نقش شهید نواب صفوی در ملی‌شدن نفت


نقش شهید نواب صفوی در ملی‌شدن نفت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از حرف‌های اصولی که ایشان برای اصلاح وزارت‌خانه‌ها مطرح کردند هنوز تازه و قابل اجرا است لذا جامعه ما باید نواب‌پرور باشد و امیدوارم از پرورش نواب صفوی‌های معاصر غافل نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن رحیم‌پور ازغدی امشب در همایش «نواب؛ پیشتاز در تشکیل حکومت اسلامی» که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: شهید نواب صفوی یکی از سربازان بزرگ دین در عصر حاضر است که الهام‌بخش و الگوساز برای بسیاری از تحولات ملی و جهانی در دنیای اسلام بود.

وی افزود: افزایش مطالبه حکومت اسلامی در ایران و جهان اسلام از جمله تاثیراتی بود که ایشان از خود به جای گذاشت. کسانی که منزه از دنیا و دنیاطلبی، متنفر از قدرت، شهرت و ریاست و شهادت‌طلب باشند اما با تمام ظرفیت خود در عرصه نظری و عملی سیاست و قدرت حضور پیدا می‌کنند، به ویژه در عصر حکومت ضد دین رژیم دست‌نشانده رضاخان و اشغال کشور توسط بیگانگان، کیمیا هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید نواب فعالیت جهادی خود را قبل از 20 سالگی شروع کرد، گفت: این ویژگی‌ها که فردی در خلوت و غربت به تنهایی پرچم حکومت اسلامی و عدالت اجتماعی را بالا ببرد در کمتر کسی جمع می‌شود و شهید نواب چنین شخصی بود.

رحیم‌پور با بیان اینکه ائمه حق قدرت برای قدرت را پس می‌زنند اما برای به دست آوردن قدرت برای عدالت و حقیقت مبارزه می‌کنند، گفت: یکی از این افراد در عصر ما شهید نواب صفوی بود که اخلاص و ایمان در کنار هوشمندی و شجاعت از ویژگی‌های اصلی ایشان بود.

وی تصریح کرد: با مطالعه زندگی و آثار شهید نواب می‌بینیم وقتی قدرت روحی و معنوی باشد یک طلبه جوان چه کارهای عظیمی می‌تواند انجام دهد. او نه یک مجتهد اعلم بلکه جوان طلبه‌ای بود که کاری بس بزرگ انجام داد.

رحیم‌پور با اشاره به فرمایش امام(ره) مبنی بر اینکه مساجد را به جبهه مبارزه علیه ظلم و کفر تبدیل کنید، گفت: طبق فرموده امام راحل دشمن کاری کرد که مسجد و مدرسه ارتباطش با مسائل مومنان قطع شود. ایشان به روحانیون جهان اسلام می‌گفت وقتی می‌بینید حکومت‌ها علیه اسلام عمل کنند با نماز خطبه، دعا و همه چیز علیه آنان مبارزه کنید. محتوای خطبه‌ها باید قوی شود و مسجد و مدرسه علمیه باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه مصداق بارز این صحبت حضرت امام، شهید نواب صفوی است گفت: امام خطاب به روحانیون کشورهای اسلامی می‌گفتند هیچ حکومتی در منطقه نظیر پهلوی، قوی و تحت حمایت غرب نبود اما همین مردم کوچه و بازار و با رهبری علما توانستند شما هم می‌توانید منتظر نباشید دیگران برای شما کاری انجام دهند. بسیاری از صحبت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب گفته شد پیش از آن توسط شهید نواب مطرح شده بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام به علمای اسلامی می‌گفت بگذارید شما را بازداشت کنند و نماز جمعه را تعطیل کنند چرا که مردم عکس‌العمل نشان می‌دهند و ما همین را می‌خواهیم؛ در واقع قدرتی که شرط تکلیف است مثل وضو برای نماز است و قدرت بدون عمل بدست نمی‌آید بنابراین منتظر نباشید قوی شوید تا موضع بگیرید بلکه موضع بگیرد تا قوی شوید.

رحیم‌پور خاطرنشان کرد: شهید نواب صفوی نخستین کسی است که پس از شکست مشروطه و اشغال ایران سازمان تشکیلاتی منظم جهادی به نام فدائیان اسلام را تشکیل می‌دهد و بسیاری از بحث‌هایی که پس از پیروزی انقلاب گفته شد ایشان در آن زمان مطرح کرده بود.

وی با بیان اینکه مرجعیت و روحانیت در دل مردم جای داشته و دارند، گفت: تا پیش فداییان اسلام تشکیلات منظم اسلامی نداشتیم؛ شهید نواب می‌گفت هدف ما حاکمیت قرآن و اسلام است، دیگر اصلاحات جزئی کافی نیست و ما می‌خواهیم از رژیم دیکتاتور و سلطه بیگانگان آزاد شویم در واقع شعار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی را اولین بار شهید نواب صفوی و پس از شکست انقلاب بیان می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید نواب در آن زمان اولین چراغ دست ساز یکی از مردم را در دست گرفت و گفت کالای بیگانه را نخریم یا در قضیه اشغال فلسطین اولین کسی که برای گروه‌های جهادی جنگ با صهیونیسم داوطلب شد نواب بود که به همراه او بیش از 5000 نفر دیگر نیر ثبت نام کردند اما حکومت با آنان برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهید نواب حکومت دینی معاصر را در همه ابعاد خانواده، رسانه، دانشگاه، حوزه ، تجارت، کشاورزی و غیره تبیین می‌کند، گفت: نواب صفوی تنها زمانی دست به اسلحه می‌برد که مجبور بود. اگر او و فداییان اسلام نبودند نفت ملی نمی‌شد در واقع آنان اهرم فشاری بودند که جلوی حکومت ایستادند و مبارزه آنها سبب شد که حرف آیت الله کاشانی و جبهه ملی دکتر مصدق پیش رفت و نفت ملی شد. مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند اولین باری که روح انقلابی و جهادی دینی در من بیدار شد در دیدار با نواب صفوی بود.

رحیم‌پور تصریح کرد: هیئت‌های موتلفه نسل دوم فداییان بودند و برخی از آنان شاگردان نواب بودند و نشان از تاثیر کادرسازی مستقیم و غیر مستقیم و صحبت‌های نواب صفوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نخستین شهید انقلاب مشروطه، طلبه بود و مراجع و متدینین پیشرو آن بودند اما منحرف شد و شعار آن از عدالت‌خواهی اسلامی به مشروطه انگلیسی تغییر کرد اما به یاری خداوند مردم دوباره بیدار شدند.

رحیم‌پور ادامه داد: شهید نواب صفوی می‌گفت ایران باید به دست مردم و تحت رهبری دین اداره شود، آدم‌های پست و ناپاک را به مجلس راه ندهید چرا که قانون خلاف شرع با عقل و مصالح مردم سازگار نیست لذا دیگر اجازه نمی‌دهیم قوانین غیرشرعی در کشور اجرا شود زیرا مجلس جای بدعت‌گذاری و شریعت‌گریزی نیست.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب مانیفست حکومت اسلامی شهید نواب صفوی گفت: ایشان می‌گوید وکیل، وزیر، فقیر و همه برای نماز جماعت دور هم در مسجد جمع شوند. روحانیت و مرجعیت باید اصلاح شود و روحانیون قلابی باید حذف شود چرا که اگر حوزه درست شد جامعه درست می‌شود.

رحیم‌پور ادامه داد: شهید نواب صفوی در کتاب خود از اصلاح روحانیون و مرجعیت و 13 وزارتخانه از جمله وزارت فرهنگ، دادگستری، کشور، دارایی و غیره یاد می‌کند. در این راستا کتاب مانیفیست حکومت اسلامی باید به زبان امروز ترجمه شود و روی آن بحث شود.

وی گفت: برخی از حرف‌های اصولی که ایشان برای اصلاح وزارت‌خانه‌ها مطرح کردند هنوز تازه و قابل اجرا است لذا جامعه ما باید نواب‌پرور باشد و امیدوارم از پرورش نواب صفوی‌های معاصر غافل نشود.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس