چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟


چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

علائم نیش حشرات، سرنخ هایی را در مورد علت و شدت گزش ارائه می دهند.برای مثال نیش اغلب حشرات باعث…

علائم نیش حشرات، سرنخ هایی را در مورد علت و شدت گزش ارائه می دهند.برای مثال نیش اغلب حشرات باعث قرمزی پوست به همراه درد، خارش یا سوزش می شود. نیش برخی از حشرات هم ایجاد تاول، ورم و آبله می کند.

1.چگونگی تشخیص نیش و گزیدگی های شایع انواع حشرات

چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

گزیده شدن توسط یک حشره میتواند تجربه وحشتناکی باشد؛ بخصوص اگر ندانید کدام حشره شما را با آن پوست قرمز و خراشیده و ورم کرده ترک کرده است. وحشت زده نشوید. اغلب نیش ها و گزش های حشرات معمولی بی ضرر هستند و به سرعت بهبود خواهند یافت. اما برخی از گزش ها و نیش ها که به طور مثال از مورچه آتشین یا مورچه قرمز، زنبورهای سرخ و زنبورهای عسل باشند ممکن است درد شدید یا حتی یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.نیش سایر حشرات مثل عنکبوت سمی، نیاز به مراقبت های اورژانسی فوری دارند.

علائم نیش حشرات، سرنخ هایی را در مورد علت و شدت گزش ارائه می دهند.برای مثال نیش اغلب حشرات باعث قرمزی پوست به همراه درد، خارش یا سوزش می شود. نیش برخی از حشرات هم ایجاد تاول، ورم و آبله می کند. گزش کنه Tick می تواند باعث بیماری لایم Lyme با یک *راش rash (
محل خارش یا تحریک روی پوست) شبیه به چشم گاو شود. نیش حشرات اغلب مستقیماً از خود حشره سرایت می کنند، و اغلب گزیدگی ها در بیرون از خانه رخ می دهد. اما دو مورد استثنایی هم وجود دارد. مایت های کوچک Mite که در رختخواب و نزدیک به آن زندگی می کنند، و شپش ها lice که از طریق تماس با فرد آلوده، شانه یا برس آلوده فرد منتقل می شود.

*راش یا جوش یا دانه rash: بثورات موقتی برروی پوست که معمولاً با سرخی یا خارش همراه است. راش به هر تغییری در پوست مانند رنگ، نما و بافت قابل که منطقه بزرگی از پوست را درگیر می کند اطلاق می شود.


بهترین راه برای جلوگیری از نیش و گزیدگی حشرات:

از ورود آنها به داخل منزل جلوگیری کنیم پوشیدن لباسهایی که از ما محافظت کنند استفاده از حشره کش ها نخوردن غذاهای محرک حشرات
عدم استعمال عطرهایی که باعث جذب حشرات می شوند داشتن اطلاعات شخصی در مورد خود و خانواده در مورد داشتن عکس العمل آلرژیک نسبت به نیش حشرات

از آنجا که بعضی از نیش ها می توانند بیماری هایی را منتقل کنند، خوب است که بدانید کدام حشره شما را نیش زده است. یادگیری شناسایی گزش حشرات با توجه به اینکه چگونه به نظر می آید و یا چه احساسی دارید (بطور مثال خارش، سوزش، درد وغیره)، به شما کمک میکند تا بدانید که آیا باید در جستجوی مراقبت های پزشکی باشید یا فقط یک نیش پشه معمولی است و درخانه درمان می شوید.


برخی بیماری ها و ویروس هایی که توسط حشرات منتقل می شند:

- ویروس زیکا Zika (توسط پشه منتقل می شود)

- ویروس نیل غربی West Nile (توسط پشه منتقل می شود)

- *بیماری لایم Lyme (که از یک کنه پا سیاه Black-legged ticks منتقل می شود)

- بیماری تب کوه های راکی Rocky Mountain spotted fever (از نوعی کنه به نام سگ امریکایی dog ticks منتقل می شود)

- بیماری چاگاس Chagas ( که از نوعی حشره به نام ساس های بوسه زن Kissing bugs انتقال می یابد)

*بیماری لایم Lyme:این بیماری شایعترین بیماری عفونی ناشی از نیش کنه در نیمکره شمالی است.


2. علائم نیش یا گزیدگی پشه
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

نیش پشه به صورت یک دایره خارش دار، قرمز، و یا برآمدگی صورتی رنگ در محل گزش ظاهر می شود. معمولا بدون ضرر است، اما گاهی اوقات می تواند یک بیماری جدی ایجاد کند؛ مثل ویروس زیکا(که بخصوص برای زنان باردار دردناک است)، ویروس نیل غربی و یا مالاریا.

بیشتر بدانید : جلوگیری از خارش نیش پشه

بیشتر بدانید : واکنش بدنتان نسبت به نیش پشه ها چگونه است و چه معنایی دارد؟


ویروس زیکا

برای اکثر افراد ویروس زیکا، علائمی شبیه به بیماری آنفلوآنزا ایجاد می کند؛ اما در زنان باردار مبتلا به عفونت ویروس زیکا، افزایش نگران کننده ای در مورد نوزادهایی که با بیماری میکروسفالی Microcephaly (یک اختلال رشد عصبی است که در آن سر (مغز) بیمار کوچکتر از معمول است.)به دنیا می آیند وجود دارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC در سال 2016 به زنان بارداری که قصد سفر به مناطقی مثل امریکای لاتین و یا حوزه کارائیب را داشتند، هشدار داد؛ چرا که در آن مناطق ویروس زیکا فعال بود.


ویروس نیل غربی

در حدود 2000 امریکایی در سال 2014 و بنا به گزارش CDC مبتلا به ویروس نیل غربی شناخته شدند. 14-2 روز پس از نیش زدن پشه، علائم ظاهر می شود که شامل سردرد، بدن درد، تب، اسهال، استفراغ و راش یا بثورات پوستی است. افراد مبتلا به عفونت شدید نیل غربی ممکن است دچار *مننژیت meningitis یا *انسفالیت encephalitis شوند و علائمی مثل سفتی گردن، سردرد شدید، اختلال در تمرکز، تب بالا و تشنج داشته باشند.


مالاریا

نیش یک پشه آلوده به انگل می تواند باعث مالاریا شود. در یک اتفاق نادر در ایالات متحده برطبق گزارش CDC هر سال حدود 1500 مورد مبتلا به مالاریاگزارش می شود. علائم آن شبیه آنفلوآنزا است و می تواند شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ برای 10 روز تا 4 هفته پس از نیش زدن پشه باشد. مالاریا جدی است؛ اما بنا به گفته CDC قابل پیشگیری و درمان است.

*مننژیت یا سرسام یا آماس سر Meningitis :التهاب پرده‌های محافظی مغز و نخاع می باشد. این التهاب ممکن است عامل ویروسی، باکتریایی، یا سایر ریزاندامگان داشته باشد، و در موارد کمتری در اثر تجویز داروهای خاصی به وجود آید.

*التهاب مغز یا آنسفالیت Encephalitis: به معنی التهاب حاد بافت مغزی است. شایع‌ترین نوع آن آنسفالیت ویروسی می‌باشد. ویروس خود را از طریق خون به مغز می‌رساند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند


3. علائم نیش یا گزیدگی حشره تختخواب یا ساس Bed Bugچگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

به احتمال زیاد زمانی که ساس شما را بگزد، دردی احساس نمی کنید؛ اما ممکن است روی پوست خود یک یا چند نشانه قرمز ببینید. برخی از افراد بین 24 ساعت تا سه روز بعد از گزش، یک واکنش آلرژیک خفیف یا شدید، نسبت به بزاق ساس نشان می دهند. این می تواند منجر به تورم، قرمزی یا رنگ صورتی پوست شده و برای چند روز خارش داشته و ملتهب باشد. بنا به هشدار آکادمی پوست امریکا American Academy of Dermatology، این می تواند شامل چند کهیر باشد و شاید به معنی این باشد که برای دریافت مراقبت های بهداشتی، باید به متخصص مراجعه کنید. نیش زدن ساس می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما معمولا نواحی بدون پوشش مثل گردن، صورت، بازوها و یا دستها مورد گزش قرار می گیرند. بر طبق نظر CDC اگر چه ساس ها رایج هستند اما خبر خوب این است که نیش آنها باعث بیماری شما نمی شود.


4. علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

اغلب نیش های عنکبوت سمی نیستند و فقط علائم جزئی مثل قرمزی پوست، تورم و درد در محل گزش ایجاد می کنند. اما گزش برخی عنکبوت ها، یک حالت اورژانس واقعی است. اگر شما نسبت به گزش یک عنکبوت، واکنش آلرژیکی با نشانه هایی از قبیل احساس تنگی در قفسه سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات بلع یا تورم در صورت داشته باشید، به مراقبتهای فوری پزشکی نیاز دارید. از آنجا که گزش عنکبوت ها میتواند آلوده به قارچ باشد، CDC همچنین توصیه می کند که هر 10سال یک بار، یک واکسن ضد کزاز بزنید.

نیش یک نوع عنکبوت سمی به نام "بیوه سیاه " black widow و نوع دیگری به نام "منزوی قهوه ای" brown recluse بسیار خطرناک است و می تواند باعث واکنش شدید شود. نیش عنکبوت بیوه سیاه که به شکل 2 سوراخ داغ است، ممکن است در ابتدا دردناک باشد و امکان دارد دردناک هم نباشد، اما 40-30 دقیقه بعد، شما حتما احساس درد داشته و یا در آن منطقه دچار تورم پوست می شوید. در عرض 8 ساعت، شما ممکن است درد عضلانی و سفتی، درد معده و پشت و حالت تهوع و استفراغ و نیز مشکلات تنفسی را تجربه کنید. ممکن است عنکبوتی را که نیشتان زده، نبینید، اما بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید تا اگر احیانا سمی بوده، مراقبتهای لازم را دریافت کنید. می توانید با اورژانس منطقه خود تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.


5. علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت منزوی قهوه ای Brown Recluse Spider
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

این عنکبوت سمی است و معمولا در جاهای تاریک و متروکه زندگی می کند. واکنش افراد به درد گزش این عنکبوت متفاوت است. بعضی از افراد احساس نیش یا سوزش کوچکی را که یک درد شدید به دنبال خود دارد، تجربه می کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است تا چند ساعت بعد نیز متوجه نشوند که نیش این عنکبوت را تجربه کرده اند. 8-4 ساعت بعد از آن، ممکن است گزش دردناکتر شده و یک کبودی یا تاول همراه با یک منطقه با رنگ آبی – بنفش در اطراف آن ظاهر می شود. بعد از آن محل گزش شروع می کند به تیره تر شدن و پوسته پوسته می شود.

علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت منزوی قهوه ای در عرض چند ساعت ظاهر می شود:

تب لرز خارش تهوع تعریق

بر اساس کتابخانه پزشکی ملی NIH از آنجا که برخی افراد دارای واکنشهای جدی هستند که می تواند به نارسایی کلیه، تشنج و کما منتهی شود، دریافت فوری مراقبت های پزشکی بسیار مهم است.مراقب باشید که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا اگر توسط این عنکبوت سمی گزیده شده باشید بتوانید در اسرع وقت مراقبتهای لازم را دریافت کنید.


6. علائم نیش یا گزیدگی کنه Tick
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

نیش برخی از کنه ها می تواند خطرناک باشد، چون آنها ممکن است ناقل بیماری باشند. "کنه پا سیاه Black-legged ticks" که قبلا به نام "کنه آهو deer ticks" نامیده می شد، ممکن است ناقل بیماری لایم Lyme باشد و نوعی کنه به نام سگ امریکایی dog ticks می توانند باعث گسترش بیماری تب کوه های راکی Rocky Mountain spotted fever شوند.در ایالات متحده هرساله بالای 30 هزار مورد از بیماری لایم گزارش می شود.


علائم بیماری لایم Lyme:

علائم بیماری لایم شامل یک بثورات پوستی با الگوی حلقوی، بسیار شبیه به چشم گاو در یک هدف است که ظرف یک ماه پس از گزش کنه، ظاهر می شود. شما ممکن است همچنین دارای تب، خستگی، سردرد، درد عضلانی، و درد مفاصل و نیز ریتم های نامنظم قلب باشید؛ اما 30-20 درصد از افرادی که گزیده شده اند، هرگز دارای بثورات پوستی نمی شوند. علائمی مانند مفاصل متورم و دردناک، از دست دادن حافظه و یا سایر پاسخهای خود ایمنی که مشابه بیماریهای دیگر است، ممکن است بعدها و در زمانی که بیماری لایم در مراحل پیشرفته قرار می گیرد، خود را نشان دهند. تشخیص ممکن است ناشناخته باقی بماند، زیرا بسیاری از پزشکان این علائم را جزو علائم بیماری لایم نمی دانند.


علائم بیماری تب کوه های راکی Rocky Mountain spotted fever:

تب کوههای راکی از نیش یک حشره نادر است که هر ساله در امریکا در حدود 2500 مورد گزارش می شود. این بیماری می توان باعث تب، سردرد، درد عضلانی و خارش پوست شود؛ و بثورات rash بعد از چند روز تب، در مچ پا و مچ دست شروع می شود و بعد به سایر نقاط دیگر بدن گسترش پیدا می کند. در برخی از افراد بثورات هرگز گسترش پیدا نمی کند. بر اساس CDC اگرچه این عفونت می تواند شدید یا حتی کشنده باشد، اما قابل پیشگیری است و می تواند با مراقبتهای پزشکی با موفقیت و بسرعت درمان شود.


7- علائم نیش یا گزیدگی کک
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

علائم گزش کک ممکن است در عرض چند ساعت پس از گزش شما توسط آن، شروع شود. گزش ها ممکن است در گروههای سه یا چهارتایی جوش مانندی پیدا شوند. شما ممکن است متوجه شوید که خارش، تاول، تورم در اطراف محل گزش، زخم یا کهیر و یا بثوراتکوچک قرمز دارید که شاید خون ریزی کنند. گزش کک ها معمولا روی مچ پا، زیر بغل، اطراف کمر، خمیدگی زانو و آرنج بیشتر است. بثورات نیش کک وقتی که روی آن فشار می دهید، سفید شده و مدتی بعد این سفیدی گسترش پیدا می کند. بر طبق NIHخاراندن بثورات می تواند منجر به عفونت پوست شود و ممکن است به مراقبتهای پزشکی نیاز داشته باشید.

در موارد بسیار نادر، نیش کک ها به باکتریهایی مثل طاعون آلوده شده و باعث می شود که بیماری را از جوندگان وحشی به حیوانات خانگی و سپس به انسان منتقل کنند. بر اساس CDC ظرف 10 سال گذشته، در حدود 17 مورد طاعون در ایالات متحده گزارش شده است. بیشتر این موارد در مناطق روستایی غرب مشاهده شده است.

علائم طاعون:

- تورم غدد لنفاوی - سردرد - تب و لرز

این علائم معمولا 6-1 روز پس از گزش کک ظاهر می شود.


8. علائم نیش یا گزیدگی زنبور عسل Bee
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

نیش زنبور عسل باعث درد شدید می شود که ممکن است برای چند دقیقه ادامه پیدا کند و سپس به یک احساس تیر کشیدن مداوم تبدیل شود. چند روز بعد ممکن است این منطقه هنوز نسبت به درد حساس بوده و تیر بکشد. در اطراف محل گزش، پوست قرمز و در دور آن سفید می شود، اطراف محل ممکن است خارش داشته و در هنگام لمس، گرم باشد. اگر قبلا توسط زنبور عسل گزیده شده باشید، بدن شما ممکن است دارای یک پاسخ ایمنی نسبت به سم آن باشد، که موجب تورم در منطقه ای که گزیده شده و خارش دارد، یا در کل بدن شود. اگر شما این پاسخ حساسیتی را که "آنافلاکسی anaphylaxis" نامیده می شود داشته باشید، باید بدانید که این یک حالت اورژانسی است و نیاز به درمان فوری دارد.


علائم حساسیت شدید به نیش زنبور عسل:

- کهیر - تورم - مشکلات تنفسی - سرگیجه - گرفتگی - تهوع - اسهال - و یا حتی ایست قلب


9. علائم نیش یا گزیدگی شپش Lice
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟


گزش، باعث نقاط قرمز کوچکی بر روی شانه ها، گردن و پوست سر است که از حشرات انگلی کوچکی که شپش نامیده می شود و می توانند در لباسهای شما یا بستر شما زندگی کنند، ناشی می شود. از آنجا که شپش ها بسیار کوچک هستند، معمولا آسیبی نمی رسانند، بلکه موجب خارش می شوند. بعضی از افراد ممکن است یک بثورات پوستی بزرگتر و ناراحت کننده ای از نیش شپش ها داشته باشند. خارش دائمی لکه های خارش دار، می تواند منجر به عفونت ناشی از تورم غدد لنفاوی و حساسیت و پوست قرمز شود. نیش شپش آلوده نیز ممکن است باعث پوسته ریزی پوست شده و باید توسط پزشک درمان شود؛ اما شپش به عنوان حشره ای که عامل بیماری های دیگری باشد، شناخته نشده است.


10. علائم نیش یا گزیدگی مورچه Ant
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟


گزیدگی و نیش مورچه معمولا دردناک است و موجب برانگیختگی پوست و قرمزی آن می شود. برخی از انواع مورچه ها مثل مورچه های قرمز یا آتشین fire antsسمی بوده و می توانند آلرژی شدیدی ایجاد کنند. نیش زدن مورچه های آتشین اینگونه است که آنها ابتدا روی پوست حرکت کرده و سپس گاز می گیرند و بعد نیش خود را فرو کرده و احساس درد شدید و سوزش را باعث می شوند. اگر توسط مورچه آتشین گزیده شده اید، ممکن است یکی دو روز پس از گزیده شدن، تاولها یا جوش های چرکی که درون آن مایع سفیدی دیده می شود روی پوست تان ظاهر شود (مانند تصویر بالا) که 8-3 روز ممکن است طول بکشد و ممکن است زخم شود. کبودیها ممکن است خارش داشته و قرمز باشند و شاید باعث تورم در ناحیه اطراف گزش شود.کالج امریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی the American College of Allergy, Asthma, and Immunology هشدار می دهد که نباید تاولها و جوشهای چرکی را با فشار تحریک کرده و باز کنید، زیرا ممکن است عفونت کرده و آلوده شوند. گزش مورچه ها دردناک است، زیرا با نیش خود اسید فسفریک را به درون پوست اسپری می کنند که موجب این سوزش می شود.


11. علائم نیش یا گزیدگی مایت Mite و چیگر Chigger (نوعی حشره شبیه به کنه)
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟


گزش مایت معمولا بیماری را گسترش نمی دهند اما می توانند باعث تحریک و خارش شدید پوست شوند. مایت ها معمولا از حشرات تغذیه می کنند اما حیوانات دیگر و انسانها را نیز نیش می زنند. معمولا گزش آنها تا زمانی که به خارش نیفتاده اند، توجهی به آن نمی شود؛ این گزش ها قرمزی ایجاد کرده و ممکن است شبیه بثورات پوستی باشند.

چیگر Chigger نوعی مایت است که بزاق خود را بر روی پوست می ریزد تا پوست مرطوب شده و بتواند پوست را بخورد. در پاسخ به نیش چیگر، پوست اطراف محل گزش، سفت ، ملتهب و دارای خارش قرمز رنگی می شود (مانند تصویر بالا).

مایت ها Mite می توانند موجب بیماری به نام گال scabies شوند که از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. مایت های ماده برای تخم ریزی داخل پوست پنهان می شوند. هنگامی که تخم ها می رسند، لاروها به سطح پوست می آیند و شروع به تغذیه از پوست میکنند تا دوباره پوست ریزی کنند. این باعث بروز خارش پوستی می شود که ممکن است شبیه به جوش های آکنه به نظر آمده و باعث خارش شدید در هنگام شب می شوند. همچنین ممکن است خطوطی نازک که در نواحی پنهان از نظر مثل بین انگشتان دست، در خم مچ، زیر زانو و زیر قسمتهایی که توسط جواهرات پوشیده می شوند (حلقه و دستبند) ظاهر شوند.


12. علائم نیش یا گزیدگی ساس بوسه زن kissing buds
چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟


ساس بوسه زن Kissing bug که به نام ساس قاتل assassin bug نیز شناخته می شود، می توانند انگل هایی را از خود به جا بگذارند، که باعث بیماری چاگاس Chagas می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه تگزاس و السالوادور در سال 2015 در Acta Tropica بیش از نیمی از این حشرات که دارای انگل هستند در حدود 300 هزار نفر را به بیماری چاگاس مبتلا میکنند. ساس بوسه زن در روز پنهان می شود اما در شب ظاهر می شود. اغلب نیش خود را روی صورت به جا می گذارد و باعث تورم پلک می شود.


در چند هفته اول پس از عفونت، علائم بیماری چاگاس:

- تب - خستگی - بدن درد - سردرد - بثورات - کاهش اشتها - اسهال - استفراغ

اما بنا به گفته CDC در بلند مدت و حتی چند دهه بعد،30 درصد افراد مبتلا به گزش ساس بوسه زن، دارای عوارض جدی بیماری چاگاس می شوند.


عوارض جدی بیماری چاگاس در بلند مدت:

- بزرگ شدن قلب - نارسایی قلبی - ریتم غیر طبیعی قلب - بزرگ شدن روده بزرگ که به عنوان "مگا کولون" نامیده می شود.


بیشتر بدانید : آیا ایدز از طریق حشرات گزنده هم منتقل می‏ شود؟

بیشتر بدانید : حشرات قاتل را بشناسید


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس