از همین رو بسیاری از کشورها به سمت افزایش تولیدات خود در بخش های مختلف رفتند. در کشور ما نیز اقتصاد وابسته به نفت مشکلات عدیده ای را در سر راه توسعه و رشد اقتصادی ایجاد کرده بود و تکیه بر صادرات نفتی باعث شده بود بخش های دیگر اقتصاد از رشد مناسب برخوردار نباشند از همین رو دولتمردان به فکر چاره اینکار افتادند و در سال های اخیر شاهد رشد صادرات غیرنفتی کشورمان بر اساس توانمندیها و قابلیت های داخلی هستیم.

یکی از بخش هایی که در حوزه صادرات غیرنفتی در سال های اخیر حضور پررنگ و چشمگیری داشته و حجم بالایی از ارزآوری را نیز به خود اختصاص داده است حوزه معدن و صنایع معدنی است و بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه تجارت خارجی معدن و صنایع معدنی منتشر شد صادرات این حوزه از مرز 7 میلیارد دلار گذشت و 22 درصد از کل صادرات کشور را طی این مدت به خود اختصاص داده است.

روابط عمومی ایمیدرو در این زمینه نوشته است: «در این مدت صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از لحاظ وزنی 51 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد. در همین حال ارزش صادرات با رشد یک درصدی و وزن کالاهای صادر شده با کاهش 10درصدی همراه شد.

فولاد با 3.4 میلیارد دلار صادرات بزرگترین کالای صادراتی زنجیره معدن بوده است و بعد از آن مس با 642 میلیون دلار، زنجیره سیمان 407میلیون دلار و سنگ آهن با 346میلیون دلار،انواع سنگ 275میلیون دلار، زنجیره روی 203 میلیون دلار و محصولات آلومینیوم 145 میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم از صادرات را به نام خود ثبت کردند.

در 9 ماهه امسال بیش از 440 هزار تن زغال سنگ و کک صادر شده است و ارزش صادرات این محصولات بیش از68 میلیون دلار بوده و شاهد رشد 234 درصدی بوده است. همچنین در این مدت 470 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده و در زنجیره سرب شاهد صادرات 79 هزار تنی و در زنجیره روی 100 هزار تنی هستیم.

بنا بر آمار 9 ماهه صادرات، در مجموع بیش از 44 میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی صادر شده است. از سوی دیگر واردات این بخش طی 9 ماه امسال به بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که با کاهش 31درصدی از لحاظ ارزشی و افت 38درصد وزنی مواجه شده است.»

این در حالی است که برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت 10 ماهه ( منتهی به دی ) 96 مجموع ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی به رقم هفت میلیارد و 587 میلیون دلار رسیده بود. بر پایه اطلاعات موجود در مدت مورد بررسی 53 میلیون و 337 هزار و 903 تن کالای معدن و صنایع معدنی کشور به بازارهای صادراتی ارسال شد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 افت 1.3 درصدی دارد . همچنین در این مدت 9 میلیون و 553 هزار و 422 تن کالای معدن وصنایع معدنی به ارزش بیش از چهار میلیارد و 464 میلیون دلار وارد کشور شد. میزان واردات در مدت 10 ماهه امسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب 78.7 و 32.4 درصد در مقایسه با دوره مشابه افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمار مربوطه، بیشترین میزان صادرات در مدت این گزارش به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به وزن هفت میلیون و 275 هزار و 723 تن به ارزش 2 میلیارد و 712 میلیون دلار اختصاص داشت که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره 10 ماهه 95 ( منتهی به دی ) به ترتیب 29 و 11 درصد افزایش نشان می دهد. میزان صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط در دوره 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) 6 میلیون و 370 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 342 میلیون و 96 هزار دلار ثبت شده بود. دوره 9 ماهه 96 نسبت به مدت مشابه در سال 95 در زمینه صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 23 و سه درصد رشد داشت .

میزان صادرات سنگ آهن در مدت 10 ماهه امسال به رقم 15 میلیون و 893 هزار و 209 تن رسید که ارزش آن 877 میلیون دلار بود که از لحاظ وزن افت 2 درصدی داشت، اما از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد رشد دارد.

بر پایه آمار گمرک در مدت 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) 14 میلیون و 313 هزار تن سنگ آهن به ارزش 797 میلیون و 23 هزار دلار صادر شد که از نظر وزن و ارزش سه و 52 درصد در مقایسه با 9 ماهه 95 رشد دارد .

بنابراین گزارش، مقایسه سهم صادرات معدن و صنایع معدنی در دوره 10 ماهه سال 96 با کل صادرات غیر نفتی نشان می دهد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب سهم 51 و 20.5 درصدی را به خود اختصاص داده است . همچنین در زمینه واردات نیز سهم معدن و صنایع معدنی در مدت این گزارش از لحاظ وزن و ارزش نسبت به کل واردات کشور به ترتیب 31 و 10.4 درصد را از آن خود ساخت.

با بررسی آمارهای سال گذشته و سال جدید در حوزه معدن و صنایع معدنی شاهد هستیم که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کشورمان توانسته است به تولید قابل قبولی در این حوزه دست پیدا کند.

یادآور می شود: در ۸ ماهه امسال صادرات غیرنفتی از مرز ۳۱ و نیم میلیارد دلار عبور کرده و ۱۳ درصد افزایش داشته است. در این مدت 29 و نیم میلیارد دلار واردات داشتیم که با این حساب تراز تجاری ما 2 میلیارد دلار به نفع صادرات، بهبود یافته است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان