از عوارض قرص بتاسرک (بتاهیستین) چه می‌دانید؟


از عوارض قرص بتاسرک (بتاهیستین) چه می‌دانید؟

خشکی دهان، تاری دید، بی‌خوابی و سردرد برخی از عوارض مصرف قرص بتاسرک (Betaserc) است. نام دیگر این قرص بتاهیستین است. بتاسرک برای درمان سرگیجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از عوارض قرص بتاسرک (بتاهیستین) چه می‌دانید؟
ستاره |
سرویس سلامت - سرگیجه حالتی است که باعث عدم تعادل در فرد می‌شود. این عارضه ممکن است در هر سنی و در هر شرایطی بروز کند. معمولا سرگیجه به دلایل خاصی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت سرگیجه، وجود بیماری‌های مربوط به گوش مثل عفونت گوش داخلی است. علاوه بر این، بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب هم می‌توانند در بروز این حالت نقش برجسته‌ای داشته باشند. نوع دیگری از سرگیجه هم وجود دارد که بیشتر به دلیل کم خونی یا افزایش فشار خون ایجاد می‌شود. این حالت شبیه به ضعف بوده و پس از مدتی برطرف می‌شود. در سرگیجه واقعی فرد احساس می‌کند، ساختمان دور سرش می‌چرخد یا مثل آهنربا به طرف زمین کشیده می‌شود. گفتیم شایع‌ترین سرگیجه‌ها مربوط به گوش میانی است. در ادامه با داروی بتاسرک به عنوان درمان دارویی چنین سرگیجه‌ها و همچنین عوارضی که ممکن است مصرف آن به دنبال داشته باشد، آشنا می‌شویم.


قرص بتاسرک چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

قرص بتاسرک با نام دیگر قرص بتاهیستین از داروهایی است که به منظور رفع سرگیجه‌های شدید که به دلیل افزایش مایع گوش میانی ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سرگیجه‌ها ناشی از بیماری منییر است. بتاسرک با تغییراتی که در خونرسانی گوش میانی ایجاد می‌کند باعث بهبود علائم و درمان بیماری می‌شود. بتاسرک به صورت قرص‌های ۸ و ۱۶ میلی‌گرمی در دسترس است. بهتر است افراد مبتلا به بیماری منییر علاوه بر مصرف دارو، با استفاده از یک رژیم غذایی کم نمک و انجام ورزش روزانه به بهبود بیماری خود کمک کنند.

عوارض قرص بتاسرک

مصرف قرص بتاسرک ممکن است عوارضی را برای فرد مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. ناراحتی‌های گوارش یکی از مهمترین عوارض قرص بتاسرک است. برای پیشگیری از بروز آن می‌توانید دارو را همراه با یک وعده غذایی، مصرف نمایید. این کار باعث می‌شود احساس تهوع یا سوءهاضمه در شما کاهش یابد. چنانچه با وجود این کار، دل‌پیچه شدید، نفخ یا ناراحتی گوارشی همچنان وجود داشت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید. همچنین در صورت بروز حساسیت پوستی، خارش یا ایجاد لکه‌های قرمز پوستی، از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمایید و در صورتی که لکه‌های قرمز از بین نرفت یا بیشتر شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.

از عوارض قرص بتاسرک (بتاهیستین) چه می‌دانید؟


نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های دیگر
Betahistine
موارد مصرف
درمان سرگیجه
عوارض قرص بتاسرک خشکی دهان، تار شدن دید، بی‌خوابی، سردرد، خستگی، داشتن حالت تهوع و استفراغ، ایجاد درد معده، نفخ شکم، ورم کردن لب‌ها و صورت، تنگی نفس، افسردگی، خشکی و خارش پوست، فشار خون پایین
تداخل دارویی
موکلوبماید، سلژیلین، ایزوکاربوکسازید، فنلزین، دیمن هیدرینات، دیفن هیدرامین، سیناریزین، سیتریزین

مقدار و نحوه مصرف داروی بتاسرک

اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول به منظور درمان بیماری منییر در بزرگسالان در ابتدا ۱۶ میلی‌گرم از دارو از راه خوراکی و به تعداد سه بار در روز تجویز می‌شود. دوز نگهدارنده دارو معمولاً بین ۲۴ تا ۴۸ میلی‌گرم در روز است.

از عوارض قرص بتاسرک (بتاهیستین) چه می‌دانید؟


نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص بتاسرک باید بدانید

در صورتیکه بیمار سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم، ناراحتی‌های گوارشی و ناراحتی‌های قلبی-عروقی داشته باشد این دارو را با احتیاط باید مصرف کند. مصرف داروی بتاهیستین در دوران بارداری و شیردهی، تنها با نظر پزشک مجاز است. دارو را طبق تجویز و دستور پزشک متخصص، مصرف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، در نوبت بعد دوز دارو را بیشتر نکنید. هیچ‌گاه مصرف دارو را خودسرانه، قطع نکنید. فهرست تمام داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک، قرار دهید. قرص بتاسرک در بیمارانی که دچار آسم، زخم معده یا دوازدهه هستند، باید با احتیاط بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. در صورت وجود توده در غدد فوق کلیوی، حتماً به پزشک اطلاع دهید. توصیه می‌شود این دارو را همراه با یک وعده غذایی سبک، مصرف کنید. در مدت درمان با این دارو از اقدام جهت بارداری، خودداری نمایید. در صورت بروز سردرد یا ناراحتی‌های گوارشی، به پزشک مراجعه کنید.


رفع سرگیجه با روش‌های خانگی

چنانچه دچار سرگیجه‌های خفیف می‌شوید و قصد دارید از طریق درمان‌های خانگی و گیاهی آن را رفع کنید، ما به شما مطالعه لینک زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

بیشتر بدانید: درمان خانگی سرگیجه (درمان سرگیجه به روش طب سنتی)

آیا با سایر عوارض قرص بتاسرک آشنا هستید؟ خواهشمندیم در صورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان ستاره در قسمت "ارسال نظر" به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...