ادب باطنی نسبت به قرآن عمل به دستورات آن است


ادب باطنی نسبت به قرآن عمل به دستورات آن است

حجت الاسلام عالی گفت: ادب باطنی نسبت به قرآن عمل به دستورات آن است که بسیاری از علمای شاخص و بزرگ شیعه این امر را رعایت می‌کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه علمیه شامگاه سه‌شنبه (25 دی) به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد ارگ به سخنرانی پرداخته و گفت: نام دیگر پیامبر(ص) ابوالقاسم به معنای تقسیم کننده رحمت در عالم هستی است.

وی با بیان اینکه اسماء و القاب اولیا خدا هر کدام یک باب معرفتی دارند، عنوان کرد: برای امام زمان(عج) 180 نام ذکر شده است که اگر به هریک از آنها توجه کنیم باب معرفتی خوبی برای ما گشوده می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم برای این کتاب اسامی متعددی از جمله مبارک را قرار داده است، اظهار کرد: قرائت، حفظ و تدبر در آیات قرآن برای انسان مبارک و با برکت و عامل نجات و سعادت او است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه باید در مقابل قرآن احترام و ادب را رعایت کرد، ابراز کرد: بسیاری از علما و بزرگان در مقابل قرآن پای خود را دراز نمی‌کردند یا حتی در اتاقی که قرآن قرار داشت نمی‌خوابیدند که مبادا به آن بی‌ادبی یا بی‌حرمتی شود.

وی با بیان اینکه تلاوت و قرائت قرآن همراه با تدبر ادب ظاهری نسبت به این کتاب مقدس است، گفت: ادب باطنی نسبت به قرآن عمل به دستورات آن است که بسیاری از علما بزرگ شیعه این امر را رعایت می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برکت در زمان هم وجود دارد، ابراز کرد: کسانی که قرآن را قرائت نمی‌کنند به این بهانه که وقت ندارند این صرفا یک توجیه است، بسیاری از علما با پیروی از ائمه معصومین(ع) در یک شب هزار رکعت نماز می‌خواندند شاید ظاهرا غیرممکن به نظر آید اما خداوند به وقت و زمان آنان برکت می‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: برکت با نعمت تفاوت دارد بسیاری از افراد ثروت، زیبایی، قدرت و علم دارند اما برکت ندارند این عطایای الهی زمانی برکت دارند که انسان بنده واقعی خداوند باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز شیعه مدیون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) است زیرا آنان با ایثار و فداکاری خود برای ولایت سبب حفظ دین اسلام شدند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس