کشف گور جنگاور سه هزار ساله در رستم‌آباد


کشف گور جنگاور سه هزار ساله در رستم‌آباد

سرپرست تیم کاوش اضطراری محوطه باستانی رستم‌آباد، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به 3000 سال پیش (عصر آهن) خبر داد و گفت: محدوده‌ای که گور‌ها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ. تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم‌آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان‌شناسان کاوش...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشف گور جنگاور سه هزار ساله در رستم‌آباد

سرپرست تیم کاوش اضطراری محوطه باستانی شهرستان رستم‌آباد، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش (عصر آهن) خبر داد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «شهرام رامین» گفت: در کاوش‌های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شد که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گور‌ها مربوط به عصر آهن است و حدود سه هزار سال قدمت دارند.

این باستان‌شناس تصریح کرد: محدوده‌ای که گور‌ها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ. تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم‌آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان‌شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند.

به گفته وی، کامل‌ترین گور کشف شده در کاوش‌های انجام گرفته شامل اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی است.

رامین تصریح کرد: طبق بررسی سارا سلطانی متخصص انسان‌شناسی، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی‌متر است.

به گفته سرپرست هیأت کاوش، با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته‌های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

او تصریح کرد:علاوه بر این طبق هماهنگی‌های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به زودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصان این پژوهشگاه تاریخ‌گذاری می‌شود.

رامین گفت: علاوه بر گور‌های عصر آهن، تعدادی ابزار و دست‌تراش سنگی در عمق‌های پایین‌تر کشف شده که بر اساس بررسی‌های اولیه متخصصان موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

به گفته سرپرست هیأت باستان‌شناسی، قرار گرفتن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مکان‌های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن‌ها در کنار بزرگراه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...