اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند


اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند
در تهران روزانه نزدیک به ۸۵۰۰ تن پسماند تولید می‌شود اما متاسفانه تفکیک از مبدأ پسماندها در تهران کمتر از ۱۰ درصد است. در این شرایط می‌توان با نصب اپلیکیشن‌هایی - که به کمک تفکیک پسماند آمده‌اند - آسیب‌های دفع پسماندهای شهری و هزینه‌های اقتصادی آن را کاهش داد.

به گزارش ایسنا، هر تهرانی سالانه بیش از ۳۱۰ کیلوگرم پسماند شهری تولید می‌کند که از این میزان حدود ۶۵ درصد زباله‌ها، زباله‌های‌تر و ۳۵ درصد آن پسماندهای خشک هستند. هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت تولید ۲۰۰ سی‌سی شیرابه را دارد که ۲۰۰ سی سی شیرابه می‌تواند ۶ متر مکعب زمین رودخانه‌ای را مسموم کند و مسمومیت ۶ متر مکعب آب منجر به مسمومیت ۲۰۰ رأس دام و ۱۰۰۰ نفر انسان می‌شود بنابراین کاهش تولید پسماندها در مرحله اول و کاهش میزان رطوبت در پسماند تولیدی به کاهش این موضوع کمک موثری خواهد کرد.

تفکیک پسماندها نه تنها خطرات ناشی از دفن آن‌ها را کاهش می‌دهد بلکه سبب جلوگیری از هدر رفت ثروت‌های ملی و منابع کشور و جلوگیری از اختصاص اراضی برای دفن پسماندها و کاهش وسعت این اراضی می‌شود. از دیگر مزایای تفکیک پسماندها می‌توان به کاهش هزینه‌های جمع‌آوری و حمل و نقل پسماندها، منافع اقتصادی قابل کسب از مواد تفکیک شده، اشتغال و کار آفرینی و توسعه صنعت بازیافت و اقتصاد سبز اشاره کرد.

خوشبختانه زندگی اینترنتی و دیجیتالی امروز ما انجام هر کاری را برایمان آسان‌تر از گذشته کرده است. به عنوان نمونه می‌توان به اپلیکیشن‌های تفکیک پسماند از مبدا اشاره کرد. این اپلیکیشن‌ها که بیشتر از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند در هر نقطه از شهر، پسماندهای تفکیک شده را دریافت می‌کنند و حتی مبلغ آن را می‌پردازند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به «بازیار»، «زیست‌اَپ»، «بهماند» و «پاکزی» اشاره کرد.

اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند

کارکرد این اپلیکیشن‌هابسیار ساده و در واقع شبیه برنامه‌های تاکسی‌ اینترنتی است. تنها شرط استفاده از برنامه‌های بازیافت و تحویل پسماندها به ماموران آن، تفکیک از مبداست.

اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند

در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، دانمارک، سوئیس و ... موضوع تفکیک از مبدأ پسماندها نهادینه شده است به‌طوری که که مردم با علاقه شخصی این کار را انجام می‌دهند همچنین در این کشورها جرایمی برای کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند در نظر گرفته شده است و اعمال می‌شود.

اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند

برای آگاهی از اهمیت تفکیک پسماند کافی است چند نکته کوچک را بدانیم. بازیافت هر تن کاغذ از قطع ۱۷ درخت، مصرف ۱۴۵۰ لیتر نفت، ۷۰۰۰ کیلوژول انرژی، ۲۷متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می‌کند و این یعنی بازیافت کاغذ ۲۸ درصد صرفه‌جویی در انرژی و ۵۸ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را به همراه دارد.

بازیافت آلومینیوم نیز در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و برداشت از معادن بوکسیت با ۹۴درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است و در نتیجه آن تولید آلومینیوم با روشی به مراتب ارزان‌تر و بهره‌وری به مراتب بالاتر سبب جلوگیری از انتشار میلیون‌ها تن گاز گلخانه‌ای می‌شود.

در چرخه بازیافت لاستیک نیز به همین ترتیب در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، مسموم‌شدن خاک و مصرف محصولات پتروشیمی با ۴۴درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است که موجب می‌شود تولید لاستیک با روشی به مراتب ارزان‌تر و بهره‌وری به مراتب بالاتر انجام شود و از انتشار میلیون‌ها تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری شود.

اپلیکیشن‌هایی که به کمک حفظ زمین آمده‌اند

تنها با در نظر گرفتن پلاستیک‌های جدا برای زباله‌های خشک و تر و تحویل آن‌ها به ماموران بازیافت می‌توانیم از به هدر رفتن منابع طبیعی کشور، قطع درختان، مصرف آب و اشغال اراضی و... جلوگیری کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا