تقلای بی بی سی برای کتمان دزدی محمدرضا شاه +ویدئو


تقلای بی بی سی برای کتمان دزدی محمدرضا شاه +ویدئو

شبکه بی بی سی فارسی، به مناسبت سالروز فرار شاه معدوم از ایران، گزارشی پخش کرد که جان مایه آن، عدم دزدی شاه به هنگام فرار است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، در گزارش بی بی سی ادعا شده وقتی شاه از ایران رفت هیچ چیزی با خود نبرده و برای اثبات ادعای خود به گفته های فرح پهلوی، همسر شاه و گزارشی از بی بی سی در سال 57 درباره باقی ماندن وسایل در داخل کاخ ها استناد نکرده است؛ این در حالی است که به هنگام فرار فقط ۳۸۴ چمدان طلا و جواهرات و عتیقه توسط فرح از کشور خارج شد.

فیلم

جالب اینجاست که رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع در گفتگویی با صدای آمریکا، پس از تلاش ناموفق برای فرار از پاسخ به سوال مجری، مدعی شد میزان پولی که پدرش[به تنهایی] به هنگام مرگ داشته، 62 میلیون دلار بوده است.

فیلم

افراد فراوانی هستند که ادعا می‌کنند میزان دارایی شاه را می‌دانند؛ از تخمین بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار «باربارا والترز» از شبکه ABC گرفته تا بیش از یک میلیارد دلار «الکساندر کاکبرن» مقاله‌نویس.

البته محمدرضا هیچ سند مالی‌ای شامل میزان دارایی‌های سالانه‌اش به جایی ارائه نمی‌داده ولی آن‌طور که رابرت آرمائو، یک کارشناس روابط عمومی و آمریکایی مرموز که از یک ماه قبل از فرار شاه تا لحظه مرگ او، در کنارش بود، می‌گوید، شاه به او گفته بود که «بسیار کمتر از بسیاری از میلیونرهای آمریکایی ثروت دارد.»

آرمائو که همه امور شاه را شخصا کنترل و برنامه‌ریزی می کرد، در گفتگویی با روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» ضمن مخالفت با تخمین‌های میلیاردی عده‌ای، می‌گوید که ثروت شاه به همان تخمین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار مورد ادعای «باربارا والترز» نزدیک‌تر است.

به نوشته ایسنا، یکی از افرادی که درباره اموال شاه جست‌وجویی انجام داده، «پاول اُدوایر» است؛ وکیلی که ایران به خدمت گرفت تا حقیقت را پیرامون ثروت شاه جست‌وجو کند. اُدوایر می‌گوید که اگر «قدرت احضاریه‌دادن» هم داشت، باز پنج سال طول می‌کشید تا این کار را انجام دهد.

او از طرف ایران استخدام شد تا اموال از دست‌رفته را به کشور بازگرداند. در یک شکایت قانونی که در نیویورک علیه محمدرضا پهلوی صورت گرفت، ایران بازگشت چیزی حدود ۵۶ میلیارد دلار از شاه و حدود ۳ میلیارد دلار از خواهرش اشرف را درخواست کرد. اعدادی که با بررسی پولی که از طریق شرکت ملی نفت ایران خارج شده و «بی‌حساب» بوده، به دست آمده است

محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش بخش قابل‌ توجهی از بنیان صنعت ایران را تحت کنترل داشتند. خانواده شاه دارای سهم اصلی در صنایعی از اتومبیل و آلومینیوم گرفته تا املاک و هتل‌ها داشتند. شخص شاه دارای یک بودجه شخصی بود که از خزانه برداشته می‌شد و بر اساس گزارشی از ۴۳ میلیون تا یک میلیارد دلار در یک سال متغیر بود.

به هر حال، «زمین»، اساس ثروت پهلوی بود. وقتی رضا خان، پدر محمدرضا به تبعید فرستاده شد، واشینگتن پست نوشت که «او ادعای مالکیت ۱۰ درصد از زمین‌های کشور را می‌کند». محمدرضا، برخی از زمین‌ها را به کشاورزها بازگرداند تا از نارضایتی‌ها بکاهد ولی کسر بسیار بزرگی از آنها را نیز نگه داشت. مقداری از این زمین‌ها فروخته شد تا سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری شاه در جایی دیگر را تأمین کند.

بر اساس گفته‌های آرمائو، «شاه هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در ایالات متحده انجام نداده بود». به هرحال او از فاش‌کردن نام جاهای خارج از آمریکا که شاه در آنها سرمایه‌گذاری کرده خودداری می‌کند و تنها می‌گوید: «دنیای بزرگی است!»

عده کثیری معتقدند که شاه اموالش را به بانک‌های سوییس منتقل کرده که نسبت به نگهداری اسرار مشتریان شهرت جهانی دارند.

اگر به نظرتان اعداد بالا به اندازه کافی بزرگ نیستند، باید بدانید که تورم دلار از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸ برابر است با ۲۴۵.۹ درصد. به بیان دیگر، هر یک میلیون دلار در آن سال‌ها برابر است با سه میلیون و ۴۵۸ هزار و ۷۷۴ دلار کنونی.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری